Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
Robin40

Tankgivare till mätare, vad för ohm?

Rekommendera Poster

Hej Finns det någon som vet vad för ohm man ska ha på givaren till denna Gamla VDO mätare

image.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland om man har tur så står det på givaren eller kolla om du hittar någon modellbeteckning på givaren.

Rent generellt brukar det ligga mellan 0 (tom) upp till 180 (full).

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Ibland om man har tur så står det på givaren eller kolla om du hittar någon modellbeteckning på givaren.

Rent generellt brukar det ligga mellan 0 (tom) upp till 180 (full).

//Pär

Så här ser det ut på gamla givaren och sidan av mätaren men tyvärr säger inte det mig någon

IMG_3128.jpeg

IMG_3126.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns två standarder, den europeiska 0-180 Ohm och den amerikanska 240-33 Ohm.

Om visarinstrumentet fungerar så kan du ta reda på vad du har genom att ta loss ena sladden på givaren. När den är oansluten ska instrumentet visa fullt. Och om du lägger sladdarna mot varandra (kortsluter, 0 Ohm) så ska tankmätaren visa tomt.

Får du omvänt resultat på fullt och tomt har du amerikansk standard. Får du något annat är det fel på visarinstrumentet eller kablarna till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Känner inte igen numren på givaren men på instrumentet är det 220 109 som är artikelnumret.

Allra enklast är att du skruvar loss givare och mäter upp den.

Lågt värde vid låg nivå och högt vid full tank brukar det vara men det finns även tvärt om.

Bifogar två länkar:

https://vdo-instruments.com/product-category/senders-and-sensors/fuel-level-sender/

https://gaugesvdo.com/products/c315-vdo-senders-fuel-senders/?srsltid=AfmBOor15AXh3LFM395G_L-u7SbCUXAar6VNpDYS0l0mvHsilO93QiWT

Kolla om du hittar något intressant där, eller är det kanske någon annan här på MG som känner igen givaren och vet exakta värden.

Har en liten misstanke dock att din givare är från ett landfordon, den ser inte ut som de marina givarna och den har rostat.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har mätaren funkat tidigare?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Hybro:

Har mätaren funkat tidigare?

Mätarna har alltid funkat men tank givarna är trasiga sedan några år tillbaka.

jag tog loss en för att se ifall jag kunde laga den men innan jag tog ur den fall den isär helt och går inte att använda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Känner inte igen numren på givaren men på instrumentet är det 220 109 som är artikelnumret.

Allra enklast är att du skruvar loss givare och mäter upp den.

Lågt värde vid låg nivå och högt vid full tank brukar det vara men det finns även tvärt om.

Bifogar två länkar:

https://vdo-instruments.com/product-category/senders-and-sensors/fuel-level-sender/

https://gaugesvdo.com/products/c315-vdo-senders-fuel-senders/?srsltid=AfmBOor15AXh3LFM395G_L-u7SbCUXAar6VNpDYS0l0mvHsilO93QiWT

Kolla om du hittar något intressant där, eller är det kanske någon annan här på MG som känner igen givaren och vet exakta värden.

Har en liten misstanke dock att din givare är från ett landfordon, den ser inte ut som de marina givarna och den har rostat.

//Pär

Den ser nästan exakt ut som denna fast min är 400mm. Tyvärr går den inte att använda igen för tester eller något då den är helt sönder rostad och i små bitar.

tänkte samma sak att den är nog knappast gjord för marin miljö 

IMG_3136.thumb.jpeg.91947030f7b293a7763633dd805dce87.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ABC:

Det finns två standarder, den europeiska 0-180 Ohm och den amerikanska 240-33 Ohm.

Om visarinstrumentet fungerar så kan du ta reda på vad du har genom att ta loss ena sladden på givaren. När den är oansluten ska instrumentet visa fullt. Och om du lägger sladdarna mot varandra (kortsluter, 0 Ohm) så ska tankmätaren visa tomt.

Får du omvänt resultat på fullt och tomt har du amerikansk standard. Får du något annat är det fel på visarinstrumentet eller kablarna till det.

