SnipEmil 1 Postad 4 Maj Tja! Börjar bli dags för sjösättning och jag har testat allt. Kom till slut till värmaren, som helt plötsligt skjuter säkringen efter säkring vid uppstart. Verkar vara svårt att hitta servicesats till värmaren, och misstänker att det kan vara glödstiftet som gett upp. Någon här som haft liknande problem, och kan ge mig lite tips på var man kan beställa delar. Ett glödstift har jag hittat, men det kostar 800kr, vilket känns som ett långskott om det nu inte fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 4 Maj (redigerade) Glödstift som ger upp, brukar väl tyda på avbrott. Ett avbrott innebär att det inte flyter någon ström alls. Visst kan det kanske blir ren kortslutning i ett stift. D v s lågt motstånd och större ström än en säkring i den kretsen klarar hantera och brinner av. Så steg ett blir väl att plocka ur glödstiftet och göra en indirekt resistansmätning enligt ovan. För att komma vidare. Men se upp, det blir hett. Redigerad 4 Maj av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 4 Maj Googlade. Fast på 32d, troligen en senare modell. Här finns kanske lite AI-ledtrådar: wallas 32d kortslutning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 4 Maj (redigerade) Testade wallas 22 dt Tydligen rätt lik 32 d Anser AI Redigerad 4 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 4 Maj (redigerade) Frågan är vilket stift som passar ... 8 A drar tydligen ett glödstift vid uppvärmning. Innebär att stiftets resistans normalt är 1.5 ohm. Så lågohmigt är svårt att mäta ö h t med nån noggrannhet. På Ett alternativ är att koppla en amperemeter, som hanterar minst 30 A i serie med det lossade stiftet och ansluta till 12 V. Akta fingrarna, det blir ordentligt hett, kanske glöder t o m ledningarna. Är den uppmätta strömmen då större än 8 A så är det kortslutning i själva stiftet. - Men tydligen även vanligt med andra kortslutningar, t ex i dieselpumpen. Jag tänker då normalt med 8 A genom ett helt stift och även större ström genom t ex dieselpum, smält isolering och kortslutning mellan kablar e t c, löser huvudsäkring. Kolla efter lösa kabelskor och annat. Redigerad 4 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SnipEmil 1 Postad 4 Maj Har inga grejer att mäta med. Försökt googla som en tok och fick till svar att testa plocka ur glödstiftet och om den gick då så skulle det vara glödstiftet. Men efter 1000 svordomar för att montera ner och isär skiten så får jag bara felkod "glödfel" när jag testar starta. Beställt ett nytt glödstift och får testa mig fram. Kollat över alla anslutningar och ingenting verkar glappa eller ha oxiderat vad jag kan känna eller se. Kör jag enbart cirkulationsfläkt så går allt som det ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 4 Maj Ta med stiftet och knalla in på nån elfirma, eller Elprogrammet på nån Gymnasieskola. Så löser de lätt mätningen enligt ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SnipEmil 1 Postad 9 Maj Beställde ett nytt glödstift samma kväll, bytte det häromdagen och allt fungerar. Så det var glödstiftet som var boven! När jag plockat ut glödstiftet så hade toppen av stiftet svällt. Måste gått varmt eller något. Någon som vet varför det kan ha hänt? Tack för snabba svar allihopa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser