Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
PenttiVarg

Det här med ankarlanterna

Rekommendera Poster

Hallå. Vi åker ju mest dagtid på vår Maxi 680 men vill kanske sova någon natt ute. Beehöver då en labbar/batteridriven ankarlanterna, gärna på stång, att fästa i gösstaken. Mitt problem är att dom varianter jag hittat är för små för min båt om man ska följa lagar och regler. Någon som har ett bra tips? 

Hejhej,

AD

Ps Har tittat runt på formuet och hittar inte riktigt något bra svar men ber om ursäkt om jag missat det.

IMG_4520.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev PenttiVarg:

Hallå. Vi åker ju mest dagtid på vår Maxi 680 men vill kanske sova någon natt ute. Beehöver då en labbar/batteridriven ankarlanterna, gärna på stång, att fästa i gösstaken. Mitt problem är att dom varianter jag hittat är för små för min båt om man ska följa lagar och regler. Någon som har ett bra tips? 

Hejhej,

ADspacer.png

Ps Har tittat runt på formuet och hittar inte riktigt något bra svar men ber om ursäkt om jag missat det.

IMG_4520.jpeg

Under alla mina år som kapten över min egen båt i över 20 år (annars 46 år på sjön med föräldrar) så kan jag faktiskt inte redogöra när jag såg någon använda en ankringslantärna senast.

Jag själv har använt det någon gång vid speciella förhållanden, men aldrig vid förtöjning i naturhamn mot berget. Ligger man på svaj så är det en annan femma. Speciellt om man har för avsikt att svaja där båtar går och man vet att risken är att någon inte ser mig.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddbar, tja, du kan ju skaffa en godkänd runtlysande lanterna för 12 V och ha ett litet 12 V-batteri som du enkelt kan ladda och bygga ihop till en enhet. Då blir det enligt lagar och regler.

Eller så fixar man den enkla nödlanternan i form av en lykta:
https://www.biltema.se/fritid/lampor/lyktor/campinglykta-100-lm-2000046269

Jag har en och den lyser väldigt bra. Pga konstruktionen lyser den lika mycket i alla riktningar horisontellt. Jag hade den som topplanterna när jag körde båten från hamnen där jag mastade på till hemmahamnen, mitt i natten. Hängde den i mastens framkant, i ringen för att fästa spinnakerbom. På så vis blockerade masten ljuset bakåt, så sektorn blev hyfsat nära vad den borde vara.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev PenttiVarg:

Hejhej,

ADspacer.png

IMG_4520.jpeg

Den båten du har är ju inte en sådan man i första hand tänker sig att ligga ankrad ute på fritt vatten,

för det är då man använder en ankarlanterna. När du ligger förtöjd mot land, klippa eller brygga, behöver du i allmänhet ingen ankarlanterna, om det då inte finns risk att bli påseglad av någon annan båt, vilket skulle vara osannolikt men inte omöjligt.

Om du då ändå känner att du vill ha en ankarlanterna är det ju enklast att hänga upp något ”batteridrivet” såsom en redan föreslagen campinglykta.

IMG_1401.jpeg.16c8bc7377456d38d96c6ae80059adbe.jpeg

Om du ändå vill ha något fast monterat finns ju ovanstående LED-lanterna hos Biltema. Dessvärre är ju dess rör alldeles för kort. Jag gjorde som så att jag värmde på med varmluftpistol, försiktigt på både ovandelen och foten, vred sedan loss dessa delar, lödade på en längre kabel och bytte ut röret mot ett längre aluminiumrör. Sedan kopplade jag lanternorna över en treläges omkopplare där ett läge tänder sb, bb, topp och akterlanterna, mittenläget är avstängt och det andra läget tänder bara ankarlanternan. Lanternan på bilden lyser rätt starkt men drar bara litet ström, omkring 0,09 ampere. Så den belastningen borde ju ditt förbrukarbatteri klara av under en natt.

På din båt kan du ta bort topp och akterlanternan och ersätta dessa med en rundlysande lanterna, denna kan även tjäna som ankarlanterna om den då får lysa ensammen om du har ankrat utt utan kontakt med land, alltså. Vid gång i mörker eller dålig sikt skall ju då den rundlysande, bb och sb-, lanterorna lysa tillsammans.

Jo, jag ser på bilden att du har en kombinerad sb/bb-lanterna, och en topplanterna på gösstaken, sedan ser man ju inte akterlanternan ur den bildvinkeln och det skall man ju heller inte göra. Så du kan ju spara en del ström och underhållsarbete genom att ta bort topp- och akterlanternan och då ersätta dessa med en rundlysande som kombinerad topp- och akterlanterna och så då även kan funka som ankarlanterna enligt ovan.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...