Ja i princip, men riktigt så enkelt får ju ingenting vara i verkligheten…🙂

Givare till tankmätare, hur stor är deras resistans?

Till vatten- och bränsletankemätare är det på ett ungefär 0-180 ohm 0 vid full tank och 180 vid tom tank och 0 ohm vid full tank. Amerikansk standard är tvärtom och med en annan resistans som redan nämnts.

Av en för mig okänd anledning är givarna till septiktanken omvända, visar fullt vid cirka 180 ohm, ändå är dessa av europeisk standard.

Det finns en japansk standard också…. Men den lämnar jag därhän.

1 timme sedan skrev Hybro:

Vad händer om man kortsluter kablarna vid givaren?

Vad visar då mätaren?

Mer än full tank! (Iallafall en kort stund)

Med givaren inkopplad och full tank uppnås aldrig noll ohm (=kortis) det finns någon form av skydd i kretsen.

Tankinstrumentet kopplas till plus på anslutningen + eller anslutningen ”30” på instrumentet.

anslutningen med ett upponedvänt T kopplas till givarens ena pol, den andra kopplas till minusplint.

Instrumentet är egentligen en voltmeter* som mäter spänningen över givaren som egentligen är ett variabelt motstånd, en slags potentiometer.

(* beroende på hur man ser på saker och ting kan man ju även beskriva instrumentet som en amperemeter som mäter strömmen genom motståndet i givaren, men det spelar i sammanhanget ingen som helst roll).

Vidare brukar det finnas två anslutningar, + och - som är till instrumentbelysningen.

Wemas och Biltemas instrument har lysdioder i belysningen, röda och gula, man får välja eller koppla in båda då blir belysningen ”nästan orange”. Gamla VDO-instrument har ju en vanlig glödlampa, ibland med en röd lins.

Jag föreslår att trådstartare @Robin40 passar på att byta ut sina givare, mät avståndet från topp till botten inuti tanken, och välj den längsta möjliga tankgivaren.

Den givaren du nu har kanske fungerar felfritt, men är en öppen konstruktion där en flottör fastsatt på en lång stålpinne påverkar ett öppet trådlindat motstånd. Nuvarande givare har dessutom sin ena pol i godset, tja det fungerar, men numera är givarna dubbelisolerade.

Om kan lyckas koppla 12 volt direkt över givarens poler brinner tråden i motståndet av. Om man kopplar 12 volt direkt över instrumentets poler åker visarnålen upp en bit över ”full tank” instrumentet klarar sig, en stund, men lär gå sönder ganska snart.

Jag har i mina senaste båtar använt mig av Biltemas givare av denna modellen, dom finns i olika längder och fungerar klockrent i bränsle- och vattentankar, (inte riktigt lika bra i septiktanken, den givaren är innesluten i ett perforerat rör, i vilket det bildas kalkavlagringar som får givarens flottör att fastna, jag tog bort det perforerade röret och det blev bättre, men givaren fodrar renöring sisådär varannan säsong).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Robin40:

Mätarna har alltid funkat men tank givarna är trasiga sedan några år tillbaka.

jag tog loss en för att se ifall jag kunde laga den men innan jag tog ur den fall den isär helt och går inte att använda

Byt till en sådan här givare, du kommer inte att ångra dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev ABC:

Givar är inte i båten längre men jag använde de två kablarna som var kopplade och testade

kortslut=full tank. Inte kortslut = tom tank

Jag hörde att VDOs äldre instrument brukar vara 10-180 Ohm kan det stämma?

sedan som Mercury 44xs sa givarna är nog inte gjorde för marin utan landsfordon

Ändrar det någon när det kommer till Ohm?

Tack för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OT

Angående bränslemängd i min båt, så mäter jag den med en graderad pinne.

0 - 10 - 20 - 30 liter fullt. Har 5 liter i reserv.

BT

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja i princip, men riktigt så enkelt får ju ingenting vara i verkligheten…🙂

Givare till tankmätare, hur stor är deras resistans?

