Gå till innehåll
söndag 14 juni 2026
Rolle85

Honda 135hk - helt ny NMEA2000®

Rekommendera Poster

Jag har en helt ny Honda 135hk och ska sjösätta inom kort. Installatören satte även in nya instrument med Hondas varvräknare, tilt, bränsle,spänningsmätare.

Motorn har även såkallad NMEA2000®. Finns de ytterliggare information man kan få ut via den via nån separat display eller vad ska man ha den till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Rolle85:

Jag har en helt ny Honda 135hk och ska sjösätta inom kort. Installatören satte även in nya instrument med Hondas varvräknare, tilt, bränsle,spänningsmätare.

Motorn har även såkallad NMEA2000®. Finns de ytterliggare information man kan få ut via den via nån separat display eller vad ska man ha den till?

Det vanligaste som jag vet är att man tar ut data på en plotter. Vissa kan ju då tex räkna ut förbrukning/nm med data från motorn om förbrukning och plottern om fart. Även kan en kalkyl på hur långt soppan räcker ibland vara bra.

Vissa motorer kan också visa historiska temperaturer så man vet om motorn gått varm någon gång.

Finns mycket mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ansluta till ett ekolod, GPS plotter m.fl. enheter som är kompatibla med NMEA2000® och visa information från motorn där men det är antagligen bara samma information som du får visad i dina instrument. Kolla instruktionsboken om det står någon mer information där om vad du kan se via NMEA2000® anslutningen eller om du fick med någon separat instruktionsbok för NMEA2000®.

Här finns lite information om NMEA2000®

https://www.watski.se/tips-och-guider/vad-ar-nmea-2000

//Pär

PS. Spara nu alla instruktionsböcker på ett ställe och läs igenom motorns instruktionsbok helst i närheten av motorn så du lär dig var komponenterna sitter, kan vara en sån enkel sak som ett bränslefilter eller vad symboler i instrumenten betyder om de visas tillsammans med en larmton i reglaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har spänningsmätare, tilt, varvtal, knopmätare. Antar att någon av dessa instrument visar oljetryck osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Rolle85:

jag har spänningsmätare, tilt, varvtal, knopmätare. Antar att någon av dessa instrument visar oljetryck osv?

Vet inte men kolla instruktionsboken, där står allt man behöver veta.

När du ändå öppnar instruktionsboken, kolla avsnittet om inkörning av motorn om den är helt fabriksny. Här finns viktig information om just detta och om det skall bytas motorolja efter inkörning eller inte.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du kört in motorn ska du kolla motorns varvtal (WOT) att det ligger inom rek. varvtalsområde (5000–6000 r/min) och helst nära max tillåtet varvtal om du är själv i båten.

Detta för att kunna avgöra om du fått rätt propeller till din båt.

Motorns varvtal kommer att öka på WOT efterhand som motorn blir riktigt inkörd vilket kan ta upp till ca 50 h.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja precis, under inkörning i 15 minuter låga varvtal och sedan 45 minuter med 2000-3000rpm och sen service efter 20 timmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...