raol 2 554 Postad 10 Juni Nu har min semester börjat och jag tänkte äntligen få upp de två solpanelerna på 100 W styck (200 W totalt alltså) på bågen, allt inköpt för över fem år sen... Båten har i dagsläget en liten panel på gissningsvis 40-50 W på rufftaket. Inte testmätt den, men den gör ett bra jobb för att hålla batterierna fulladdade mellan turerna, och stöttar upp elförbrukningen under segling. Sammanlagt kommer det vara 240 W nominellt när allt är kopplat, varav 200 W i väldigt fri, horisontell placering utan större risk för skugga. Hamnen med omgivning är väldigt öppen så inga träd eller byggnader som skuggar förrän sen kväll, och båtplatsen är sista åt söder, så inga master som skuggar heller. Batteribanken består av fyra vanliga blysyrabatterier på nominellt 75 Ah var, inköpta samtidigt 2018 eller 2019, men alltid väldigt lätt urladdade och med undantag för en vinter har de varit underhållsladdade av solpanelen genom vintern. Jag bedömer att de är i hyfsat bra skick, men jag har inte hårdtestat dem. Ett startbatteri är också inkopplat, men jag har planer på att sätta in ett skiljerelä (också inköpt sen flera år men inte installerat än...), dock med manuell förbikoppling för vintern. Kylen är ett nyare aggregat (kanske Isotherm?). Vi fick med det nytt i låda när vi köpte båten 2020. Säljaren hade köpt det för att installera det året, men de bestämde sig för att sälja båten i stället pga nyfött barn som inte var så båtkompatibelt. Vi installerade kylen året därpå, och det funkar fint. Det drar ca 45 W när kompressorn jobbar. Kylutrymmet är måttligt isolerat med frigolit, men har dräneringshål som nog läcker en del värme, och frigoliten täcker inte hela utsidan av lådan, kanske 90 % bara. Inte testat det under lång tid. Nu är min fundering om det är rimligt att koppla in kylen så den är på även när vi lämnar båten i hamnen, under sommarmånaderna? Kanske med att stoppa i några stora flaskor vatten som ger temperaturtröghet i utrymmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 839 Postad 10 Juni 4 timmar sedan skrev raol: Nu är min fundering om det är rimligt att koppla in kylen så den är på även när vi lämnar båten i hamnen, under sommarmånaderna? Om du har en batteritankmätare med shunt så är det väl bara att testa? Då vet du hur mycket minus du ev gått på tex en vecka. (Alla som har en bobar båt borde ha en mätshunt för förbrukarbatterierna. Speciellt om man har kylskåp. Annars har man ingen aning om hur man har hanterat batterierna.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 411 Postad 10 Juni Spontant ja, det borde funka. Mer ingenjörsmässigt svar… Du behöver komplettera med tider också; hur mycket går kylen? Klocka hur länge kompressorn går en solig dag och hur länge den står stilla emellan. Det avgör rätt mycket. Överväg också om du kan komplettera isoleringen (XPS markisolering är rätt prosvärd på byggvaruhusen) samt sätta en slang med vattenlås (en böj eller ögla) på dräneringshålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 554 Postad 10 Juni 1 minut sedan skrev ChristerN: Om du har en batteritankmätare med shunt så är det väl bara att testa? Då vet du hur mycket minus du ev gått på tex en vecka. (Alla som har en bobar båt borde ha en mätshunt för förbrukarbatterierna. Speciellt om man har kylskåp. Annars har man ingen aning om hur man har hanterat batterierna.) Jo, det har jag, men en vecka kan ju vara väldigt atypisk. Och här handlar det om att göra om kopplingen helt med tröttsam kabeldragning i obekväma ställningar (pga att folk som konstruerade båtar för var idioter alternativt gymnaster utan leder), så inget jag gärna gör på chans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 554 Postad 10 Juni Just nu skrev Peter_K: Spontant ja, det borde funka. Mer ingenjörsmässigt svar… Du behöver komplettera med tider också; hur mycket går kylen? Klocka hur länge kompressorn går en solig dag och hur länge den står stilla emellan. Det avgör rätt mycket. Överväg också om du kan komplettera isoleringen (XPS markisolering är rätt prosvärd på byggvaruhusen) samt sätta en slang med vattenlås (en böj eller ögla) på dräneringshålet. Mm, jag har funderat på att mäta upp kylhålan i detalj och bygga ett inre isoleringslager med ny yta i stället för den ganska ofräscha som är där nu. Det är nån masonit eller tunn fanérplywood med vanlig väggfärg skulle jag tro. Det är gott om plats, men formen är knepig, massa vinklar och konstiga hörn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 411 Postad 10 Juni (redigerade) 27 minuter sedan skrev raol: Mm, jag har funderat på att mäta upp kylhålan i detalj och bygga ett inre isoleringslager med ny yta i stället för den ganska ofräscha som är där nu. Det är nån masonit eller tunn fanérplywood med vanlig väggfärg skulle jag tro. Det är gott om plats, men formen är knepig, massa vinklar och konstiga hörn. Jag hade liknande konstruktion som kändes allmänt äcklig. Jag byggde en helt ny box genom att först kapa till 5 cm XPS markskivor med fogsvans, sammanfogade de med ett enkelt vattenbaserat lim (PL600 kanske?) jag hade liggande. Enkelt att forma och runda med en surform. Plastade sedan insidan med två lager epoxy och matta och rollade insidan med Biltemas vita 2-kompfärg. Har funkat bra nu i tio år. Jag har dock för lite solpaneler för att kunna köra permanentdrift på kylen, men med 200 W hade det funkat utan problem. Redigerad 10 Juni av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 554 Postad 10 Juni Ja, det hade varit fint. Utrymmet är bara så svårt att nå. Längst in i hörnet av ett L-format pentry, mellan gasspis och vask/diskho och utan enkel access till undersidan. In genom ett skåp under vasken, förbi röret för avloppet och sen en 30-40 cm till... Så det mer realistiska blir nog att offra lite av det generösa innerutrymmet och bygga in en ny, bättre isolerad kylbox där. 20-25 mm isoleringsmaterial som jag limmar på väggarna och därefter täcker med en hygienisk plastyta. Men det får bli en annan sommar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 411 Postad 10 Juni 2 timmar sedan skrev raol: Utrymmet är bara så svårt att nå. Längst in i hörnet av ett L-format pentry, mellan gasspis och vask/diskho och utan enkel access till undersidan. Samma på min (samma konstruktör). Jag plockade loss hela bänkskivan så var det lättjobbat uppifrån. Gjorde det med båten i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 554 Postad 10 Juni 2 minuter sedan skrev Peter_K: Samma på min (samma konstruktör). Jag plockade loss hela bänkskivan så var det lättjobbat uppifrån. Gjorde det med båten i vattnet. Ah, den metoden tänkte jag inte på. Är den bara skruvad uppifrån, tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 254 Postad 10 Juni 7 timmar sedan skrev raol: Nu har min semester börjat och jag tänkte äntligen få upp de två solpanelerna på 100 W styck (200 W totalt alltså) på bågen, allt inköpt för över fem år sen... Båten har i dagsläget en liten panel på gissningsvis 40-50 W på rufftaket. Inte testmätt den, men den gör ett bra jobb för att hålla batterierna fulladdade mellan turerna, och stöttar upp elförbrukningen under segling. Sammanlagt kommer det vara 240 W nominellt när allt är kopplat, varav 200 W i väldigt fri, horisontell placering utan större risk för skugga. Hamnen med omgivning är väldigt öppen så inga träd eller byggnader som skuggar förrän sen kväll, och båtplatsen är sista åt söder, så inga master som skuggar heller. Batteribanken består av fyra vanliga blysyrabatterier på nominellt 75 Ah var, inköpta samtidigt 2018 eller 2019, men alltid väldigt lätt urladdade och med undantag för en vinter har de varit underhållsladdade av solpanelen genom vintern. Jag bedömer att de är i hyfsat bra skick, men jag har inte hårdtestat dem. Ett startbatteri är också inkopplat, men jag har planer på att sätta in ett skiljerelä (också inköpt sen flera år men inte installerat än...), dock med manuell förbikoppling för vintern. Kylen är ett nyare aggregat (kanske Isotherm?). Vi fick med det nytt i låda när vi köpte båten 2020. Säljaren hade köpt det för att installera det året, men de bestämde sig för att sälja båten i stället pga nyfött barn som inte var så båtkompatibelt. Vi installerade kylen året därpå, och det funkar fint. Det drar ca 45 W när kompressorn jobbar. Kylutrymmet är måttligt isolerat med frigolit, men har dräneringshål som nog läcker en del värme, och frigoliten täcker inte hela utsidan av lådan, kanske 90 % bara. Inte testat det under lång tid. Nu är min fundering om det är rimligt att koppla in kylen så den är på även när vi lämnar båten i hamnen, under sommarmånaderna? Kanske med att stoppa i några stora flaskor vatten som ger temperaturtröghet i utrymmet. Det är absolut rimligt att koppla in kylen! Jag kan ju köra ett 42 liters kylskåp, en ungefär lika stor kylbox OCH båtens övriga förbrukare med några timmars TV-tittande på kvällen, på 2x 100w paneler och 280, eller om det är 290Ah batteribank. Så det kommer att klara sig i din båt, om nu inte kylen drar väldigt jättemycket ström, samt att solen skiner iallafall några timmar. Med tanke på att du då bara har ett kylskåp plus andra förbrukare och lika många solcellswatt som jag har är jag övertygad om att det kommer att fungera bra. Nu har vi legat still i några dagar, det har varit regnigt, mulet och kallt, så ett tillskott av landström, men främst för att kunna köra en värmefläkt, men