johnsodr 1 Postad 29 Maj Hej! Har en AQ171C med en adapterlösning för att få på en 8-ventilslimpa, pga detta så funkar inte originalröret ner till oljekylaren från limpan. Förra ägaren har gjort en lösning (bifogad bild), men röret sitter inte tillräckligt fast. Det trycks inte in i oljekylaren som originalröret skulle gjort, vilket gör att det finns risk att det åker ut. Någon annan som stött på samma situation och hittat en bra lösning? Tack på förhand! /John Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 752 Postad 29 Maj Den lösningen hade jag inte kört utanför hamnahålet med😉 Nej där får man nog hitta på något bättre... Det finns ju en "svulst" på röret som stoppar tätningen som går in oljekylen, man får försöka hitta på någon gripklo som tar tag i svulsten och håller den på plats. Har för mig att det är någon motor som har en sån lösning. Jag tänker🤔 Men är det inte bättre att sätta dit rätt avgaslimpa? Den till 8-ventilsmotorn flödar ju betydligt sämre och man förlorar effekt på så sätt. Visserligen är originalet till AQ171 och AQ251 inte så bra den heller flödesmässigt men bättre än 8-ventils Kolla in denna: https://www.ebay.de/itm/380378028792 Här blir det tvärt om, bättre effekt... Hellre 5% mer effekt än 10% mindre även om det kostar... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnsodr 1 Postad 29 Maj Tack för svar Pär! Jag antar att anledningen bakom bytet till den här limpan från början var att originalen inte görs längre och möjliga ersättare kostar därefter. Vet att jag läst om fler som gjort den här lösningen på sina AQ171or innan jag köpte båten förra året. Har inte pengar till att byta ut limpan mot nytt just nu, men bra tips på den från Australien (om än saftigt pris)! Bra idé kring gripklon, jag gick i tankar om att gänga dit den på något vis i kylaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 752 Postad 29 Maj Ja men en Volvo Penta original avgaslimpa är inte billig den heller. Men håll med om att den riktiga Hi-Performance limpan är snygg och den är effektiv, nu stod det väl inte vad den gav i effektökning men EMI Thunder till V8 brukar ge ca 10% på en ren std. motor. Kan kanske finnas bättre begagnade, finns någon i Göteborg som handlar med mycket begagnat till VP, ska bara komma på vad han heter. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 752 Postad 30 Maj Nu trillade 25-öringen ner hos de gamle gubben🤣 Givetvis går det att lösa ganska enkelt: Leta upp en vanlig slangnippel i rätt dimension med gängad sockel. Svarva bort gängorna så den får bra passform i gaveln (mässingsbrons) på oljekylaren. Löd fast den modifierade slangnippeln med lämpligt AGA Cobra lod eller liknande. Sen finns det formgjuten kylarslang/värmeslang med 90 graders böj i olika dimesioner du kan kapa till så det passar med röret som går upp i avgaslimpan. Googla eller kolla på sidor där de säljer bildelar, husbilsdelar mm. Du kan säkert använda kopparrörsstumpen också men då får du nog använda annat lod som t.ex. koppar/fosfor (Cu/P) eller liknande lod för kopparrör. Kolla med någon äldre rörfirma/smedja i närheten så kan de säker hjälpa dig med lödning om du inte har rätt utrustning själv. Är slangklämmorna som sitter där rostfria så kan du använda dessa. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnsodr 1 Postad 4 Juni Jag hittade till sist en rörfirma som ville hjälpa mig så nu är röret lött på kylaren (tydligen inte helt lätt jobb) och jag har införskaffat en 90-graders slang. Känns mycket tryggare inför semestern nu. Stort tack för din hjälp Pär! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser