Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026
SoderJ

Water in Fuel Larm - Mercury f80 2017

Rekommendera Poster

Hej! Jag är ny användare här och jag försökte söka innan på sidan men hittade inget om detta, ber om ursäkt om det redan finns en tråd för detta.

Jag har en Mercury F80 från 2017 som larmar för Water in fuel. 

Den har precis varit inne på service och när jag sjösatte den så larmar den för Water in fuel. 

Båten kördes tillbaka till marinan som kolla filter och bränsle och de konstatera att det inte finns vatten i bränslet. De sjösatte den och inget larm. 

Lade i båten igen och inget larm, gick kanon. Andra gången jag startar så kommer larmet igen. 

Om jag förstått rätt så finns det ingen givare som kan indikera på vatten i bränslet?

Någon har haft samma problem? Någon som vet hur jag kan gå till väga för att bli av med larmet? 

MVH SoderJ

PXL_20260530_172243107.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG.

4 timmar sedan skrev SoderJ:

Jag har en Mercury F80 från 2017 som larmar för Water in fuel. 

Serienummer på motorn? Ta gärna en bild på typskylten.

All information gällande motorn finns knuten till dess serienummer, inte årsmodell.

5 timmar sedan skrev SoderJ:

Om jag förstått rätt så finns det ingen givare som kan indikera på vatten i bränslet?

Jo det finns men det ser man via motorns serienummer och/eller om du har separat "Waterseparating Fuel Filter" med WIF sensor monterat i båten.

4 timmar sedan skrev SoderJ:

Den har precis varit inne på service och när jag sjösatte den så larmar den för Water in fuel. 

Båten kördes tillbaka till marinan som kolla filter och bränsle och de konstatera att det inte finns vatten i bränslet. De sjösatte den och inget larm. 

Precis köpt båten eller motorn?

Har du dubbelmontage? Dvs två motorer...

Har firman som servade motorn raderat felkoden?

Var det en auktoriserad Mercury verkstad?

Får du ljudsignal när du slår på tändningen?

Får du ljudsignal när felet visas i displayen?

Men för att kunna gå vidare behövs ett serienummer på motorn.

Service brukar man normalt göra på hösten när man dragit upp båten, då byter man oljor och filter så du tänker på det till nästa gång.

Det är inte bra att en motor står över vintern med gammal olja i motorn och i växelhuset. Skulle det råka vara vatten i växelhusoljan så ser man det och kan åtgärda felet under vintern, inte bra om det står över vintern och kan bli rostskador på lager mm.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pär och tack för ditt utförliga svar. 

Här kommer lite svar på dina frågor. 

Ja båten är precis köpt. 

Det är 1 st motor. 

Enligt tidigare ägare så kom detta larm till och från nu när han testade den inför försäljning. Vissa gånger när han starta så var det inget larm och sen helt plötsligt så kommer larmet. Jag vet inte om firman som servade motorn har raderat felkoden. Men enligt firman så har de gjort en felsökning och de hittade inget fel. När jag provkörde båten så var det inget larm. 

Ja det är en auktoriserad mercury verkstad som gjort service och kollat på detta.

Var lite otydligt när jag skrev att den precis är servad. Den blev servad när den togs upp i okt och även konserverad. Finns dokumentation på detta. 

Jag får en ljudsignal, 3 pip tror jag det är när jag slår på tändningen. Sen kommer inga mer pipljud. När jag går in på Alarm på displayen så står det som den första bifogade bilden. 

Bifogar bild på typskylten. 

Återkom gärna om du behöver ha någon mer information av mig. 

Tack!

PXL_20260603_055452059.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ett separat bränslefilter som sitter i båten?

Kan se ut så här:

https://leadersrpmshop.com/mercury-marine-new-oem-water-separating-fuel-filter-kit-8m0109543/

Detta filter har WIF senor, finns även något annat utförande med WIF sensor.

Om inte kan kablarna till detta ligga illa till och kortslutas så det blir ett larm.

Felkoden 78 är signalspänning 5V vad jag kan få fram det till, är inte längre aktiv återförsäljare så har tyvärr inte full åtkomst.

Det finns ingen WIF sensor i bränslemodulen (FSM) på motorn utan sitter externt i ett separat vattenavskiljande bränslefilter

Om du inte har separat vattenavskiljande bränslefilter bör du se till att installera ett, även om det kostar en slant. Men nya 4 injektorer och/eller en bränslpump är inte heller så billigt.

Kan även vara ett jordfel någonstans att en jordkabel har dålig kontakt med gods eller glappkontakt.

En auktoriserad Mercury verkstad borde kunna felsöka sånt här utan problem tycker man om de inte har PRYO-elever som de satt på såna här jobb😉

Vad händer om du raderar felkoden i instrumentet?

Kommer den tillbaka senare?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...