Till vatten- och bränsletankemätare är det på ett ungefär 0-180 ohm 0 vid full tank och 180 vid tom tank och 0 ohm vid full tank. Amerikansk standard är tvärtom och med en annan resistans som redan nämnts.

Av en för mig okänd anledning är givarna till septiktanken omvända, visar fullt vid cirka 180 ohm, ändå är dessa av europeisk standard.

Det finns en japansk standard också…. Men den lämnar jag därhän.

Mer än full tank! (Iallafall en kort stund)

Med givaren inkopplad och full tank uppnås aldrig noll ohm (=kortis) det finns någon form av skydd i kretsen.

Tankinstrumentet kopplas till plus på anslutningen + eller anslutningen ”30” på instrumentet.

anslutningen med ett upponedvänt T kopplas till givarens ena pol, den andra kopplas till minusplint.

Instrumentet är egentligen en voltmeter* som mäter spänningen över givaren som egentligen är ett variabelt motstånd, en slags potentiometer.

(* beroende på hur man ser på saker och ting kan man ju även beskriva instrumentet som en amperemeter som mäter strömmen genom motståndet i givaren, men det spelar i sammanhanget ingen som helst roll).

Vidare brukar det finnas två anslutningar, + och - som är till instrumentbelysningen.

Wemas och Biltemas instrument har lysdioder i belysningen, röda och gula, man får välja eller koppla in båda då blir belysningen ”nästan orange”. Gamla VDO-instrument har ju en vanlig glödlampa, ibland med en röd lins.

Jag föreslår att trådstartare @Robin40 passar på att byta ut sina givare, mät avståndet från topp till botten inuti tanken, och välj den längsta möjliga tankgivaren.

Den givaren du nu har kanske fungerar felfritt, men är en öppen konstruktion där en flottör fastsatt på en lång stålpinne påverkar ett öppet trådlindat motstånd. Nuvarande givare har dessutom sin ena pol i godset, tja det fungerar, men numera är givarna dubbelisolerade.

Om kan lyckas koppla 12 volt direkt över givarens poler brinner tråden i motståndet av. Om man kopplar 12 volt direkt över instrumentets poler åker visarnålen upp en bit över ”full tank” instrumentet klarar sig, en stund, men lär gå sönder ganska snart.

Jag har i mina senaste båtar använt mig av Biltemas givare av denna modellen, dom finns i olika längder och fungerar klockrent i bränsle- och vattentankar, (inte riktigt lika bra i septiktanken, den givaren är innesluten i ett perforerat rör, i vilket det bildas kalkavlagringar som får givarens flottör att fastna, jag tog bort det perforerade röret och det blev bättre, men givaren fodrar renöring sisådär varannan säsong).

Mina givare sitter i rör men de har rostat sönder för att jag gissar att de inte är gjorde för marin miljö utan för landsfordon

jag planerar att byta alla 3 givare men inte mätaren på instrumentpanelen därför måsta jag veta vilken ohm jag ska köpa på givarna

tänkte köpa denna då jag hört att de äldre vdo använde 10-180ohm

https://www.moory.se/p/givare-bransle-vatten-400mm-0-190-ohm/

Redigerad av Robin40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Det är f.ö. WEMAs gamla givarsortiment och i många fall även instrument som Biltema säljer.

Ja, Wema och Biltemas är identiska, liksom KUS, såvitt jag har kunnat se.

Dom är väl utförda av någon litet bättre legering än rent kinesium.

3 timmar sedan skrev Robin40:

Mina givare sitter i rör men de har rostat sönder för att jag gissar att de inte är gjorde för marin miljö utan för landsfordon

jag planerar att byta alla 3 givare men inte mätaren på instrumentpanelen därför måsta jag veta vilken ohm jag ska köpa på givarna

tänkte köpa denna då jag hört att de äldre vdo använde 10-180ohm

https://www.moory.se/p/givare-bransle-vatten-400mm-0-190-ohm/

Tja, dom är säkert bra, men Biltemas givare funkar väldigt bra och kostar ungefär hälften av vad Moorys kostar, nej jag har inget vinstintresse i Biltema, men tycker att marintillbehörsbutikerna tar ut för mycket. Sedan måste man vara vaksam på vad man köper hos Biltema, det finns kvalitetskillnader från skräp till riktigt bra produkter, dessa givare är bra! (om dom nu inte bytt sortiment eller leverantör sedan jag köpte mina…)

Dom 10 ohm som skiljer Moorys givare från Biltemas har i praktiken ingen betydelse, skulle tro att det motståndet ligger inom felmarginalen, om man precisionsmäter på flera olika givare.

När man studerar tankmätaren när man exempelvis fyller vatten i tanken, kommer visarnålen att röra sig stegvis uppåt, det beror på givarens konstruktion med flera fasta motstånd som påverkas av en magnet i flottören och reedkontaker i röret kopplade till motstånden.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

uppdatering

Tack så mycket för all svar!

Det slutade upp med att jag köpte två givare 10-180 och 240-30 men ingen funkar

10-180 
mätaren är omvänd så full tank visas som tom
visaren går ifrån tom till nästan full säg 80-90 procent full

240-30
mätaren är nu inte omvänd längre men visaren börjar bara röra sig då givaren är på halv tank och uppåt, visaren går bara ifrån tom till halv tank på mätaren

mätaren-
mataren jag har verkar vara Ifrån VDOs Blue line serie 306 001?
https://www.nsifleet.com/pdf/VDO_Marine_Catalog_1990-2000.pdf

jag kopplade loss mätaren och mätte med multimeter Fick svar 194 Ohm 
jag testade givarna på alla 3 tankmätare i båten med samma resultat 

IMG_3339.webp

Gamla givarna-

2 gamla givare sitter kvar i båten babord och mitten tanken, jag mätte direkt på dom fick 33ohm

på babord och 20 på mitten ifall det hjälper.

de är 400mm tub rör av VDO liknar denna väldigt mycket https://vdo-webshop.nl/en/54mm-fuel-tube-sensors/990-vdo-o54mm-fuel-tube-float-220mm-224-011-000-220g-4103590687906.html  

de som sitter i båten har fastnat och är nog sönder rostade så jag vågar inte ta loss dom

från den information jag nu sagt undrar jag vad ni tycker innan jag köper mer saker som inte funkar

Jag vet inte direkt vad jag håller på med och är jätte tacksam för all hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen idé att mäta motståndet på instrumentet.

När du mätte på givarna, i vilken position befann sig då flottören?

Motståndet ändras med flottörens position.

Har du kopplat givare och instrument rätt?

Plus till instrumentet, sedan skall givaren kopplas till rätt anslutning på instrumentet och sist skall givarens andra pol kopplas till minus.

Om det blir omvänt med full resp. tom tank är givaren och instrument av olika standard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ingen idé att mäta motståndet på instrumentet.

När du mätte på givarna, i vilken position befann sig då flottören?

Motståndet ändras med flottörens position.

Har du kopplat givare och instrument rätt?

Plus till instrumentet, sedan skall givaren kopplas till rätt anslutning på instrumentet och sist skall givarens andra pol kopplas till minus.

Om det blir omvänt med full resp. tom tank är givaren och instrument av olika standard.

Matarna säger att babord är lite över halv och mitten är tom det är allt jag vet om deras position.

allting ska vara rättkopplat allt funkade ju tills alla givare satte igen sig

jag har dubbel tittat alla kopplingar men hittar inget fel.

kan det vara 80-3.0 ohm som den liknade givaren?

IMG_3361.thumb.PNG.225d172f479bd9b7249932ee7d07f69f.PNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IMG_1399.thumb.jpeg.cc498ae4918ef3b8f6bc0ed066e07e13.jpeg

Så här skall det vara kopplat!

Observera att instrumentbelysningen inte finns med i denna bilden och att kabelfärgerna sannolikt är annorlunda i din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...