Passgard 4 Postad 15 April Hej, Jag tänkte kolla om någon har erfarenhet av någon/båda av dessa båttyper. Och då är jag mest intresserad av hur dessa går i sjön. Både i olika farter men även i lugnt kontra lite stökigare vatten (västkusten). Båda båtarna har moderna motorer (2021) och båda är på 50 HK. Oavsett vilken modell jag väljer kommer jag antagligen lämna in boxen för att optimera upp till ca 68 HK. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 758 Postad 15 April (redigerade) Flipper 575: V-botten med "Flipper-steget" som går ganska jämnt om det är lugnt i farter upp till 30–35 knop men går det sjö så får man anpassa farten lite, kanske för flack v-botten. Men 50 hk är alldeles för lite... Med 50 hk kommer du inte ens upp i 25 knop på WOT och motorn får jobba ihjäl sig, med mer än 2 personer kommer det att gå tungt. Skall minst ha 75 hk och helst 90 hk... Med 75 hk kommer den att göra ca +30 knop WOT och du kan marscha i 25 knop med lagom varvtal. Hade inget test i mitt arkiv och hittar inget online heller men kan finnas med i tidiga utgåvor av Yamaha körfakta före 1994. Hittade förresten en tråd här på MG: Uttern 560 HT: Är äldre båt från 1970-talet till tidigt 1980-tal och är en s.k. "halvplanande" konstruktion som blir näst intill platt i botten längst akterut. Går bra på smult vatten men är ingen fartbåt utan man bör hålla sig under 25 knop. Risk för stötig gång om det går lite sjö och man måste dra av ganska mycket på gasen. Speciellt stötig i ren motsjö och har man sjön in på låringen eller rakt akter ifrån kan den doppa stäven och dyka om det går för fort. Det gäller att kompensera med powertrim och noga med viktplacering så den inte blir för framtung. 50 hk ganska lagom motor, kan klara upp till 60 hk men man får passa sig med gasen och anpassa farten. Vad är det för motorfabrikat på resp. båt? //Pär Redigerad 15 April av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 15 April 11 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Flipper 575: V-botten med "Flipper-steget" som går ganska jämnt om det är lugnt i farter upp till 30–35 knop men går det sjö så får man anpassa farten lite, kanske för flack v-botten. Men 50 hk är alldeles för lite... Med 50 hk kommer du inte ens upp i 25 knop på WOT och motorn får jobba ihjäl sig, med mer än 2 personer kommer det att gå tungt. Skall minst ha 75 hk och helst 90 hk... Med 75 hk kommer den att göra ca +30 knop WOT och du kan marscha i 25 knop med lagom varvtal. Hade inget test i mitt arkiv och hittar inget online heller men kan finnas med i tidiga utgåvor av Yamaha körfakta före 1994. Hittade förresten en tråd här på MG: Uttern 560 HT: En s.k. "halvplanande" konstruktion som blir näst intill platt i botten längst akterut. Går bra på smult vatten men är ingen fartbåt utan man bör hålla sig under 25 knop. Risk för stötig gång om det går lite sjö och man måste dra av ganska mycket på gasen. Speciellt stötig i ren motsjö och har man sjön in på låringen eller rakt akter ifrån kan den doppa stäven och dyka om det går för fort. Det gäller att kompensera med powertrim och noga med viktplacering så den inte blir för framtung. 50 hk ganska lagom motor, kan klara upp till 60 hk men man får passa sig med gasen och anpassa farten. Vad är det för motorfabrikat på resp. båt? //Pär Tack för utförligt svar. Det är Mercury på båda motorerna. Om man lyckas få upp motorn till 68 HK, då är det ändå för lite om man ser till Flippern? Jag har inget behov av att köra över 25-30 knop utan ser då hellre att man kan få upp dessa farter men att man lika väl kan ligga bra i sjön även vid 15 knop. Om man jobbar med powertrim, kan man då få Flippern att gå bra i lite olika farter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 758 Postad 15 April De flesta Flipper 575 HT såldes med 70–80 hk 2-taktsmotorer mellan 1978 och 1994 tror jag var sista året. En äldre 70 hk tillverkad före 1984 gav ca 60–65 hk på propelleraxeln så lite jämförbart ändå men det var ganska många som bytte till större efter några år. Efter 1984 infördes ICOMIA 28-83 och all effekt mättes på propelleraxeln och den normen gäller än idag. Jag (personligen) är lite skeptisk till optimering då en del går ut med rena fantasieffekter och att bara optimera en styrenhet räcker ofta inte utan man måste även ta bort restriktorplatta i insuget och på vissa motorer behöver man även byta fler komponenter. Det är inte omöjligt att få upp en Mercury 50 hk EFI till strax över 60 hk vilket då ungefätr motsvarar en 70 hk motor äldre än 1984. Men det finns ett men och du måste med all sannolikhet även byta propeller till 1–2" högre stigning än den som sitter där. Så nöjer du dig med en toppfart på mellan 25–30 knop och en marschfart runt 20 knop så skulle det funka men farter under 15–16 knop, då ligger man på gränsen till planingströskeln och det kan vara svårt att hålla jämn fart i vissa lägen. Uttern 560 HT är bättre i låga farter mellan 15–20 knop och då räcker det gott med 50 hk som sitter där. Eller är den båten helt ute ur bilden? