Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026

Rekommendera Poster

Hej alla. 
Har lite funderingar och tankar när det gäller köp av båt. 
Jag förundrar mig över en del saker. Städning: Många lägger ut bilder där båten är otroligt smutsig och stökig. 
Tampar och annat båt material, samt personliga saker ligger huller om buller, obäddade sängar, till och med fullt med odiskat porslin. 
Hur tänker ni inför sådan marknadsföring ?

Då det rör sig om en stor summa pengar, och oftast en massa mil för kontroll av båten, så drar jag mig för dessa objekt. 
Hur har resten av båten skötts? 
Mvh Anders

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, det finns en Flipper 630 som varit utlagd minst två år av en firma i Örebrotrakten.

Samma annonstext och skitiga skrovsidor.

Helt otroligt att en båtfirma lägger ut en sådan annons.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev AndersSandgren:

Har lite funderingar och tankar när det gäller köp av båt. 

Jag förundrar mig över en del saker. Städning: Många lägger ut bilder där båten är otroligt smutsig och stökig. 
Tampar och annat båt material, samt personliga saker ligger huller om buller, obäddade sängar, till och med fullt med odiskat porslin. 
Hur har resten av båten skötts? 

Ja det kan man ju undra🤔

Vill man ge ett gott första intryck så bör man ju i varje fall se till att den värsta skiten är borta och se till att det inte står disk, ölburkar, kalsonger och annat diverse lösöre plockas undan så det inte ser ut som hemma hos Onslow och Daisy i "Keeping up the appearences"🤣

Sen behöver det ju inte betyda att det är misskött men det ringer ju varningsklockor hos mig iaf.

Jag har hittat både det ena och det andra i kunders båtar, bl.a. ett paket grillkorv i maskinrummet som hade ett bäst före datum som var passerat med råge, hade det inte stått grillkorv på paketet så hade jag inte vetat vad det var. Resten av båten var väl i ganska hyfsat skick, förutom då grillkorven, någon tom ölburk här och där samt att kartsidorna ur Gula Sidorna användes som sjökort...

Finns all dokumentation som t.ex. samtliga kvitton/fakturor på service och delar samt instruktionsböcker kan man nog släppa lite oro på misskötsel men det gäller ju att verkligen kolla allt.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev Jorgen01:

Håller med, det finns en Flipper 630 som varit utlagd minst två år av en firma i Örebrotrakten.

Samma annonstext och skitiga skrovsidor.

Helt otroligt att en båtfirma lägger ut en sådan annons.

Ska vi gissa vilken firma det är🤣

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma gäller bilar......

Inget kan rädda ett dåligt första intryck.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis samma tanke har slagit mig. Det förvånar oerhört. För mig blir det automatiskt en varningsklocka kring hur man sköter om sin båt. 

Har även svårt att förstå annonser med en suddig bild och en rad text som varken nämner motor, segel eller vad det nu kan vara. Speciellt när det rör sig om objekt som närmar sig en halv miljon och över. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan skrev peringvar:

Har även svårt att förstå annonser med en suddig bild och en rad text som varken nämner motor, segel eller vad det nu kan vara. Speciellt när det rör sig om objekt som närmar sig en halv miljon och över.

Det är nog för att locka till sig ev. köpare men dölja alla skavanker, dessutom brukar de ta bilder ur mycket konstiga vinklar och helst upp och ner.

Sen tror jag inte det spelar så stor roll om båten kostar 30 000 eller 1 miljon, oftast är det icke båtfolk som har noll koll på vad de har och de kan ofta inte en stava motorns namn rätt trots att det står på motorn och syns på bilderna i annonsen. De vet absolut inget om båten eller motorn öht. och gissar att det är en 4-takt för det sa säljaren när det i verkligheten är en 2-takt🤪

De köpte en båt för ett par år sedan för det var en kul grej men sedan gick motorn sönder eller ännu värre "motorn gick förra året men behöver service"🤔

Dessutom är både båt och motor minst 2–3 år nyare i annonsen än vad de verkligen är.

Motorer som slutade tillverkas på 1990-talet är helt plötsligt från 2007...

Eller än värre dekaltrimmade motorer som heter både det ena och det andra fast det aldrig tillverkats något med det namnet.

Många gånger så säljs det också åt en kompis kompis svärmor, ett dödsbo eller liknande

Instruktionsbok, vad är det?

Serviceschema, vad är det?

Typskylt, modellbeteckning och serienummer mm. vad är det?

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Ska vi gissa vilken firma det är🤣

Jag gissade rätt 🤑, annonsen finns kvar, och texten i annonsen:  såldes till första som tittade ,som dock inte fick fram pengarna ,så först till kvarn.

inte ens kommatecken rätt i texten 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag gissade rätt 🤑, annonsen finns kvar, och texten i annonsen:  såldes till första som tittade ,som dock inte fick fram pengarna ,så först till kvarn.

inte ens kommatecken rätt i texten 

Grattis du vann en gåresa till valfri ort🤣

• Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Funderar på att sälja min Cumulus efter 19 säsonger på sjön. Legat ute 70 - 80 nätter varje år. Båten trivs utmärkt i Vänern.

Tja, vad säger man?  Funkar bra, i bruksskick, rikligt utrustad och dokumenterad på Maskinisten.net, av alla forum.

Trailer finns. En pålitlig båt. Inte mycket som fattas.

Ligger i sjön. Sju övernattningar hittills i år.

Sista natten klockan 04, vaknade jag av ett fruktansvärt oväsen i båten. Trodde den sjönk i hamnen eller nåt annat allvarligt. Men nej, endast ett kraftigt kortvarigt oväder med hagel.

Kunde ha vaxat ett varv till.

Visst i tusan, färskvattenpumpen läcker lite.

Ja, ja..  Ni erfarna, hur marknadsför man och lockar spekulanter?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...