Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
MLind

Ta bort Mercury Optimax water strainer/sil

Rekommendera Poster

Hej, jag försöker få bort vattensilen för kylningen till kompressorn på min Optimax 90, men den sitter j*vligt hårt. Då den är gjord av plast (idioti) känns det som att jag garanterat kommer dra sönder den om jag fortsätter. Jag kommer åt med en 6-kants 18mm som det ska vara, men vågar inte dra mer, och undrar om någon Mercury-mek har något stalltips för hur jag går vidare. Som jag förstår det är det samma del på en mängd murklor, så det borde inte vara något unikt problem.

Tacksam för alla tips!

/ M

Merc-strainer_optimax90.jpg

Merc-strainer-8348084.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var länge sedan jag behövde lossa en sådan men det var på en V6 Optimax.

Det är bara att lossa går den sönder så går den sönder, är "limmad" med gängtätning (det vita på bilden). Har för mig (svagt minne) av att det är 11/16" men kan ha fel...

11/16"= 17,46 mm

Har du kollat impellern?

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, ja impellern är bytt och termostat/poppet är kollat. Allt ser bra ut och rejäl skvallerstråle, så det var mest i förebyggande syfte. Det jag är rädd för är att själva muttern med nippeln går av, och gängorna blir kvar. Läst en del skräckexempel om det med delar som ramlade ner i kylkanalen med en jädra massa jobb för att försöka fiska upp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bra stråle= Strunta i det då.

Det är bara om man kör i kraftig algblomning eller där det flyter omkring tång, alger, sjögräs mm. och man har dåligt flöde trots impeller kollad/bytt och vattenintag utan skräp.

Tänk på att det kan finnas skruvskallar som har tum-mått men skruvarna kan ha mm gänga.

De gick över till milimetergängor någon gång tidigt 1990-tal men de behöll skruvskallarna med tum-mått för alla mekaniker i USA hade verktyg i tum och inte aning om vad milimeter är😉

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag struntar i det tills det larmar. Jag fiskade i en massa gräs förra säsongen och fick ett larm på tillbakavägen vid WOT, men det har inte hänt igen. Förmodligen drog jag in lite skit kring vattenintaget bara. Det blir till att avvakta och hålla lite koll under början av säsongen.

Jo, tum-gängor är ett jädra otyg, men här är det iaf 18mm :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...