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 15 April Okej jag förstår. Då känns det lite risky att välja Flippern med den motorstyrkan. När jag pratade med Lundins Marin tidigare idag så sa han att byte till propeller beror på max varvtal. Frågade dock inte närmare kring det nu nämner om restriktorplatta i insuget. Nej, Uttern 560 HT är inte ute ur bilden, funderar dock på om den farten funkar för vattenlek samt om det är en bra båt att ha på västkusten. Tolkade ditt första inlägg som att den var ganska känslig för sjö. Har du även erfarenhet kring Ryds triss 57 ht? I detta fall med en Honda bf75d 4-takt från 2008. / Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 839 Postad 15 April 1 timme sedan skrev Passgard: men att man lika väl kan ligga bra i sjön även vid 15 knop Här håller jag (också) med @Mercury_44XS. 15 knop är ingen bra fart att ligga i med den typen av båtar. Gissar att du behöver komma upp i 17-18 knop innan båten slutar att dra svall och soppa och börjar gå i sitt avsedda gångläge. Många förstagångsköpare har inte riktigt detta klart för sig. Inte de som har kört båt i många heller iofs. Det kan man se när större båtar rör sig i hamnområden med en iofs kanske laglig fart men ack så mycket svall de drar upp. En bra sak att tänka på är att titta akteröver och se vilka, ofta onödigt stora, vågor man lämnar efter sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 758 Postad 15 April 15 minuter sedan skrev Passgard: Har du även erfarenhet kring Ryds triss 57 ht? I detta fall med en Honda bf75d 4-takt från 2008. Ja där har du större motor som inte behöver trimmas/optimeras utan den räcker mer än väl. Har nog sålt någon 70 hk motor till en sådan båt i slutet av 1980-talet. Ganska platt botten har jag för mig och är ingen fartbåt utan mer lämpad för marschfarter mellan 20—25 knop och går nog att köra ner mot 16—17 knop utan större problem. Ryds Triss ingick i Volvos fritidssatsning i mitten av 1970-talet och såldes i paket med Archimedes/Volvo Penta utombordare 550, 600 och 700 modellerna som inte var några effektmonster och kan jämföras med moderna 40—55 hk utombordare effektmässigt. Oavsett båt man köper begagnad, kolla allt noga och speciellt botten på båten så det inte finns skador eller dåligt utförda lagningar. Kolla även dokumentation på motor avseende service och om något är utbytt som kamrem som ska bytas med jämna intervall. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 15 April 40 minuter sedan skrev ChristerN: Här håller jag (också) med @Mercury_44XS. 15 knop är ingen bra fart att ligga i med den typen av båtar. Gissar att du behöver komma upp i 17-18 knop innan båten slutar att dra svall och soppa och börjar gå i sitt avsedda gångläge. Många förstagångsköpare har inte riktigt detta klart för sig. Inte de som har kört båt i många heller iofs. Det kan man se när större båtar rör sig i hamnområden med en iofs kanske laglig fart men ack så mycket svall de drar upp. En bra sak att tänka på är att titta akteröver och se vilka, ofta onödigt stora, vågor man lämnar efter sig. Tack för input. Förra båten vi hade var en Flipper 700 och kände att det var lite begränsande att antingen ligga i 7 knop eller att behöva komma upp i planing (ca 18-20 knop). Så hade gärna velat ha en båt som inte kräver detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 839 Postad 15 April 17 minuter sedan skrev Passgard: Tack för input. Förra båten vi hade var en Flipper 700 och kände att det var lite begränsande att antingen ligga i 7 knop eller att behöva komma upp i planing (ca 18-20 knop). Så hade gärna velat ha en båt som inte kräver detta. Ska man ligga i ett fartområde mellan 8-14 knop så är det oftast en deplacerande båt som gäller, tyvärr. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 758 Postad 16 April Det verkar nästan som att Uttern 560 HT är mest lämplig för era fartönskemål mellan 15–20 knop. Vet inte riktigt vad som menas med "vattenlek"? Kan dock bli svårt om man vill åka vattenskidor men en tub eller kanske Wake Board funkar, dock inget roligt svall efter denna typ av båt i de farterna som krävs. Bada kan man göra från vilken båt som helst bara det finns badstege eller plattform. Finns även andra båtar som påminner om Uttern 560 som t.ex. Ryds Camping/560HT men kräver lite mer motor och ska ha mellan 75–90 hk för att gå som bäst och mest ekonomiskt på marschfart. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 16 April Jag får nog släppa tanken med att kunna köra i "mellan" farterna och istället köpa läget att det är ca 20 knop man får köra i. Anledningen till detta är just att vi vill kunna köra ring/vattenskidor nu när vi går ner i storlek på båt. Så Flippern har jag nog tänkt bort med tanke på 50 hk. Uttern kanske inte heller är helt rätt då. I så fall är det väl ryds triss med 75 hk som passar bäst. Hittade idag en Örnvik 565 med 115 hk, kanske lite väl överdriven motor men hur är Örnvik 565 i övrigt? / Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 758 Postad 16 April 8 minuter sedan skrev Passgard: Hittade idag en Örnvik 565 med 115 hk, kanske lite väl överdriven motor men hur är Örnvik 565 i övrigt? Välbyggd och aningen vassare V-botten än Flippern= Går lite mjukare i sjö men som med alla båtar får man anpassa farten efter sjögång. Motorn är inte överdrivet stor, ni kommer att hålla lågt varvtal vid marschfart= Tystare och mindre bränsleåtgång. Kommer troligen att hamna runt 3000–3500 r/min i farter runt 20–25 knop. Drar du på för fullt så kommer du att hamna runt ca 40 knop. Ska kolla i mitt testarkiv vad jag har där för jag vet att jag har testresultat för Örnvik 565 HT. Vad är det för fabrikat på motor och 2-takt eller 4-takt? Vet du årsmodell på båten? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 16 April Okej, låter ju ändå lovande. Enligt uppgifter är båten från 1995 och motorn från är en 4-taktare ifrån 2008. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 16 April Fabrikat på motorn är Tohatsu. Om jag förstått det rätt är detta ett japanskt märke. Hur är dessa motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 758 Postad 16 April (redigerade) 47 minuter sedan skrev Passgard: Fabrikat på motorn är Tohatsu. Om jag förstått det rätt är detta ett japanskt märke. Hur är dessa motorer? Äldsta Japanska utombordartillverkaren och startade 1956, före Yamaha, Suzuki och Honda. Bra motorer men har tyvärr fått lite skamfilat rykte i Sverige efter att kooperativet (OK & Domus) sålde märket under 1970- och 1980-talet på bensinmackar och varuhus men missade all eftermarknad och det var svårt med både reservdelar och service. Helt annat läge idag och det finns ett väluppbyggt återförsäljarnät och reservdelsförsörjning i Sverige. Är motorn från 2008 är det ingen 4-taktsmotor utan en direktinsprutad 2-taktsmotor TLDI med samma teknologi och system som Mercury Optimax/DFI. Vanlig service kan man göra själv men skulle det behövas service eller reparation av bränslesystemet får man vända sig till auktoriserad verkstad med tillgång till felsökningsutrustning, specialverktyg och utbildad personal men det gäller ju alla moderna motorer med insprutning oavsett fabrikat eller om det är 2-takt eller 4-takt. Absolut inget man behöver vara rädd för att köpa men oavsett fabrikat på motor så hänger ju allt på hur förra ägare skött motorn med service och underhåll. En motor kan hålla hur länge som helst bara man sköter den men missköter man en motor så kan den snabbt bli till skrot. Så när man köper begagnad båt och motor måste man ta tid på sig och kolla allt in i minsta detalj så det inte finns dolda fel som visar sig efter några dagar eller veckor. Man ska alltid kolla typskyltar mm på både båt och motor så att uppgifterna stämmer med vad säljaren angett om tillverkningsår mm. samt dokument som instruktionböcker, kvitton mm. //Pär Redigerad 16 April av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 758 Postad 17 April Hittade ett test i mitt arkiv gällande Örnvik 565 HT och testet är från Båtnytt 3/1990. Båten körd med tre olika 100 hk konventionella 2-takts utombordare, Evinrude/Johnson GT100, Mariner/Mercury 100 och Suzuki DT100. Hela testet finns alltså i Båtnytt nr 3 1990 men här tar jag bara med Mariner/Mercury 100 eftersom den motorn var snabbast i testet och drog minst bränsle. Varvtal Fart i knop Bränsle L/h Bränsle L/nm 5400 38,3 42,0 1,10 4900 35,0 34,2 0,98 4400 29,7 28,8 0,97 3900 25,4 23,4 0,92 Motorn i testet är körd med en rostfri stålpropeller 13 1/4" x 20". En direktinsprutad 2-taktsmotor förbrukar betydligt mindre bränsle än en konventionell 2-taktsmotor med förgasare eftersom bränslet sprutas in direkt i förbränningsrummet, svårt att säga exakt hur mycket lägre förbrukning det blir men rent generellt kan man säga ca 10% lägre på högre varvtal och ca 15–20% lägre i mellanregistret runt 3000 r/min. I vissa fall kan en direktinsprutad 2-takt komma ner i samma förbrukning som en 4-taktsmotor avseende L/h och i vissa fall något lägre i L/nm. Men jättesvårt att "gissa" sig till siffror då det varierar beroende på båttyp, belastning samt väder och det finns inget test på denna båt med exakt den motor som sitter på båten du hittat. En direktinsprutad 2-taktsmotor ger avsevärt lägre utsläpp jämfört med en konventionell 2-taktsmotor och kan jämföras med en 4-taktsmotor i många lägen. Mycket låga utsläpp av NoX (kväveoxider) som nästan är noll på en 2-taktsmotor men är betydligt högre på en 4-taktsmotor. Dessutom betydligt mindre oljejrök då smörjning till stor del sker direkt till motorns lager och ingen olja blandas i bensinen. Är det denna? https://www.blocket.se/mobility/item/19617624?ci=2 Gryninga/otydliga bilder i annonsen isf. men man måste ju titta på plats och det måste provköras, om inte i sjön så ska man kunna starta motorn på land med tillgång till kylvatten via spolmuff eller balja men provköra i sjön är allra bäst. Kontrollera både båtens och motorns typskylt så att uppgifterna stämmer. Verkar som att trailern ingår, kontrollera hjullager, belysning osv. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 191 Postad 17 April Vet inte om jag tillför något som inte redan har sagts, men jag hade en Flipper 575 med en 80-hästars tvåtaktare. Väldigt trevlig båt, även om den är ganska stampig när det är lite vågor. Den gick att pressa upp i ca 27-28 knop, men då behövdes det i princip hörselskydd, lagom marschfart låg mellan kanske 18 och 22 knop. Skulle inte köpa en med mindre motorstyrka än så... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 19 April 2026-04-17 vid 07:29 skrev Mercury_44XS: Är det denna? https://www.blocket.se/mobility/item/19617624?ci=2 Gryninga/otydliga bilder i annonsen isf. men man måste ju titta på plats och det måste provköras, om inte i sjön så ska man kunna starta motorn på land med tillgång till kylvatten via spolmuff eller balja men provköra i sjön är allra bäst. Kontrollera både båtens och motorns typskylt så att uppgifterna stämmer. Verkar som att trailern ingår, kontrollera hjullager, belysning osv. //Pär Ja det är den. Jag frågade säljaren nu och han står fast vid att det är en 4-takts motor.. "MFS/MD 115A-serien är en 4-cylindrig 4-taktare med elektronisk insprutning". Men när jag googlar runt kan jag inte se att det skulle vara så. Du skriver mycket bra om en direktinsprutad 2-taktsmotor. Men hur är det när det kommer till ljudnivån på dessa? Jag har varit inställd på att köpa en 4-taktare för att få så låg ljudnivå på motorn som möjligt, men om dessa kan anses likvärdiga så skulle man kanske kunna tänka sig en modern 2-taktare. Sen vet jag inte hur jag ska få fram informationen om det verkligen stämmer att det är en 4 eller 2 taktare. // Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 19 April 2026-04-17 vid 16:36 skrev DanielMalmgren: Vet inte om jag tillför något som inte redan har sagts, men jag hade en Flipper 575 med en 80-hästars tvåtaktare. Väldigt trevlig båt, även om den är ganska stampig när det är lite vågor. Den gick att pressa upp i ca 27-28 knop, men då behövdes det i princip hörselskydd, lagom marschfart låg mellan kanske 18 och 22 knop. Skulle inte köpa en med mindre motorstyrka än så... All information är bra! Så tack för input Du skriver att den är ganska stampig när det är lite vågor? Åkte du mestadels i hav eller insjö? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 758 Postad 19 April 1 timme sedan skrev Passgard: Jag frågade säljaren nu och han står fast vid att det är en 4-takts motor.. "MFS/MD 115A-serien är en 4-cylindrig 4-taktare med elektronisk insprutning". Kan ju omöjligt stå både "MFS och MD" på typskylten🤔 1 timme sedan skrev Passgard: Sen vet jag inte hur jag ska få fram informationen om det verkligen stämmer att det är en 4 eller 2 taktare. Be säljaren ta bilder på typskylt och lyfta av kåpan på motorn och ta några bilder. Lär ju inte råda något tvivel om man får se motorn. 2008 hade inte Tohatsu någon 115 hk 4-takts utombordare på sitt modellprogram vad jag vet iaf. 2013 kom MFS115 och detta var en "rebadge" Honda BF115 som Tohatsu tillverkade åt Honda (sedan ett antal år) men fick nu lov att sälja den som en Tohatsu. Vid en snabb anblick är de ganska lika för de flesta med det skiljer ganska mycket utseendemässigt ändå. Växelhuset på bilden i annonsen är Tohatsus eget och samma som deras 120–140 hk (vanlig 2-takt) medan Honda köpte växelhus från Mercury Marine från produktionsstart 1998 och rätt många år framåt, sedan kom Honda med ett "eget" växelhus för sina 75–130 hk utombordare men var egentligen bara en "reversed engineering" kopia med smärre ändringar utseendemässigt. Ska rota lite i mitt testarkiv vad jag hittar angående ljudnivån mellan 2-takt och 4-takt men det är nog ingen större skillnad, rör sig om kanske 1–2 dB A vid ungefär samma fart kan jag tänka mig. 1 dB A är knappt märkbart medan 3 dB A kan uppfattas som en halvering av ljudnivån, beror nog mycket på fabrikat på motorn hur mycket de väsnas. En 2-taktsmotor är betydligt rappare och accelererar ofta snabbare än en motsvarande 4-taktare. Detta beror på att 2-taktaren tänder varje varv medan 4-taktaren tänder vartannat. Så i princip kan man säga att en 2-cyl. 2-takt motsvarar en 4-cyl. 4-takt osv. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 191 Postad 22 April 2026-04-19 vid 19:50 skrev Passgard: All information är bra! Så tack för input Du skriver att den är ganska stampig när det är lite vågor? Åkte du mestadels i hav eller insjö? I insjö. Jag tror det är ett mindre problem när det är mer utsträckta vågor, det var just när det var småvågor ("krabb sjö") som det kändes lite som att den stampade sig fram i vågorna. Det kanske också är en fråga om körteknik, men våra senare båtar har gått mycket jämnare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 758 Postad 22 April 2026-04-19 vid 19:47 skrev Passgard: Du skriver mycket bra om en direktinsprutad 2-taktsmotor. Men hur är det när det kommer till ljudnivån på dessa? Jag har varit inställd på att köpa en 4-taktare för att få så låg ljudnivå på motorn som möjligt, men om dessa kan anses likvärdiga så skulle man kanske kunna tänka sig en modern 2-taktare. Lovade ju att kolla efter tester men har ännu inte hittat något test på just Tohatsu TD115 TLDI (direktinsprutad 2-takt) varken gällande fart, bränsleförbrukning och då speciellt ljudnivån som du tycker är viktig. Många har den uppfattningen att en 4-takts utombordare generellt är tystare än en 2-takts utombordare men det är egentligen inte så stor skillnad i ljudnivå om man jämför vid samma fart för oftast är 2-taktarna snabbare och kan arbeta på ett något lägre varvtal vid samma fart. Den stora skillnaden är nog själva motorljudet och det skiljer ju avsevärt mellan 2-takt och 4-takt och hur man uppfattar ljud. Vi som är lite äldre minns ju ljudet från DKW och SAAB bilar med 2-taktsmotor och speciellt under acceleration märktes stor skillnad på själva motorljudet i jämförelse med en Volvo Amazon t.ex. Detta har ju med motorns arbetssätt att göra då 2-taktsmotorn fullbordar allt arbete under ett enda motorvarv medan 4-taktaren behöver två motorvarv för samma sak och det spelar ingen roll hur få eller många cylindrar motorn har. Där ligger den stora skillnaden i ljudet. DKW hade en modellbeteckning som var 3=6 under 1950-talet och det betydde att deras 3-cylindriga 2-taktsmotor utförde samma arbete som en 6-cylindrig 4-taktsmotor och det är ju sant men det var stor skillnad på effekt och vridmoment. Men lyssnar man riktigt noga på en 3-cylindrig 2-taktsmotor när man accelererar så är det ganska likt en rak 6-cylindrig 4-taktsmotor. I de högre varvtalsområdena (3500–6000 r/min) är det inte så stor skillnad i ljudnivå och det brukar inte skilja mer än 1–2 dB A vid samma fart, i de lägre varvtalsområdena (1000–3500 r/min) är generellt sett 4-taktsmotorn tystare med upp till 3–4 dB A. Men detta varierar mellan olika motorfabrikat och det kan även skilja mellan olika båttyper. Hittade ett test av Mercury Optimax 135 mot Honda BF130, två till synes jämnstarka motorer på pappret iaf. men Mercury Optimax var betydligt snabbare än Honda BF130 trots det bara skiljer 5 hk på pappret. I acceleration vinner Mercury Optimax stort och det