sSvensson 15 Postad 25 April Hej, Jag skruvade ut det gamla stiftet men när jag skulle skruva in det nya så gick det inte. Höll på ett tag då det är trångt innan jag lyste och ser att det är åverkan på gängorna i blocket. Det är de yttersta. Vad gör jag nu? Några tips? Ska jag försöka tills stiftet tar? Lämna in på verkstad ? Det är en Mercury Optimax 150 2004. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 25 April (redigerade) 17 minuter sedan skrev sSvensson: Hej, Jag skruvade ut det gamla stiftet men när jag skulle skruva in det nya så gick det inte. Höll på ett tag då det är trångt innan jag lyste och ser att det är åverkan på gängorna i blocket. Det är de yttersta. Vad gör jag nu? Några tips? Ska jag försöka tills stiftet tar? Lämna in på verkstad ? Det är en Mercury Optimax 150 2004. Standardproceduren är ju att sätta in en ersättningsgänga, ofta då av rostfritt stål. Det finns ett välkänt fabrikat som heter ”Helicoil” man kan fixa det själv om man är händig, men man inte är det kan en motorverkstad hjälpa dig. Om motorn har garantin kvar skall du inte göra detta själv! Jag har gjort så många gånger, inte på utombordare, men på topplock av aluminiumlegering på boxermotorer till luftkylda gamla VW och det blir alltid jättebra. Redigerad 25 April av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 25 April (redigerade) 17 minuter sedan skrev sSvensson: Ska jag försöka tills stiftet tar? Absolut inte😲 17 minuter sedan skrev sSvensson: Lämna in på verkstad ? Ja, det är en bra idé. Som lekman får man inte röra, demontera eller återmontera något som har med bränslesystemet att göra på Otimax/DFI motorerna och detta är nödvändigt om man ska demontera toppen för att montera en insatsgänga för tändstiftet. Är inte lämpligt att installera en insatsgänga utan att demontera toppen. //Pär Redigerad 25 April av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 25 April Sitter tändstiften besvärligt till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 15 Postad 25 April Ja det sitter besvärligt. Styrbord sida längst ned. Blir verkstad och betala och se glad ut. Tack för svar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 25 April 2 timmar sedan skrev sSvensson: Ja det sitter besvärligt. Styrbord sida längst ned. Blir verkstad och betala och se glad ut. Tack för svar. Nu, vid denna tiden har ju marinverkstäderna fullt upp… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 15 Postad igår kl 10:13 Efter lång tid på verkstad så är det fixat. Mekanikern lyckades fixa utan att borra m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 23 timmar sedan Med lite hokuspokus skulle man kunna anta. Bara undrar vart tog alla spån vägen om man monterade typ Helicoil lösgänga? En del går att fånga upp med fett på den speciella gängtappen, men inte allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 15 Postad 21 timmar sedan Hej Han löste det utan helicoin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser