Gå till innehåll
måndag 29 juni 2026
StyrmanJonas

Evinrude 2-takt, kyler dåligt

Rekommendera Poster

Hej,

Min maskin kyler dåligt. Inget vidare fart på strålen och märkte att den vid gaspådrag sa ifrån att den var varm.

Är det impelerbyte som är första steget?

Jag har kollat så det inte är något uppenbart som sitter i kylvattenintagaget.

Om det ska bytas så blir inte klok på vilket kitt jag ska köpa vid byte av impeller till min Evinrude 2-takt 20hk modell gammal.

kan någon här tipsa om var och vad jag ska ha så är jag oerhört tacksam ☺️ 

IMG_5063.thumb.jpeg.1d13fea3dd2c1cf65d3c4f8eb50f0f79.jpegIMG_5062.thumb.jpeg.e18b736d745ef8846677be61e3d991d2.jpegIMG_5061.thumb.jpeg.6bb32e0d2a3bbc4d63c56ccade33ea68.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev StyrmanJonas:

Hej,

Min maskin kyler dåligt. Inget vidare fart på strålen och märkte att den vid gaspådrag sa ifrån att den var varm.

Är det impelerbyte som är första steget?

Jag har kollat så det inte är något uppenbart som sitter i kylvattenintagaget.

Om det ska bytas så blir inte klok på vilket kitt jag ska köpa vid byte av impeller till min Evinrude 2-takt 20hk modell gammal.

kan någon här tipsa om var och vad jag ska ha så är jag oerhört tacksam ☺️ 

IMG_5063.thumb.jpeg.1d13fea3dd2c1cf65d3c4f8eb50f0f79.jpegIMG_5062.thumb.jpeg.e18b736d745ef8846677be61e3d991d2.jpegIMG_5061.thumb.jpeg.6bb32e0d2a3bbc4d63c56ccade33ea68.jpeg

Gå in på https://www.marinshopen.se/?gad_source=1&gad_campaignid=23091876890&gbraid=0AAAAADzZgBV5AnPfFKctKF97yVwIctcVT&gclid=CjwKCAjwl97RBhBWEiwAa9rbXf4fDPIJbAiayL9lLgA7IAjBK3s1NbJyu4Vx0bvcMpijtg7H-amV9BoCLocQAvD_BwE

och knappa in dina nr från typbrickan så får du rätt saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du kan ju börja med att kolla impellern och vattenpumphuset.

Vattenpumphuset är helt i aluminium och brukar bli slitet och korroderat med tiden.

Hittar ingen online reservdelskatalog som är exakt till modell/serienummer för i USA såldes inga 20 hk.

Ska du ha tag på delar så råder jag dig att kontakta Marinshopen i Spånga som är duktiga på OMC delar.

Här kommer en länk till en 25 hk som är samma motor och allt utom förgasare och insug är samma.

https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1977&hp=25&model=25753H

Här finns under avdelningar och vattenpumpen hittar du under fliken "Gearcase-25hp"

Kolla även följande detaljer, referensnummer på bilden är samma som nedan:

Nr 10  Vattenrörstätning. Brukar "skrynkla" ihop sig ibland och stryper flödet.

Nr 17  Vattenpumpsplatta. Lyft på denna och kolla under, brukar samlas div. skit här samt korrosion som stryper flödet.

Nr 43  Vattenintagssil. Kan vara full av "osynlig" skit som stryper flödet.

Motorblocket hittar du under fliken "Cylinder & Crankcase"

Nr 23  Täckplatta avgassamlare. Här brukar det bli en massa korrosion som stryper flödet.

Nr 24  Mellanvägg avgassamlare. Samma som ovan...

Nr 53  Täckplatta kylmantel cylindertopp. Samma som ovan...

Här sitter även termostaten (Nr 19), kan vara defekt. Prova i en kastrull med vatten som värms upp till ca 60–65 grader.

Kolla på termostatens känselkropp, står där 143 så skall den vara öppen vid 61 grader Celsius. OBS! Vattnet får inte bli för varmt och absolut inte koka. Kolla temperaturen med en stektermometer eller liknande.

Gör rent allt från "korrosionsmjöl" och blås rent med tryckluft, du kan även prova att blåsa med tryckluft i vattenröret som går upp till motorblocket med tryckluft innan du börjar riva i motorn men dra ner trycket till max 4 bar för att inte blåsa sönder något.

Kan tänkas det är genom lopp när du blåser men kan ändå vara igensatt uppe i motorn vilket det blir med tiden och speciellt om motorn stått stilla något år. 

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...