Lastbilslars 3 Postad 8 April Tjena , har svårt att få ut impellern , de ser ut som att själv skruven som är där inne har gått av och nu sitter den snett så gör den att inte går att dra ut , hur ska jag göra då . har också en av skruvarna till locket har gått av undrar hur man får ut den ? har ni några idéer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 8 April Vilken Solė är det? Prova om det går att knacka/pressa ut axeln? Pumphuset ser rätt misshandlat ut och det sitter gott om smälta rester från impellern kvar inne i huset. Kan t.o.m. vara så att axeln har skuret. Återkom med modellbeteckning på motorn ska jag kolla efter reservdelskatalog och hur pumpen ser ut. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 3 Postad 8 April 4 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Vilken Solė är det? Prova om det går att knacka/pressa ut axeln? Pumphuset ser rätt misshandlat ut och det sitter gott om smälta rester från impellern kvar inne i huset. Kan t.o.m. vara så att axeln har skuret. Återkom med modellbeteckning på motorn ska jag kolla efter reservdelskatalog och hur pumpen ser ut. //Pär De är en solediesel , impeller är lite misshandlat när jag försökt tagit ut den har ryckt och dragit lite är axeln skruven som sitter kvar där ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 3 Postad 8 April Just nu skrev Lastbilslars: De är en solediesel , impeller är lite misshandlat när jag försökt tagit ut den har ryckt och dragit lite är axeln skruven som sitter kvar där ? Sole diesel mini 34 trodde jag skrev hela Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 8 April (redigerade) Så blir det om man kör motorn utan kylvatten. Ser ut som om en vinge fattas. Då kan man fundera på vart den hamnat. Kanske i en kylkanal i toppen? Är det nåt att oroa sig över? Att få ut impeller är väl minsta problemet. Två skruvmejslar och vänd ut resterna av impellern, löser just detta problem. Och så avdragna skruven. Med lite känsla och finlir, borrar du ett lite hål i resterna... Så kan du försöka med en liten "grispitt". Finns ej på apoteket. Om det inte funkar borrar du ur resterna av skruven med mista möjliga borr och gängar för nästa större skruv. Kan det vara M5.. Då behöver du även borra en 5.5 mm hål i locket du plockat bort, för att det ska gå att montera skruven, gärna av rostfritt, eller mässing. Men.... Kör inte motorn utan kylvatten fler gånger. Det lär bli dyrt. Redigerad 8 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 8 April Länk till reservdelskatalog: https://static.webshopapp.com/shops/258611/files/183192944/spare-parts-sole-mini-34.pdf Typiskt att det är ett suddigt foto just på sjövattenpumpen men den ska enligt katalogen vara kullagrad. Det sitter väl en låsring baktill som håller kullagret och axeln på plats. Du får se om du kan knacka ut axeln och lagret bakåt. Reservdelar finn bl.a hos Rodahl mfl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 8 April Och varför inte bända ut resterna av impellern först. Att bonka in axeln kan ju vara rent förstörande om det sitter en låsring på axeln, strax innanför impellern. Eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 8 April (redigerade) 25 minuter sedan skrev Hybro: Och varför inte bända ut resterna av impellern först. Att bonka in axeln kan ju vara rent förstörande om det sitter en låsring på axeln, strax innanför impellern. Eller hur? Ja givetvis måste man kolla detta innan man börjar "bonka" men man märker nog ganska snabbt om det är stumt eller axeln svarar. Redigerad 8 April av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 3 Postad 8 April 1 timme sedan skrev Hybro: Så blir det om man kör motorn utan kylvatten. Ser ut som om en vinge fattas. Då kan man fundera på vart den hamnat. Kanske i en kylkanal i toppen? Är det nåt att oroa sig över? Att få ut impeller är väl minsta problemet. Två skruvmejslar och vänd ut resterna av impellern, löser just detta problem. Och så avdragna skruven. Med lite känsla och finlir, borrar du ett lite hål i resterna... Så kan du försöka med en liten "grispitt". Finns ej på apoteket. Om det inte funkar borrar du ur resterna av skruven med mista möjliga borr och gängar för nästa större skruv. Kan det vara M5.. Då behöver du även borra en 5.5 mm hål i locket du plockat bort, för att det ska gå att montera skruven, gärna av rostfritt, eller mässing. Men.... Kör inte motorn utan kylvatten fler gånger. Det lär bli dyrt. Provat med de sitter väldigt hårt fast , finns de någon annan taktik ? Jag vet inte är de något man behöver undersöka nu är huset borta man kan ju kolla kanalerna längst vägen kanske . Jo de var väl dumt att köra , men behövde få i gång båten förra året hade problem med starten . Tack för hjälpen låter som man hittar grispitt hos slaktaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 3 Postad 8 April 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Länk till reservdelskatalog: https://static.webshopapp.com/shops/258611/files/183192944/spare-parts-sole-mini-34.pdf Typiskt att det är ett suddigt foto just på sjövattenpumpen men den ska enligt katalogen vara kullagrad. Det sitter väl en låsring baktill som håller kullagret och axeln på plats. Du får se om du kan knacka ut axeln och lagret bakåt. Reservdelar finn bl.a hos Rodahl mfl. Ska kolla får på den , fattar inte riktigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 3 Postad 8 April 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ja givetvis måste man kolla detta innan man börjar "bonka" men man märker nog ganska snabbt om det är stumt eller axeln svarar.f 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ja givetvis måste man kolla detta innan man börjar "bonka" men man märker nog ganska snabbt om det är stumt eller axeln svarar. Försöker fatta vad ska göra , impellerna sitter med en skruv i mitten är den den ni tänker jag ska binks ut , eller vart sitter axeln . tror ni att värme funkar givetvis att mat skär bort gummit tänker ringen runt kanske expanderar om man värmer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 8 April 1 timme sedan skrev Lastbilslars: Försöker fatta vad ska göra , impellerna sitter med en skruv i mitten är den den ni tänker jag ska binks ut , eller vart sitter axeln . tror ni att värme funkar givetvis att mat skär bort gummit tänker ringen runt kanske expanderar om man värmer Ta med hela pumpen till en båtmotorverkstad om du inte förstår så får du hjälp med att få isär pumpen utan att den förstörs mer. Inte värma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 3 Postad 9 April 10 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ta med hela pumpen till en båtmotorverkstad om du inte förstår så får du hjälp med att få isär pumpen utan att den förstörs mer. Inte värma... Känns som de är de jag får göra! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 10 April 2026-04-09 vid 11:26 skrev Lastbilslars: Känns som de är de jag får göra! Sannolikt får du nog det rådet att köpa en ny pump. Jag brukar ju själv reparera och renovera grejer i tid och otid, men just en sådan viktig komponent som en sjövattenpump i det skicket man kan se (eller tro sig se) på bilderna hade jag inte chansat på. Sannolikt (igen) är det det stora pumpföretaget ”Johnson pump” som en gång tillverkat pumpen åt Solé. Kolla här: https://www.spxflow.com/assets/pdf/johnson-pump-marine-marine-catalog-2019-sv.pdf Scrolla till sidan 48, där beskrivs sedan sjövattenpumparna, impellerpumparna i en mängd olika storlekar och kapaciteter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 51 Postad 11 April Två skruvmejslar från motsatt håll och sen är det bara att bända då brukar dom komma ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 11 April (redigerade) Såg nu att det ser ut som att "kammen" saknas i pumphuset. Kammen trycker ihop impellervingarna på ena halvan av pumphuset där in- och utlopp sitter och utan denna fungerar inte pumpen och den varker suger eller trycker vatten ur pumphuset. Se även länken som @Georg_Ohm bifogade i sitt inlägg, sid. 44 finns en funktionsbeskrivning. Finns även vissa typer av impellerpumpar där axeln sitter excentriskt placerad i pumphuset eller att pumphuset sitter lite förskjutet i förhållande till axeln som t.ex. på utombordsmotorer men så är inte fallet med den aktuella pumpen i tråden. Lite nyfiken bara, vad var det som hände? Har motorn gått varm så måste den kontrolleras. //Pär Redigerad 11 April av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 11 April Så här ser det ut i min båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 11 April (redigerade) TS... Här är ju den saknade vingen! En av sex. På en av dina första bilder i tråden! Den har ju lossnat från resten av impellern Nu fattas kammen av metall som pressar vingarna innåt när impeller snurrar. Jag tror ju att nån varit och micklat med detta tidigare, utan att veta hur det ska funka. Redigerad 11 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 3 Postad 19 April 2026-04-09 vid 00:51 skrev Mercury_44XS: Ta med hela pumpen till en båtmotorverkstad om du inte förstår så får du hjälp med att få isär pumpen utan att den förstörs mer. Inte värma... Hade lite tur min chef hade en svåger som höll på med sånt där , dom lyckades lösa de 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 19 April 4 minuter sedan skrev Lastbilslars: Hade lite tur min chef hade en svåger som höll på med sånt där , dom lyckades lösa de Bra med en chef som har en svåger... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser