onedayyoumay444 0 Postad 13 Juni Hej jag har skaffat en uttern 430 (tror jag) utan golv, har typ ingen information om båten köptes av en anhörig till ägaren som inte visste något om den. Tanken är att bygga nått golv och eventuellt kastdäck. Är det någon som gjort det på samma eller liknande båt? Innan verksr det ha suttit nån skiva inplastad, ja är osäker på om det är ”original” golvet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 768 Postad 13 Juni Börja med att inspektera botten noga, både utvändigt och invändigt. Kan finnas en anledning till att förre ägare brutit upp durken som t.ex. att den är sprucken i botten eller har skador så den tagit in vatten i dubbelbotten som skall fungera som flytelement. Kolla om det går att ev. lagningar med bilspackel på utsidan och efter sprickor på insidan. Laga ev. skador med glasfibermatta och polyester innan ny durk plastas dit. Ny durk gör man enklast av WBP-limmad marinplywood eller polyuretanskivor och man måste även plasta in förstärkningsskott i botten invändigt under durken. Plywood är mer stabilt men tyngre än polyuretanskivor och ska den användas för fiske så är det ju bra med lite tyngd för stbilitet om man ska stå upp och kasta från ett kastdäck. Oavsett materialval skall det lamineras med glasfibermatta på båda sidor för maximal hållbarhet. Kan vara en tidig Uttern 430, finns det ingen typskylt? Den gröna överdelen är nog målad för under skymtar en mörk blå kulör och även orange. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
onedayyoumay444 0 Postad 14 Juni 20 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Börja med att inspektera botten noga, både utvändigt och invändigt. Kan finnas en anledning till att förre ägare brutit upp durken som t.ex. att den är sprucken i botten eller har skador så den tagit in vatten i dubbelbotten som skall fungera som flytelement. Kolla om det går att ev. lagningar med bilspackel på utsidan och efter sprickor på insidan. Laga ev. skador med glasfibermatta och polyester innan ny durk plastas dit. Ny durk gör man enklast av WBP-limmad marinplywood eller polyuretanskivor och man måste även plasta in förstärkningsskott i botten invändigt under durken. Plywood är mer stabilt men tyngre än polyuretanskivor och ska den användas för fiske så är det ju bra med lite tyngd för stbilitet om man ska stå upp och kasta från ett kastdäck. Oavsett materialval skall det lamineras med glasfibermatta på båda sidor för maximal hållbarhet. Kan vara en tidig Uttern 430, finns det ingen typskylt? Den gröna överdelen är nog målad för under skymtar en mörk blå kulör och även orange. //Pär Hej tack för svaret, Har kollat och känt o tryckt på gamla lagningar, det är en lagning som inte känns så stabil så den behöver lagas, det lyser även igenom på en del ställen, vet inte om det är något som måste åtgärdas, det känns ända stabilt när man trycker mot de. Kanske Värt att nämna att ja ska ha den som trailerbåt. Men tror du det räcker att stärka upp den dåliga lagningen inifrån endast, det är inga sprickor som ja ser eller känner utan det är lite klenare när man trycker från utsidan runt just det området finns inga skyltar eller nummer på båten, men är ganska säker på att det är en uttern 430 och ja det gröna är målat, har varit orange original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 768 Postad 14 Juni I det skick båten är på bilderna ovan hade jag inte ens sjösatt den i en plaskdamm, den läcker som ett såll... Det finns sprckor både här och där samt det fattas ytskiktet som gör en båt tillverkad i glasfiberarmerad polyester vattentät, nämligen gelcoat/topcoat. För att du ska kunna använda båten så måste den först lagas från både ut- och insida men glasfibermatta och polyester+härdare. Därefter måste utsidan göras vattentät med ett ca 1 mm tjockt skikt topcoat som är gelcoat med vaxlösning tillsatt för att det skall härda i fria luften. Någon har gjort ett tappert försök att laga ett hål på övre bilden (mörkt område) med antagligen glasfibermatta och polyester men haft i alldeles för mycket härdare, därför har det blivit mörkt då det härdat för snabbt. Ställ frågan till dig själv, är det lönt att laga? Det kommer att kosta mycket tid och en hel del pengar att få denna båt sjövärdig. Om det inte är en kostnadsfråga utan mer som ett projekt för att lära sig, ja kör men gör rätt från grunden. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser