Gå till innehåll
söndag 26 juli 2026
VBG-Maxim

Tömning av batteribank

Rekommendera Poster

Hej

Har en batteribank med 4 st AGM 90A batterier som enbart är på förbrukningssidan 12V då motordelen är separerad på 24V.

Det sitter en generator på 120A, ny solcellsepaneler med regulator Mastervolt ca 200 W samt en batteriladdare Mastervolt på 50 A.

När jag ligger på landström fungerar allt och även under gång, men när jag ligger utan ström så försvinner strööen ur batteribanken så efter 5 timmar går jag under 12 Volt. Har en Mastevolt Battman som övervakar, och den visar ständigt minus någon ampere även vid laddning. Har provat en del, men nu är ideerna slut. 

Någon som har tips på vad detta kan vara ? Batterier 1 år gamla.

MVH Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev VBG-Maxim:

Hej

Har en batteribank med 4 st AGM 90A batterier som enbart är på förbrukningssidan 12V då motordelen är separerad på 24V.

Det sitter en generator på 120A, ny solcellsepaneler med regulator Mastervolt ca 200 W samt en batteriladdare Mastervolt på 50 A.

När jag ligger på landström fungerar allt och även under gång, men när jag ligger utan ström så försvinner strööen ur batteribanken så efter 5 timmar går jag under 12 Volt. Har en Mastevolt Battman som övervakar, och den visar ständigt minus någon ampere även vid laddning. Har provat en del, men nu är ideerna slut. 

Lite svårt att hänga med - landströms- och generatorladdning fungerar skriver du, men det visar ändå negativ ström på batterimätaren ?  Hur kan du då vara säker på att det "fungerar" ?

Till att börja med så är frågan om batterimätaren är rätt inkopplad. Eller rättare sagt, om minusanslutningarna till batteri och alla förbrukare (via minusplint ?) är rätt kopplat. Till batterimätarens mätshunts "batterisida" skall enbart förbrukarbatteriernas minus anslutas. Inget annat får kopplas in här. På mätshuntens andra sida kopplas sedan alla förbrukares minusanslutningar (inte sällan via en minusplint/skena för bättre struktur), Minus på motorbatteriet/generatorsidan ansluts också hit.

Så kolla så det inte sitter annat på t ex förbrukarbatteriernas minuskabelskor eller att det ligger en gemensam minus direkt till motorbatteriet. Då blir det mätfel.

Sedan låter det skumt att batterierna tar slut så snabbt. För att ladda ur dem till 60% på 5h så måste du ha något på förbrukarsidan som hela tiden drar uppåt 30A, vilket känns orimligt. Antingen är batterierna inte friska eller blir de inte alls så fulladdade som du tror.

Att de bara är ett år gamla säger egentligen ingenting om skicket, för har de fått gå ner sig om så bara en eller ett par gånger kan kapaciteten de klarar hålla begränsats mycket.

Så börja med att få till batteriinstrumentets funktion. Då kan du sedan se vad som verkligen går in och ut ur batterierna, och inte minst att de fortsätter dra i sig ström tills de verkligen är fulladdade. För om de dragits ur till 60% är det nästan 150Ah som skall laddas tillbaka. Det tar tid. Om de t ex drar i sig 8-10A i laddström i snitt (mer i början, mindre i slutet av laddtiden) så tar det alltså uppåt ett dygn. Om de däremot slutar dra i sig laddström långt tidigare, är de nog inte så friska längre som du tror.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev VBG-Maxim:

Hej

MVH Thomas

Det finns två alternativa fel:

Troligaste felet är att ett av dina batterier har gått sönder och fått en invändig kortslutning (det kan hända även på rätt nya batterier, det är därför de har garanti). Skaffa en spänningsmätare (kostar drygt en hundralapp hos Kjell&Co, ClaesOlsson, Biltema m.fl.). Ladda upp dina batterier med 240V-laddaren. Koppla isär alla batterierna (alla kablar ska bort från polerna). Mät och skriv ner spänningen på samtliga batterier. Efter en timme gör du en ny mätning och skriver ner värdena. Sannolikt har ett av batterierna tappat väldigt mycket i spänning . Det batteriet kommer att tömma övriga batterier så spänningen över hela batteribanken blir låg. Ställ det dåliga batteriet åt sidan och återanslut de övriga tre. Leta upp kvittot och reklamera det dåliga batteriet.

Ett annat fel kan vara att du har något som ständigt ligger på och förbrukar ström. En ampere strömförbrukning borde inte tömma batteribanken så fort men- men...

Slå av alla strömbrytare och stäng av solcellsladdningen, då ska Battmetern komma ner till nästan noll (det blir alltid någon tiondels ampere kvar för kontrollampor i elcentral mm). Slå på strömbrytaren en i taget och kolla om strömförbrukningen ökar - slå av strömbrytaren. Testa nästa krets o.s.v. Då bör du hitta i vilken krets det förbrukas ström och sedan får du leta vidare på komponenter i den kretsen. (Å göm inte att slå på solcellsladdningen när du är klar...)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mätt batterierna med Biltemas Spänningsmätare på separata batterier och alla hade lika värde och bedömdes som korrekta. Man jag ska dubbelkolla en gång till.

Ska även kolla batterimätarens inkoppling men ska ha gjorts efter kopplingsschemat.

Jag testar tipsen och tackar så mycket för vägledningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev VBG-Maxim:

Jag har mätt batterierna med Biltemas Spänningsmätare på separata batterier och alla hade lika värde och bedömdes som korrekta.

Dessa typer av mätare ger ingen exakt kapacitetssiffra, och dessutom måste batterierna ha varit i vila ett antal timmar innan mätningen utförs. Jag säger inte att resultatet du har fått är felaktigt, men eftersom det är "något" som inte står rätt till bör man vara kritisk 😉

Om batterimätaren kopplats in precis som den ska, så borde den ju också fungera. Nu gör den inte det utan visar hela tiden samma (?) och låga värde, så kontrollera allt med öppet sinne.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
53 minuter sedan skrev VBG-Maxim:

Jag har mätt batterierna med Biltemas Spänningsmätare på separata batterier och alla hade lika värde och bedömdes som korrekta. Man jag ska dubbelkolla en gång till.

Ska även kolla batterimätarens inkoppling men ska ha gjorts efter kopplingsschemat.

Jag testar tipsen och tackar så mycket för vägledningen.

Så långt är det kanske bra, men att mäta spänningen på ett obelastat batteri är inte helt meningslöst, men nästan.

Som nu som @IngemarE är inne på, och möjligen också @Lintott avser, så har du laddat ur din batteribank så pass mycket att den helt eller delvis kan ha blivit skadad.

Ett skadat batteri kan visa häpnadsväckande bra spänningsvärde när man mäter utan belastning, men så fort det belastas så sjunker spänningen lika häpnadsväckande.
Om man har ett sådant skadat batteri i en batteribank med annars friska batterier blir ju kedjan inte starkare än sin svagaste länk, som nu ordspråket förtäljer, ja faktiskt sämre än sin svagaste länk.

Så jag rekommenderar dig att skaffa eller låna ett testinstrument som mäter under belastning.

Det finns en elektronisk modell och så finns det en grymt brutal elektromekanisk variant som även kallas för ”brödrosten”. I den elektroniska matar man in kapaciteten i Ah och crankvärdet i CCA, sedan mäter apparaten på elektronisk väg, den andra belastar verkligen batteriet med ett stort lågohmigt motstånd, båda visar sedan om batteriet är bra, svagt eller om det skall bytas ut.

Koppla isär batterierna och mät dem var för sig!

IMG_0128.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...