Gå till innehåll
fredag 24 juli 2026

Rekommendera Poster

Är singelhanded på 31-fots segelbåt och funderar över den personliga säkerheten. En grannbåt på bryggan har en mindre Epirb på pushpiten. Kanske någon dm hög.

Går båten under frigörs den och sänder till sat etc. Är det bättre än en PLB man sätter på flytvästen?  Faller jag överbord under gång hjälper ju knappast Epirben däremot PLB:n

Priset egalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I praktiken, i dag, är det väl samma funktionalitet, bara att den ena sitter på kroppen. Båda har GPS och sänder på samma frekvenser. Förr var skillnaden även i de tekniska detaljerna, men inte längre vad jag kan läsa mig till.

Jag hade väl valt en som sitter på kroppen i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle i första hand satsa på att inte kunna falla överbord, men om man ändå gör det är det ju bara en personlig nödsändare som gör någon nytta.

Det värsta är nog om man har autopiloten påslagen och båten snällt seglar vidare. Ingen kommer att märka något förrän katastrofen är ett faktum. Den kan ju ske på någon närbelägen ö eller så hamnar båten i något annat land innan den går på grund.

Om jag minns rätt så finns (eller fanns) det någon pryl man kunde koppla in så att motorn stängdes av om man föll över bord och den bör ju även gå att koppla in så att autopiloten påverkas även om det säkert innebär en del svårigheter att få det att funka.

En mobil i ett plastfodral är en bra grej också, då kan man i bästa fall ringa och larma, eller kanske en handhållen VHF?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...