Gå till innehåll
torsdag 11 juni 2026

Rekommendera Poster

Hej!

hr en YSE8 jag blir galen på!

ny kolv, nya packningar, renoverad spridare och HELT ny dieslpump… anledningen till den nya pumpen är att den gamla inte höll tätt. 

nu när den nya pumpen är på uppstår nästa frågetecken… dieseln tar sig inte igenom pumpen. Jag har luftat vid filtret och vid pumpen. Händer ingenting, Jag har inte bytt filtret, dock tömt vattensamlaren på lite vatten och grumligt. Dieseln är sedan förrförra säsongen från en marina.

Tog bort mutter där spridarröret skruvas åt och handvevade motorn försiktigt, vid rätt läge flödade dieseln på bra. Men när jag drar åt muttern händer det ingenting…

tar gärna emot tips på eventuella åtgärder!!

MVH NT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar på kvarvarande luft.

Du har väl använt nya tätningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Hybro:

Gissar på kvarvarande luft.

Du har väl använt nya tätningar?

Tätningar? Alla packningar är bytta… 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

På min YSM12 sitter det genomskinliga plastätningar/brickor på samtliga luftskruvar.

Två av dem läckte IN luft.

Bara min egen lilla erfarenhet. Kanske inte mycket värt, när Du nu bytt alla packningar.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Hybro:

På min YSM12 sitter det genomskinliga plastätningar/brickor på samtliga luftskruvar.

Bara min egen lilla erfarenhet. Kanske inte mycket värt, när Du nu bytt alla packningar.

7 timmar sedan skrev Hybro:

ok, då är jag med. Samtliga är hela och fina🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Lordnigolai:

Tog bort mutter där spridarröret skruvas åt och handvevade motorn försiktigt, vid rätt läge flödade dieseln på bra. Men när jag drar åt muttern händer det ingenting…

Demontera spridaren och åk med den till en verkstad som kan provtrycka spridare.

Måste göras då och då för att man ska få rätt öppningstryck och korrekt spidarbild.

Byt bränslefiltret, det ska bytas på hösten helst.

Har du riktig diesel i tanken så är den OK.

När spridaren är återmonterad och du luftat fram till pumpen, behåll spridarrörsmuttern närmst spridaren lite lös (ca 1/2 varv).

Kör runt med starten och dra åt muttern efter 10-15 sek, brukar hjälpa mot den sista lilla luften i pumpen eller spridarröret.

Kan kanske behövas göras 2 gånger om det är tjurigt.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...