Gå till innehåll
tisdag 14 juli 2026
joelfrodin

Gelcoatspray eller topcoat

Rekommendera Poster

Jag har plastat igen lite hål på båten, typ 10cm i diameter, plastat igen och sedan gellcoatfiller som spackel, slipat klart. Sen är frågan vad som ska på ytterst? Har Gelcoatspray eller topcoat (för roller)? FIberfix båda två.  Det var det som fanns på hjertmans nämligen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoatsprayen är en-komponent och löses upp av t.ex. aceton. Jag skulle köra gelcoat med lite parafin (topcoat)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoatspray hade jag inte använt...

Är det under vattenlinjen?

Egentligen är gelcoatfillern samma som topcoat fast med lite fyllnadsmedel så den blir mer spackellik. 

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
52 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Gelcoatspray hade jag inte använt...

Är det under vattenlinjen?

Egentligen är gelcoatfillern samma som topcoat fast med lite fyllnadsmedel så den blir mer spackellik. 

//Pär

Ovan, skador och borttagning av gammal utrustning i sittbrunnen. Så det är bättre/enklare att försöka hitta gelcoatspackeln med rätt brytning och köra hela vägen till slutresultatet?

Typ sådan här? 

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/batvard-farg/spackel/gelcoatspackel/gelcoatspackel-8533-yamarinvit

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja är det inga större partier så funkar det.

1 kg topcoat kostar ca 560–570 kr ut till kund i butik och det är kanska lite slösa men du har ju sedan topcoat för ev. framtida behov. Det är dumt att de inte säljer i mindre förpackningar än 1 kg, för det går ju inte åt så himla mycket.

Tvätta med aceton och slipa mellan lagren (torr 180–320)

Sist med våtslip 400 ner till 800–1000 (kanske 1200–2000) beroende på önskad slutfinish.

Har du någon bild på skadan/lagningen?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...