utan landström vet jag att det inte blir direkt kritiskt efter två dygn utan solsken, även om det är mulet laddar panelerna iallafall litet. Efter två dygn har batterierna omkring 60% kapacitet kvar. åJag tar ju väldigt sällan landström mitt i sommaren, men klart om det är mulet skitväder och om det finns ett ledigt eluttag och om elen ingår i hamnavgiften kan det det hända att jag kopplar in kabeln. Jag vet nu inte om du har en batterimonitor, men den är nu bra att hålla koll på batteristatus med. Sedan har du väl inombordare med en bra generator? Då det blir motorgång får du ju in en och annan amperetimma i batteribanken också. Skuggor… ja det beror ju på hur dom faller, helskugga, halvskugga eller partiell skugga? Bara det är ljust så levererar ju panelerna, men klart inte lika mycket som när det är klart…. väder. Panelens vinkel och orientering mot stjärnan ”Sol” kan ju vara avgörande också. Jag lämnar aldrig kylen på i hemmahamnen, men skulle ju tro att det skulle fungera, däremot kan jag fjärrstyra kylen via en app och ett båtlarm, så kylen sätts igång innan vi åker hemifrån, kylvarorna transporteras väl nedkylda i kylväska, och det fungerar också bra. Jag har en gammal Isoterm och den blir kall på mindre än 15 minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 554 Postad 10 Juni Ja, jag har en Victron Smartshunt, så inga problem med att hålla koll, när jag är vid båten. Min idé här var ju att lämna kylen på i hemmahamnen, när det kan gå en vecka eller mer (förhoppningsvis mindre!) mellan turerna. Men att ha en kall kyl direkt. Slippa böket med en kylväska. Men visst, det går väl att köra igång och vänta på att det blir kallt också. Jag har ingen apparatur för att fjärrstyra nåt, utan det blir när jag kliver ner i båten. Det brukar ta en halvtimme från de 20-25 grader båten håller ner till 2-3 plus som en kyl bör hålla. Men det är med kylen helt tom och precis i botten där termometerns givare ligger. I toppen av kylen är det säkert fortfarande 10+ grader i en timme eller mer. Motorgång blir det bara på väg ut ur och in i älven till hamnen. 30-35 min, gånger två, per tur, men det kan ju som sagt gå ganska många dagar mellan. Vädret är sällan samarbetsvilligt. Oftast blåser det för mycket eller så är det åskrisk (som det har varit i dag). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 839 Postad 10 Juni 3 timmar sedan skrev raol: Jo, det har jag, men en vecka kan ju vara väldigt atypisk. Och här handlar det om att göra om kopplingen helt med tröttsam kabeldragning i obekväma ställningar (pga att folk som konstruerade båtar för var idioter alternativt gymnaster utan leder), så inget jag gärna gör på chans. Bra att du har shunt. Då kan du ju välja en tid som passar, 2, 3 eller 5 dagar och så bedömer du hur mycket sol du har haft (om du inte kan se det via din shunts historik) och avgör efter det hur bra det skulle vara om du lät kylen vara på den tid du avser. Ja, så är det, trångt som f_n och även på nyare båtar. Jag brukar göra sånt på vinterhalvåret för att sova gott på sommarens turer med båten. Bra hjälpmedel är lite grövre ståltråd, styva elrör och annat man kan använda för att själv slippa ta sig runt och bakom knepiga, trånga ställen och dra kabel. Bra saker att klura på och rita lite när man inte kan sova tex. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 554 Postad 10 Juni 5 minuter sedan skrev ChristerN: Ja, så är det, trångt som f_n och även på nyare båtar. Jag brukar göra sånt på vinterhalvåret för att sova gott på sommarens turer med båten. Bra hjälpmedel är lite grövre ståltråd, styva elrör och annat man kan använda för att själv slippa ta sig runt och bakom knepiga, trånga ställen och dra kabel. Bra saker att klura på och rita lite när man inte kan sova tex. För mig är såna jobb extra komplicerade pga en kass rygg. Jag kan inte jobba med ryggen böjd eller med överkroppen utan stöd (dvs en arm i nåt), så därför hatar jag extra mycket alla kassa konstruktioner från förr. De hade inte behövt se ut så. Man kan bygga saker runt en stomme och sätta fast paneler utifrån, med skruvar, så man kan få loss allt, överallt. Vinterhalvåret är svårt också. Kallt, mörkt och ingen el, så det är sommarhalvåret som gäller för byggprojekt. Ungefär 70-80 % av alla dagar går bort pga fel väder, så det finns gott om dagar när båten ändå är oanvändbar som funkar för projekt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 411 Postad 10 Juni 1 timme sedan skrev raol: Ah, den metoden tänkte jag inte på. Är den bara skruvad uppifrån, tro? Jag fick leta lite efter skruvarna, vill minnas att det var lister eller vinklar på undersidan/insidan av skåpet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser