Gå till innehåll
söndag 07 juni 2026
JohanW79

Volvo Penta powertrim felsökning

Rekommendera Poster

Hej! 😃

Jag har VP D-p-g drev. När dreven är nere så visar triminstrumenten att dreven är i beach mode. Jag försöker hissa dreven och trimpumpen går någon sekund sedan försvinner siffrorna på instrumentet och lampan lyser rött samt att trimpumpen stannar. Allt har fungerat förr så felet har krupit sig på. Jag har dom runda instrumenten. Någon som har tips på hur jag kan felsöka så tar jag tacksamt emot.

//Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Länk till VHB för DP-G:

https://www.marinexpress.se/bilder/Verkstadshandböcker/Verkstadshandbok DPG.pdf

Sid 67 finns inställningar för trimvinkelgivare.

Kolla den först om du ligger i sjön.

På efterföljande sidor (68–70) finns anvisningar gällande kuggsegment och kugghjul till trimvinkelgivare.

Men då måste du vara på landbacken.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Per! 😃

Tack för handboken. Båten ligger på landbacken en månad till. Det jag tycker är konstigt är hur det helt plötsligt kan börja visa fel i instrumenten trots att jag inte rört kugg eller annat. Jag var mer inne på om det kan vara ärjade kontakter någonstans men det kanske är långsökt? 🤔

//Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev JohanW79:

Jag var mer inne på om det kan vara ärjade kontakter någonstans men det kanske är långsökt? 🤔

Det trodde jag du redan hade kollat men kolla skarvstyckena och gör rent om där är oxider.

Silikonfett eller skyddsspray för att förhindra oxider.

Inte 5-56 eller WD40.

Om du ligger på land så är det ju enkelt att kolla så det inte kuggat över eller att kuggsegmetet har spruckit mm.

Gör en ny inställning och prova några gånger för att se att det funkar.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte att jag börjar från scratch med felsökningen 😃 OM det skulle vara oxid i kontakterna,hur eller med vad rengör man det? Brukar ju oftast vara små stift bara.

//Mvh Johan 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev JohanW79:

Tänkte att jag börjar från scratch med felsökningen 😃 OM det skulle vara oxid i kontakterna,hur eller med vad rengör man det? Brukar ju oftast vara små stift bara.

//Mvh Johan 

Det är ju aldrig fel att rengöra kontaktpunkter med elektronikspay (5-56 och liknande oljiga produkter tycker jag är alldeles för kladdiga).

Men jag tror inte att det är det som är problemet.

Symptomen du beskriver uppkommer då kugghjulet ovanpå styrhjälmen har kommit i otakt med kuggsegmentet som sitter på styrhjälmen eller ”visiret”, ja du förstår när du ser grejerna framför dig.

Du har kanske haft dreven demonterade från båten under vintern? då är det väldigt lätt att det blir fel när man har satt tillbaka drevet.

Enligt instruktionen skall det finnas en markering på detta kugghjul som skall motsvara läget +-0 (eller något annat värde)

Jag har aldrig lyckats hitta den markeringen, man kan justera inifrån genom att lossa och vrida på trimlägesgivaren som sitter på akterspegelns insida och som kan vara svår att komma åt. Och justeringsmånen är begränsad då man inte kan vrida på trimlägesgivaren hur mycket som helst.

Oavsett vad instruktionen säger, så gör jag så här:

Jag har då en medhjälpare (annars blir det ett gympass med att klättra upp och ned i båten trehundrasjuttinio gånger…). 
Medhjälpare vid förarplatsen, tändning på. Medhjälpare kör drevet upp och ned och meddelar dig som är vid drevet i marknivå, när displayen visar +-0. Markera det läget, Tippex funkar till det.

Drevet skall nu vara fixerat vid styrhjälmen. Du instruerar medhjälparen att trycka på upp/ned tills drevets kavitationsplatta är i linje med båtens botten.

När du är nöjd så långt skruvar du loss kuggsegmentet och vrider kugghjulet till medhjälparen meddelar när nollan syns, markera det läget, vrid nu kugghjulet ”nedåt” så att du kan kugga in kuggsegmentet och föra det i kugg med kugghjulet till du är tillbaka på läge noll.

Här får man hålla på att göra om, göra rätt etc några gånger.

Någon gång har jag spänt fast en lång linjal på drevets kavitationsplatta och när den linjalen är parallell med båtens botten eftersträvar jag att instrumentet skall visa +- noll, och det blir nästan så… svårt att få det mer exakt. Mindre justeringar kan ju då göras genom att vrida litet på trimlägesgivaren på båtens insida.

Om du nu har två drev, dubbelinstallation, så är det ju mer viktigt att det blir riktigt, eller lika mycket fel på båda dreven… siffrorna är ju bara grova referensvärden.