tar 12 sekunder från 0–30 knop medan Honda BF130 behöver 27,3 sekunder för samma procedur med 2 personer ombord. Lastar man mer i båten så blir skillnaden större och med 5 personer ombord klara Mercury Optimax 0–30 knop på 15,8 sekunder medan Honda BF130 behöver hela 40,5 sek. Bra att veta om man ska åka vattenskidor mm. Håller man samma fart och en normal marschfart på ca 22 knop skiljer det 2 dB A till Hondas fördel men Honda BF130 är betydligt mer ljuddämpad både på avgassidan och speciellt insugningsljudet där Honda har mer insugningsljuddämpare än vad Mercury har. Testvärden från ett test i Vi Båtägare nr 1-2/2000. Har kollat lite på de Amerikanska forumen och där lovordar många Tohatsu MD115 TLDI motorn och många skriver att den är en av de tystaste 2-taktarna på marknaden men inga verkliga tester med mätvärden. Några klipp från trådar på Amerikanska forum om Tohatsu TD115 TLDI: ”Their injection system is similar to the Merc Opti's and nothing like the e-tecs. Actually the system was designed and licenced to both Merc and Tohatsu by Australia's Orbital technologies company.” ”The are significantly quieter than the Optis, which, in my opinion, sound like a cement mixer hanging off the back of the boat! Not nearly as quiet as a 4 stroke, though.” ”The Tohatsu reputation for rugged reliability and Japanese quality and attention to detail is, in my opinion, very well deserved. Lots of commercial fishers use them in very remote areas in Australia, and that says a lot about their dependability.” ”People often compare the noise of a Di two stroke to a four stroke, yet never say which four stroke - they're not all the same in my experience, just the same as an Etec is quieter than an Opti.” ”Some say Tohatsu is the best motor you can buy for reliability. I know a lot of professional fishermen use them around here. You see them in a lot of 3rd world countries too. Probably because they are so reliable. I think there have been some changes to the company recently so Tohatsu may not be the same these days. I have an optimax but I wouldn't hesitate to run a Tohatsu based on what I've read and have been told by others who have owned them.” Men som sagt tidigare man måste provköra båten i vattnet för att kunna avgöra om motorns ljudnivå är godtagbar och passar in för de önskemål man har. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 23 April 2026-04-22 vid 06:24 skrev DanielMalmgren: I insjö. Jag tror det är ett mindre problem när det är mer utsträckta vågor, det var just när det var småvågor ("krabb sjö") som det kändes lite som att den stampade sig fram i vågorna. Det kanske också är en fråga om körteknik, men våra senare båtar har gått mycket jämnare. Jag förstår, vilka modeller ingår i era senaste båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 23 April 20 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Lovade ju att kolla efter tester men har ännu inte hittat något test på just Tohatsu TD115 TLDI (direktinsprutad 2-takt) varken gällande fart, bränsleförbrukning och då speciellt ljudnivån som du tycker är viktig. Många har den uppfattningen att en 4-takts utombordare generellt är tystare än en 2-takts utombordare men det är egentligen inte så stor skillnad i ljudnivå om man jämför vid samma fart för oftast är 2-taktarna snabbare och kan arbeta på ett något lägre varvtal vid samma fart. Den stora skillnaden är nog själva motorljudet och det skiljer ju avsevärt mellan 2-takt och 4-takt och hur man uppfattar ljud. Vi som är lite äldre minns ju ljudet från DKW och SAAB bilar med 2-taktsmotor och speciellt under acceleration märktes stor skillnad på själva motorljudet i jämförelse med en Volvo Amazon t.ex. Detta har ju med motorns arbetssätt att göra då 2-taktsmotorn fullbordar allt arbete under ett enda motorvarv medan 4-taktaren behöver två motorvarv för samma sak och det spelar ingen roll hur få eller många cylindrar motorn har. Där ligger den stora skillnaden i ljudet. DKW hade en modellbeteckning som var 3=6 under 1950-talet och det betydde att deras 3-cylindriga 2-taktsmotor utförde samma arbete som en 6-cylindrig 4-taktsmotor och det är ju sant men det var stor skillnad på effekt och vridmoment. Men lyssnar man riktigt noga på en 3-cylindrig 2-taktsmotor när man accelererar så är det ganska likt en rak 6-cylindrig 4-taktsmotor. I de högre varvtalsområdena (3500–6000 r/min) är det inte så stor skillnad i ljudnivå och det brukar inte skilja mer än 1–2 dB A vid samma fart, i de lägre varvtalsområdena (1000–3500 r/min) är generellt sett 4-taktsmotorn tystare med upp till 3–4 dB A. Men detta varierar mellan olika motorfabrikat och det kan även skilja mellan olika båttyper. Hittade ett test av Mercury Optimax 135 mot Honda BF130, två till synes jämnstarka motorer på pappret iaf. men Mercury Optimax var betydligt snabbare än Honda BF130 trots det bara skiljer 5 hk på pappret. I acceleration vinner Mercury Optimax stort och det tar 12 sekunder från 0–30 knop medan Honda BF130 behöver 27,3 sekunder för samma procedur med 2 personer ombord. Lastar man mer i båten så blir skillnaden större och med 5 personer ombord klara Mercury Optimax 0–30 knop på 15,8 sekunder medan Honda BF130 behöver hela 40,5 sek. Bra att veta om man ska åka vattenskidor mm. Håller man samma fart och en normal marschfart på ca 22 knop skiljer det 2 dB A till Hondas fördel men Honda BF130 är betydligt mer ljuddämpad både på avgassidan och speciellt insugningsljudet där Honda har mer insugningsljuddämpare än vad Mercury har. Testvärden från ett test i Vi Båtägare nr 1-2/2000. Har kollat lite på de Amerikanska forumen och där lovordar många Tohatsu MD115 TLDI motorn och många skriver att den är en av de tystaste 2-taktarna på marknaden men inga verkliga tester med mätvärden. Några klipp från trådar på Amerikanska forum om Tohatsu TD115 TLDI: ”Their injection system is similar to the Merc Opti's and nothing like the e-tecs. Actually the system was designed and licenced to both Merc and Tohatsu by Australia's Orbital technologies company.” ”The are significantly quieter than the Optis, which, in my opinion, sound like a cement mixer hanging off the back of the boat! Not nearly as quiet as a 4 stroke, though.” ”The Tohatsu reputation for rugged reliability and Japanese quality and attention to detail is, in my opinion, very well deserved. Lots of commercial fishers use them in very remote areas in Australia, and that says a lot about their dependability.” ”People often compare the noise of a Di two stroke to a four stroke, yet never say which four stroke - they're not all the same in my experience, just the same as an Etec is quieter than an Opti.” ”Some say Tohatsu is the best motor you can buy for reliability. I know a lot of professional fishermen use them around here. You see them in a lot of 3rd world countries too. Probably because they are so reliable. I think there have been some changes to the company recently so Tohatsu may not be the same these days. I have an optimax but I wouldn't hesitate to run a Tohatsu based on what I've read and have been told by others who have owned them.” Men som sagt tidigare man måste provköra båten i vattnet för att kunna avgöra om motorns ljudnivå är godtagbar och passar in för de önskemål man har. //Pär Får återigen tacka för mycket bra information, väldigt utförligt och bra Jag har varit så inställd på att denna gång köpa en 4-taktare men efter detta inlägg kanske man ändå ska vara lite mer öppen för en "modern" 2-taktare. Jag har läst i lite andra trådar om det stämmer överens med det du skriver angående att det är mest på lägre farter som ljudnivån upplevs som störst. Det stämmer att 1-2 dBA knappt är märkbart, dock är det ingen halvering/dubblering vid 3 dBA utan man brukar säga att 10 dBA kan ses som en halvering/dublering. Det verkar vara lite jobbigt för säljarna att erbjuda provkörning mer än provkörning av motorn på land. //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 758 Postad 23 April (redigerade) 13 minuter sedan skrev Passgard: Det verkar vara lite jobbigt för säljarna att erbjuda provkörning mer än provkörning av motorn på land. Det tycker jag man ska kunna kräva, fast bor säljaren 10–20 mil från vatten kan det ju bli problem. Men man kan ju alltid fråga om det finns möjlighet att provköra i sjön och speciellt om båten står på trailer som ingår i ett ev. köp. För annars är det ju samma sak som att köpa en bil utan att provköra och den bara står på tomgång på en parkering🤣 //Pär Redigerad 23 April av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 758 Postad 23 April 15 minuter sedan skrev Passgard: Det stämmer att 1-2 dBA knappt är märkbart, dock är det ingen halvering/dubblering vid 3 dBA utan man brukar säga att 10 dBA kan ses som en halvering/dublering. Ja jag har iofs fått lära mig att 3 dB A kan uppfattas av örat som en halvering/dubblering men vi uppfattar ljud på olika sätt, en del är känsligare än andra för vissa ljud. Är det 10 dB A som ger halvering/dubblering så är ju skillnaden obetydlig mellan 2-takt och 4-takt men som sagt det häger nog mycket på hur man själv uppfattar ljud. Jag är "manfolkshörselskadad" och tycker vissa ljud är olidliga som höga diskantljud och det gör ont i öronen. Motorljud är vackert förutom ljudet från 3-cylindriga 4-takts motorer som är ojämnt och hackigt och nackhåren reser sig. Men sången från en rak 6:a eller ännu hellre en V12, det är ljuv musik i mina öron😃 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 23 April 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ja jag har iofs fått lära mig att 3 dB A kan uppfattas av örat som en halvering/dubblering men vi uppfattar ljud på olika sätt, en del är känsligare än andra för vissa ljud. Är det 10 dB A som ger halvering/dubblering så är ju skillnaden obetydlig mellan 2-takt och 4-takt men som sagt det häger nog mycket på hur man själv uppfattar ljud. Jag är "manfolkshörselskadad" och tycker vissa ljud är olidliga som höga diskantljud och det gör ont i öronen. Motorljud är vackert förutom ljudet från 3-cylindriga 4-takts motorer som är ojämnt och hackigt och nackhåren reser sig. Men sången från en rak 6:a eller ännu hellre en V12, det är ljuv musik i mina öron😃 //Pär Det med 3 dB kommer troligtvis ifrån när man pratar om den fysiska ljudenergin. Men när man väger ljudet efter A-filter som är framtaget utefter hur människan upplever ljud så hamnar vi på 10 dBA. Sen är det som du säger, att ljud är väldigt subjektivt och uppfattas väldigt olika för olika personer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 26 April 2026-04-15 vid 18:27 skrev Mercury_44XS: Uttern 560 HT: Är äldre båt från 1970-talet till tidigt 1980-tal och är en s.k. "halvplanande" konstruktion som blir näst intill platt i botten längst akterut. Går bra på smult vatten men är ingen fartbåt utan man bör hålla sig under 25 knop. Risk för stötig gång om det går lite sjö och man måste dra av ganska mycket på gasen. Speciellt stötig i ren motsjö och har man sjön in på låringen eller rakt akter ifrån kan den doppa stäven och dyka om det går för fort. Det gäller att kompensera med powertrim och noga med viktplacering så den inte blir för framtung. 50 hk ganska lagom motor, kan klara upp till 60 hk men man får passa sig med gasen och anpassa farten. Vad är det för motorfabrikat på resp. båt? //Pär Vi gillar layouten på Uttern men man blir ju lite tveksam till hur denna är att ha på västkusten där det kan bli ganska stökig sjö och blåsa en del. Även fast jag kanske får möjlighet att provköra den så kommer det i så fall bli i en relativt liten insjö vilket kanske inte är att jämföra mot havet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 758 Postad 26 April 13 minuter sedan skrev Passgard: Vi gillar layouten på Uttern men man blir ju lite tveksam till hur denna är att ha på västkusten där det kan bli ganska stökig sjö och blåsa en del. Även fast jag kanske får möjlighet att provköra den så kommer det i så fall bli i en relativt liten insjö vilket kanske inte är att jämföra mot havet. Nä, Uttern 560 är inte speciellt lämplig för öppet hav med gropig sjö. De har en speciell gång och skrovet klassas som "halvplanande" och farter upp till 25 knop på smult vatten, blir det lite sjö så blir gången stötig och den kan doppa stäven i medsjö om det går för fort eller man har last föröver. Man kan alltså inte sitta flera personer under tak. Möjligen helt inomskärs men även där kan det bli stökig sjö ibland. Bättre ni siktar in er på en båt med riktig V-botten som tar sjö på ett helt annat sätt och över 5,5 m och helst upp mot 6 m. Även om dessa kräver större motorer så behöver man ju inte utnyttja all effekt och håller nere både bränsleförbrukning och ljudnivå. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad 12 Maj Hej igen, Mitt letande fortsätter.. Nu ligger det ute en Örnvik 610 MC. Dock står det såhär: Vi har använt båten under två säsonger och haft stor glädje av den. I slutet av förra sommaren sprack en slang till expansionskärlet i kylsystemet. Slangen är utbytt och glykolen återfylld, men vi upplevde därefter att motorn inte gick rent på alla cylindrar. Exakt vad som hände berättar jag gärna mer om – hör av dig så förklarar jag så gott jag kan. Är det big no att ens tänka sig att köpa denna båten med den motorn? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser