Gå till innehåll
lördag 20 juni 2026
ymmiJ

Konstruktionsritning till en Fairline 23

Rekommendera Poster

Tjenare!

Någon som vet var man kan få tag i en konstruktionsritning till en Fairline Holiday 23? Jag har ett svampigt golv och jag skulle vilja se hur pass mycket jobb jag get mig in på innan jag bryter upp golvet. Alla tips mottages tacksamt!

Mvh Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG

Tror inte det är någon här på forumet som sitter på konstruktionsritningar till en Fairline Holliday 23 men man vet aldrig, kanske någon som har sågat upp durken som har haft samma problem som du har.

Om det är skott och balkar mm du undrar över så kanske det kan funka med en bra regelsökare.

Frågan är varför din durk har blivit "svampig", har båten stått utomhus utan kapell eller presenning över sig eller är det så illa att skrovet är skadat under vattenlinjen och den har tagit in vatten?

Sönder fruset skrov eller durk?

Bryta upp durken är väl lite väl starkt uttryck, du får nog ta och såga upp bit för bit med en sån här:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/multiverktyg/

Bara ett exempel på vilken maskin du ska använda, har inget med Jula att göra för övrigt.

Finns på flera ställen som säljer verktyg och maskiner och kostar från 300–400 kr och uppåt om du inte redan har en sådan maskin.

Har du några bilder på hur durken och båten ser ut?

Prova annars:

[email protected]

eller 

[email protected] (tillverkaren)

Frågan är ju fri att ställa, sen om de tillhandahåller ritningar är en annan femma.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips Pär!

Det har kommit in vatten via fönstren, antingen kondens eller så läcker dem. Båten har stått ute under presenning de 2 vintrar jag har haft den. Det jag klurar på just nu är egentligen golvet/väggar runt bränsletanken, golvet där verkar stabilt men väggarna ganska ruttna ... det har nog kommit in vatten uppefrån från luckan ovan tanken .... eller så har väggarna sugit upp vatten nerefrån. Golvet i ruffen är också svampigt, men det tänkte jag ta nästa år ... eller så kanske det inte går beroende på konstruktionen, det var därför jag ville se en ritning om det går att dela upp.

Men jag drar iväg ett mail till Fairline och kollar.

Är det nån annan som gjort samma resa och har nån bild på regelverket så tar jag tacksamt emot det.

Mvh Jimmy

20260531_193902.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här en tråd som du kan kolla igenom, har gjort mycket fina arbeten och nu sist bytt bränsletank mm på sin Bertram.

Håll till godo:

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En lösning kandke kan vara att köpa ett billigt enkelt endoskop (inspektionskamera), finns från typ 150 kr och uppåt, eller hyra mer proffesionell variant. Då räcker det med 6-8mm borrhål på olika platser för att kunna se hur det ser ut bakom. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Endoskop har jag ju fast tanken att använda den slog mig inte 😃

Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen är väl den att durkar och kanske även skotten är utförda som laminat med balsa eller annat  fyllnadsmaterial. Balsan suger upp fukt bättre än en tvättsvamp.

Det finns naturligtvis olika sätt att åtgärda detta på, du har redan fått tips om hur en annan forumdeltagare gjort.

Jag råkade ut för ungefär samma skada i en båt för många år sedan, där skar vi sonika bort en bit durk på omkring 1m2 och ersatte den med en bit marinplywood som (kanske onödigt) plastades in, målades med topcoat och skruvades fast i den båten, och den durken håller ännu, värre är det med samma båts fördäck som drabbats av samma röta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...