Gå till innehåll
lördag 11 juli 2026

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en Crescent 535 HT frpn 2001 med 60hk motor, Mercury F60ELPT, från 2024. 

Jag skulle gärna vilja ha lite input om motorn från er som vet nåt😄

Jag inser att man skulle kunna ha större motor på båten men det är inget jag egentligen eftersträvar. Undrar mer: Är det en trygg motor? Kommer den hänga med mig många somrar? Vad är det som brukar krångla? Osv.

Tack för hjälpen!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Miapia:

Är det en trygg motor? Kommer den hänga med mig många somrar? Vad är det som brukar krångla? Osv.

Ja det är en trygg motor och som grundkonstruktion har den varit med sedan mitten av 1990-talet.

Men som med allt annat beror det på hur man sköter sin motor, den skall servas varje höst innan upptagning med oljebyte i motor och växelhus samt byte av alla filter samt kontroll och smörjning av övriga servicepunkter. Inget krånglar om man använder normalt och sköter service, byter slitdelar som impeller mm. 98 oktan och konservering vid upptagning på hösten enligt anvisningar i instruktionsboken är viktigt eftersom det är en EFI (insprutning) motor. Motorn har kamrem och skall kontrolleras varje år vid service och byte vid behov, dock max 5 år eller 1000 timmar vilket som infaller först.

2 timmar sedan skrev Miapia:

Jag inser att man skulle kunna ha större motor på båten men det är inget jag egentligen eftersträvar.

Crescent 535 Classic (HT) har 60 hk som max motorstyrka och dess skrovform gör att den inte går fortare med större motor, har ca 25 knop som max konstruktionsfart sen börjar det går för fort för skrovet, det börjar bära sig lite illa åt med risk för överplaning mm.

Så 60 hk räcker mer än väl för denna båt.

Se till att du får med dokumentation på service, instruktionsbok mm. om du köper båten.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för utförligt svar!! Låter toppen! Och så vet jag att jag ska kolla serviceboken mm. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvitto på inköpt motor... Tänker då främst på ev kvarvarande garanti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan skrev Hybro:

Kvitto på inköpt motor... Tänker då främst på ev kvarvarande garanti.

Ligger registrerat på motorns serienummer, det är bara att kolla med auktoriserad Mercury återförsäljare och kan ju vara idé att kolla detta innan köp så den är garantiregistrerad och PDI är utfört. Finns tyvärr motorer som sålts i kartong eller import som inte är garantiregistrerade och eller PDI. Dessutom skall ev. garanti flyttas över till ny kund/ägare.

Men finns det kvitto så är ju det också bra att ha, all dokumentation är bra att ha.

Info om Mercury Marine garantier:

https://www.mercurymarine.com/se/sv/parts-and-service/service-and-support/warranty-coverage-and-product-protection

//Pär

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fördel med Mercury är att de har något smalare växelhus på sin vanliga modell jämfört med Yamaha, vilket ger lägre hydrodynamiskt motstånd i högre farter. 

Men om man är ute efter att ha en motor som ska kunna servas i många år framåt, så skulle jag ändå personligen titta en Yamaha F50-F60, då det finns mycket reservdelar och information att tillgå på nätet. Likaså så tillverkar Parsun och Hidea kopior av just Yamaha F50-F60.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för din input! Visste inte om de andra märkena alls! Yamaha har vi haft en gammal tvåtaktare, som fungerade halvbra. (Läs halvdåligt 😉). Men det var för typ 25 år sedan. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...