Skruven till kuggsegmentet skall vara en nylonskruv, men det går lika bra med en rostfri, syrafast, kvaltet A4. Lägg gänglåsningsvätska på skruven, det är lätt att tappa bort den gängade hylsan i styrhjälemen, gör inte det! Kolla även att kuggsegment är intakt, ”örat” för skruven spricker lätt.

Lägg även gänglåsningsvätska på insexskruvarna till ”pluncharna” alltså dom cylindriska grejerna som fixerar dreven till styrhjälmarna, om man tappar dom under gång går det inte att styra båten.

Ja det är en hel del meck med detta, det ser så enkelt ut när man läser instruktionerna….

Om du på dina kugghjul kan hitta den där markeringen så är det ju betydligt enklare.

Passa även på att kontrollera powertrimmets hydraulcylindrar, det är inte ovanligt att dom läcker litet i packboxen där pistongen kommer ut.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon 😃

Jag var vid båten igårkväll och tittade som hastigast. Ingen oxid i skarvstyckena. Märkte att trimmätaren till babords drev ”vandrade” lite trots att jag inte trimmade drevet. Den gröna kabel, (se bild) är det en jordkabel och kan den då vara boven i dramat? Ser rostig och ärjad ut. Tror det varit vatteninträngning där hos tidigare ägare. Kugghjulet står i rätt läge då den markerade kuggen greppar i första spåret på segmentet på styrhjälmen.

Tack Pär för goda råd…har du någon teori om den gröna kabeln? Känns som det kan vara någon elfel någonstans….kan det vara mätarna i sig som bråkar?

Tack även Georg_Ohm för den utförliga beskrivningen,tar med en kompis och testar om jag inte hittar något enkel fel.

//Mvh Johan

IMG_5288.jpeg

IMG_5290.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev JohanW79:

Tack Pär för goda råd…har du någon teori om den gröna kabeln? Känns som det kan vara någon elfel någonstans….kan det vara mätarna i sig som bråkar?

Känner inte igen den gröna "jordkabeln" men det ser ju inte grannt ut med all rost och oxid runt givaren.

Det kan ju vara själva givaren som oxiderat inuti också, tror mer på givaren än instrumenten men spring inte och köp delar innan du kollat och eldelar får man inte lämna tillbaka.

Givaren är ju en potentiometer så man kan ju mäta signalen från givaren, kolla i boken jag länkade till om det står något där om mätning av givare.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev JohanW79:

Godmorgon 😃

Jag var vid båten igårkväll och tittade som hastigast. Ingen oxid i skarvstyckena. Märkte att trimmätaren till babords drev ”vandrade” lite trots att jag inte trimmade drevet. Den gröna kabel, (se bild) är det en jordkabel och kan den då vara boven i dramat? Ser rostig och ärjad ut. Tror det varit vatteninträngning där hos tidigare ägare. Kugghjulet står i rätt läge då den markerade kuggen greppar i första spåret på segmentet på styrhjälmen.

Tack även Georg_Ohm för den utförliga beskrivningen,tar med en kompis och testar om jag inte hittar något enkel fel.

//Mvh Johan

IMG_5288.jpeg

IMG_5290.jpeg

Där har det varit fuktigt, kan det vara luckan till motorrummet som läcker?

Den gröne kabeln är en jordkabel, alltså inte minus! som förbinder drevet med skölden, möjligen öven med motorns gods, viktig för att undvika korrosion, elektrolytisk korrosion, i teorin iallafall, hur eller om det verkligen funkar är ju en annan sak. Den skall iallafall utjämna de små potentialskillnader som kan uppstå.

Men skruva loss, tappa inte bort hylsan som sitter under skruven, den är förvisso magnetisk och kan tas upp med en plockmagnet om du tappar ner den under motorn.

Gör rent alla delarna, även ringkabelskon på kabeln och dess anläggningsytor.

På bilden syns även fettnippeln där du trycker in fett i styrlagret, tryck in så mycket att du ser att det kommer ut på utsidan, vrid på ratten och upprepa.

Trimgivaren består av ett variabelt motstånd, en poteniometer. Jag minns nu inte hur många ohm den är på. Skall vara så kapslad att fukt inte tränger in i den, men man vet aldrig, det skulle också kunna förklara att trimvärdet inte är stabilt, den finns som reservdel, den är dyr! (Dyra äro alla Volvo-Pentas reservdelar, möjligen användes samma givare i någon av Volvos landsvägsfordon, har hör något om det nån gång, den som letar finner och kanske till lägre pris).

Trimvärdet du ser i displayen är sällan jättestabilt, det behövs bara ett väldigt kort tryck på upp eller nedknappen för att det skall ändras, och ibland ett längre tryck… dessa värden ändras även under gång, litet, och ändras värdet mycket kan man misstänka att det läcker i de hydrauliska trimcylindrarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Trimgivaren består av ett variabelt motstånd, en poteniometer. Jag minns nu inte hur många ohm den är på.

Jag hittade en äldre tråd där @Georg_Ohm hade lagt ut mätvärden, se nedan:

1464300160_Skrmavbild2026-04-28kl_09_50_05.png.20d244b7777c542dca4b9399c3262c6a.png

Tydligen har Volvo Penta glömt bort att ange dessa mätvärden i sina manualer.

Länk till tråden:

https://www.maringuiden.se/forum/topic/92630-trimgivare-dp-g-drev/

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det.

Det kan tänkas att jag minns fel, men undrar om inte den där givaren sitter i spjällhuset på volvosar med insprutning… kanske… det finns väl nån hisingsbo som fortfarande mekar med Volvo som känner till detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jisses, en sökning gav vid hand att den kostar från 329:- (Fruugo) till 5 400:- på fina butiken i stan...

Köp 3 på Fruugo och byt när/om den pajar.

Skulle tro att även fina butiken pryl kommer från samma fabrik där de bruka tillverka delar i Chinesium bl a . 😁

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon 😃

Tack för era tips och idéer 👍 Jag ska felsöka ordentligt under långhelgen och återkommer med en statusuppdatering.

//Mvh Johan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon 😃

Funderade på en sak angående det här kuggsementet på styrhjälmen. Markeringen som finns på kugghjulet…ska den in i första spåret på segmentet när styrhjälmen är uppe eller nere?

//Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev JohanW79:

Godmorgon 😃

Funderade på en sak angående det här kuggsementet på styrhjälmen. Markeringen som finns på kugghjulet…ska den in i första spåret på segmentet när styrhjälmen är uppe eller nere?

//Mvh Johan

Nedtill, men det är inte säkert att det blir som man tänkt sig ändå, det blir alltid en del experimenterande innan det blir någorlunda riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1196854622_Skrmavbild2026-05-01kl_10_01_26.png.40f1695264dadc322b754066f2ea043a.png

För övrigt se VHB som länkats till tidigare.

//Pär

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

1196854622_Skrmavbild2026-05-01kl_10_01_26.png.40f1695264dadc322b754066f2ea043a.png

För övrigt se VHB som länkats till tidigare.

//Pär

Jag roterade hela varvet runt på mitt kugghjul igår, jag kan bara ana en markering på en kugge och den ser inte alls likadan ut som den på bilden, den kuggen är delad och så finns det en gjuten markering innanför kuggarna i hjulets periferi. Sedan hade jag en gång markerat med tippex 180° på en annan  kugge.  Det kan ju tänkas att kugghjulet kommit 180° fel i förhållande till trimlägesgivaren någon gång för någon av de förra ägarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag roterade hela varvet runt på mitt kugghjul igår, jag kan bara ana en markering på en kugge och den ser inte alls likadan ut som den på bilden, den kuggen är delad och så finns det en gjuten markering innanför kuggarna i hjulets periferi. Sedan hade jag en gång markerat med tippex 180° på en annan  kugge.  Det kan ju tänkas att kugghjulet kommit 180° fel i förhållande till trimlägesgivaren någon gång för någon av de förra ägarna.

Men har du DP-G?

DP-G är väl ett av de första "hybriddreven" där växlingsmekanism med konor äv VP, resten är väl OMC förutom "styrhjälm" och vissa smådetaljer.

Har även för mig att kugghjulet med axel har en liten försänkning som markering sen kan det ju finnas kopior av originalet där det "glömts" bort att det ska vara en försänkning som markering.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Men har du DP-G?

DP-G är väl ett av de första "hybriddreven" där växlingsmekanism med konor äv VP, resten är väl OMC förutom "styrhjälm" och vissa smådetaljer.

Har även för mig att kugghjulet med axel har en liten försänkning som markering sen kan det ju finnas kopior av originalet där det "glömts" bort att det ska vara en försänkning som markering.

290 DP, men såvitt jag sett på bilderna är det i detta sammanhang likadana komponenter, men skillnader kan ju bero på att det är av olika årgångar.

I mitt drev finns det också konor, för säsongen alldeles nya.

Men vi har ju två parallella pågående drevdiskussioner som måhända har jag sammanblandat dessa.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 😃

Vill bara uppdatera er ang trimgivaren. Jag fick ordning problemet genom att göra som ni sa…in med den markerade kuggen i segmentet upptill och vips fungerade det.

Tack för bra support 👍

//Mvh Johan

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...