tori 0 Postad 18 Maj Har ett Ecopilot silver fls 3 framåtseende ekolod från ca 2005. Tänker nu köpa en Raymarine Axiom + plotter och koppla upp ekolodet mot denna. osäker på om det kommer att fungera. Någon som har några erfarenheter eller synpunkter på detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 24 Postad 18 Maj Jag har mycket svårt att se hur det skulle kunna fungera. Någon enkel data, som en kurs, ett varvtal, en djupsiffra etc kan gå att dela mellan olika instrument från olika tillverkare med hjälp av olika NMEA standarder. Men en mer komplex data som en ekolodsbild eller en radarbild är mycket svårare. Det kan ibland gå att dela komplex data mellan olika enheter från samma tillverkare, som att du kan skicka radarbilden från en Axiom till en annan Axiom skärm, men inte från en tillverkare till en annan tillverkares enhet. Och dessutom så skiljer det ganska så många år mellan grejerna. Goolga Echopilot silver fls 3 nmea i AI läget. Jag gjorde det och det nämnde något om en black box lösning. Men jag är ganska säker på att det inte kommer fungera med en modern skärm eftersom de nämner gamla standarder som composite och s-video. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 24 Postad 18 Maj Enklast är nog att du byter ditt gamla ekolod mot ett nytt Echopilot FLS 3D för dessa kan anslutas direkt till Raymarine Axiom. https://echopilot.com/products/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tori 0 Postad 19 Maj Tack för dina synpunkter. Har tänkt i samma banor själv men då båten är sjösatt och ett nytt framåtseende ekolod är ganska dyrt tänkte jag undvika besvär och kostnader genom att använda befintlig givare. Låter dock som att det kanske inte går. Skärmen på ekolodet som sitter där har mer eller mindre packat ihop och går egentligen inte att läsa därav mina funderingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser