Gå till innehåll
lördag 06 juni 2026
Helleman

Ny bordgenomföring Bavaria 27 Sport

Rekommendera Poster

Hej

Vi har tänkt installera en elektrisk sjövattenpump i vår Bavaria 27 sport.

Jag tänkte med detta inlägg ta chansen att få lite tips och trix från er, samt saker jag behöver tänka på.

Det behöver ju bli rätt när man borrar hål i skrovet under vattenlinjen… 😊

Jag har tänkt att använda en 1/2” bordgenomföring i mässing, kulventil i mässing, slanganslutning i mässing, sjövattenfilter tex Vetus FTR330, vattenpump tex Seaflo 15 l/m 12V.

Jag ska placera bordgenomföringen i samma utrymme som bogpropellern. Då kommer jag lätt åt kulventilen från en golvlucka, skrovet är direkt under golvluckan och ingen inredning som måste borras igenom för att nå skrovet, samt att det redan går färskvattenledningar från färskvattenpumpen till toaletten genom det utrymmet.

Jag har kikat lite på hur man tar upp samt tätar hålet, och det verkar ”bara” vara att borra med hålsåg 21mm utifrån och in, lägga sikaflex 291i på flänsen av bordgenomföringen samt ett varv (ca 1cm) upp på bordgenomföringens gänger och sedan trycka in i hålet och dra åt muttern ordentligt men inte galet. Sen torkar man av överflödet av sikaflex.

Kulventilen monteras med gängtätning och sedan en kortare armerad slang till filterhuset, som skruvas fast någonstans i utrymmet (har inte kikat på placering ännu). Dubbla rostfria slangklämmor på alla anslutningar fram till pumpen.

Filtret behöver ju vara ordentligt robust eftersom en läcka där riskerar att sänka båten. Jag tror mitt valda filter är robust nog.

Elektrisk ska jag ordna en separat strömbrytare. Jag har en ledig knapp i manöverpanelen som går till elcentralen som jag funderar på att använda. Behöver bara hitta vilket relä som dras när jag trycker på knappen samt säkra att relät klarar effekten till pumpen. Annars kanske jag får montera en separat knapp någonstans vid pentryt.

Några tips på saker jag behöver tänka på eller sådant jag kan ha glömt? Detta är min första bordgenomföring… 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra inte upp några nya hål i skrovet om du kan undvika det!

Jag installerade för flera år sedan en däckspolningspump, i princip samma som en sjövattenpump fast kraftigare för att ha till att spola rent däcket och gångytorna med… 

Nåväl, jag satte ett T-rör efter kulventilen på toalettens inlopp till sitt spolvatten. Spolvattnet till toaletten går rakt fram genom T:ets översta del, och vattnet till spolpumpen viker av ”åt vänster” mot spolpumpen. Innan T-röret finns det en gemensam enkel sil som fångar upp ”biologiskt skräp” som annars fastnar i pumpar och i toalettensspolkanaler.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-06 vid 08:24 skrev Freez:

Ska läsa den, tack!

Det var min första tanke att ta vatten därifrån, men jag började tänka att jag bygger in en felkälla genom att skarva på befintlig slang. Plus funderingen kring om jag behöver backventil för att inte vattenpumpen och/eller toalettpumpen, ska börja suga luft… Dvs, tex att vattenpumpen suger ur vattnet ur slangen till toan så att den slangen töms och det bara sugs luft ur den slangen…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-06 vid 10:03 skrev excel319:

Jag tror inte att den tråden ger TS mycket hjälp, eftersom han skriver att toan spolas med färskvatten.

Hehe, njae, jag var otydlig där ser jag. Jag menade att färskvatten gick in till kranen vid handfatet i toalettutrymmet.

Vattnet till spolningen i toaletten går via en bordgenomföring. Toaletten är en vanlig manuell Jabsco.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-06 vid 16:38 skrev Georg_Ohm:

Borra inte upp några nya hål i skrovet om du kan undvika det!

Jag installerade för flera år sedan en däckspolningspump, i princip samma som en sjövattenpump fast kraftigare för att ha till att spola rent däcket och gångytorna med… 

Nåväl, jag satte ett T-rör efter kulventilen på toalettens inlopp till sitt spolvatten. Spolvattnet till toaletten går rakt fram genom T:ets översta del, och vattnet till spolpumpen viker av ”åt vänster” mot spolpumpen. Innan T-röret finns det en gemensam enkel sil som fångar upp ”biologiskt skräp” som annars fastnar i pumpar och i toalettensspolkanaler.

Började faktiskt tänka om igår, när jag började fundera på om det finns t-kopplingar i mässing som kan gängas i kulventilen direkt. Isf är det ju ingen större felkälla jag lägger till.

Jag hade tidigare tänk montera en t-koppling i plast på slangen, och då blir det ju ett par extra slangklämmor som felkällor tänkte jag…

Sen är det väldigt trångt vid genomföringen som kanske framgår på bilden:

Kan inte bygga på höjden så lätt. Slangarna runtomkring gör att det tom är svårt att stänga kulventilen…

IMG_4232.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni tips på T-kopplingar i mässing så tar jag gärna emot det! Helst med utvändig gänga mot kulventilen och sedan invändig gänga på övriga så jag kan gänga på slangnippel på dessa.

Georg; vilka artiklar använde du? Du skriver att du satte ett filter mellan kulventil och T-nippel. Du använde alltså slang emellan? T-nippeln, hade den slangnipplar åt alla 3 håll?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här hittar du metallrördelar (avzinkningbeständig mässing):

https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/massingsrordelar/

Har du kollat så att kulventilen är tillverkad i avzinkningsbeständig mässing?

Alla delar bör vara av avzinkningsbestänig mässing, annars kan det bli korrosion mellan delarna.

Loctite 577 kan rekommenderas istället för linblånor.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Här hittar du metallrördelar (avzinkningbeständig mässing):

https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/massingsrordelar/

Har du kollat så att kulventilen är tillverkad i avzinkningsbeständig mässing?

Alla delar bör vara av avzinkningsbestänig mässing, annars kan det bli korrosion mellan delarna.

Loctite 577 kan rekommenderas istället för linblånor.

//Pär

Ja de delar jag köpt hittills, för att montera en ny bordgenomföring, är avzinkningsbeständig mässing.

De delar jag visar på bilden är original, så de förutsätter jag är avzinkningsbeständig mässing. Annars hade det märkts nu antar jag? Båten är från 2006.

Men det är det jag också vill ha i en eventuell T-koppling, så därv att jag haft lite svårt att hitta grejer när jag sökt på nätet. Hittar mest vanliga vvs-grejer, och dessa är väl inte avzinkningsbeständig mässing?

Men ska kolla in din länk till Rinkabyrör. :)

Edit: Glömde skriva att jag köpt Loctite 577. :)

Verkar som att jag hittar precis det jag behöver på Rinkabyrör. Tack Pär!

Redigerad av Helleman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan skrev Helleman:

De delar jag visar på bilden är original, så de förutsätter jag är avzinkningsbeständig mässing.

Delar som t.ex. kulventiler i avzinkningsbeständig/-härdig mässig brukar vara märkta DZR och brukar ha ett vred av stål med vit plast men det kan finnas andra utföranden. Vanliga "billiga" kulventiler med förnicklat hus och handtag i pressad plåt brukar inte vara avzinkningsbeständiga men kan finnas undantag.

För andra rördelar som T-rör, D-nipplar, muffar mm. brukar det stå på säljarens hemsida om de är avzinkningsbeständiga/-härdiga eller inte, handlar man i butik eller byggvaruhus får man fråga personalen om märkning saknas.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad tror ni, behöver jag ha backventiler så jag inte suger vatten från toaletten istället för havet och därmed skapar luftfickor?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-09 vid 11:12 skrev Helleman:

Har ni tips på T-kopplingar i mässing så tar jag gärna emot det! Helst med utvändig gänga mot kulventilen och sedan invändig gänga på övriga så jag kan gänga på slangnippel på dessa.

Georg; vilka artiklar använde du? Du skriver att du satte ett filter mellan kulventil och T-nippel. Du använde alltså slang emellan? T-nippeln, hade den slangnipplar åt alla 3 håll?

Bordsgenomföring av ”marinbrons” därefter en vanlig kulventil av godkänd marinkvalitet. Sedan slangstos av marinbrons och armerad PVC-slang med dubbla rostfria, syrafasta kvalitet A4 slangklämmor. En enkel sil inköpt i båttillbehörsbutik, T-rör av komposit*. 
Jag hade först en backventil innan toaletten för att inte spolpumpen skulle tömma den, men det visade sig inte behövas.

* Från ett nedlagt laboratorium tog jag tillvara på en del användbara grejer, bland annat litet rördelar.

T-röret har slangstosar åt tre håll. Jag satte först dit ett T-rör av brons med iskruvade slangstosar, men det var trångt och en sådan fick inte plats. Jag har tidigare haft ett T-rör av någon slags vit plast, kanske PVC eller nylon, men den byttes (detta kom från en sats, en blå låda med olika T- och Y-rör från Biltema, och dom brukar funka tillfredställande men det känns litet nervöst att ha dom i installationer som kan orsaka att Skagerack tar sig in i båten).

Min spolpump hade en medskickad sil som inte fick plats, och så har ju nu toan och spolpumpen egenensam sil.IMG_0516.jpeg.a84e66101c584d76170a1532217a43d8.jpeg

En sådan här använde jag, observera att dessa finns att köpa i (minst?) två olika dimensioner.

Jag har ju (som jag skrivit om många gånger) haft problem med att långa bruna trådalger, som liknar Malacos kolasnören, letat sig in i toaletten och i diverse andra pumpar, där som orsakat trassel och stopp).

19 timmar sedan skrev Helleman:

Men vad tror ni, behöver jag ha backventiler så jag inte suger vatten från toaletten istället för havet och därmed skapar luftfickor?

Jag trodde ju det, och satte en backis innan toan, jag var rädd att pumpen skulle suga ur vattnet i toastolen och när den var tömd sedan suga luft. Men det var jättetrångt och backventilen fick inte riktigt plats så jag testade utan och det fungerar då med min elektriska toalett där dess inbyggda spolpump tycks hindra backflöde. Och när jag försöker minnas hur en vanlig handpumpad Jabsco/Par- toalett fingerar så skulle jag tro att dess ”flärpar” i pumphuvudet, som då är en backventil, förhindrar backflöde. Men jag kan inte garantera att jag minns rätt.

(Däremot har jag en backventil på toalettens utlopp, detta för att förhindra att ”det utspolade innehållet” rinner tillbaka in i skålen, eftersom kvarnpumpen inte funkar som en backventil. Dessvärre ligger septiktanken i nivå med toan, och septiktanken har sin påfyllning på ovansidan, då är den backventilen nödvändig… men detta är ju en helt annan historia).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack! Jag kikade på en sån där lite enklare sil, men blev fundersam om de är gjorda för att sitta på inlopp för sjövatten? Jag tänker att de måste vara ordentligt tåliga så att inte de orsakar att havet släpps in?

Jag har satsat på mer heavy duty som nog egentligen används för kylning av motorer osv.

Men lite mer svårplacerad kanske… Se bifogad bild. Kollade på en från Vetus för typ 1300kr men hittade en Seaflo som såg likadan ut för 179kr istället. 😊

Jag ska försöka ta bort slang och slangnippel idag och se om kulventilen har r15 gänga, och isf skaffa en t-koppling från Rinkaby rör. Får det plats så kör jag på det istället för att ta upp ett nytt hål.

Sen gäller det att hitta bra plats för filterhusen, ett på inloppet till pumpen och ett till inloppet på toavattnet.

IMG_0025.jpeg

IMG_0026.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara uppmärksamma dig på att det SEAFLO sjövattenfilter som visas på bilden ovan är egentligen avsett som sjövattenfilter för motorns kylsystem och kan vara lite väl grovmaskigt i silen om det är denna pump du tänker använda:

https://www.hylte-lantman.com/pentrypump-seaflo-15l-12v?msclkid=cdc3f5e92e101bac7fc79c30d843d62d&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA%20-%20High%20Prio%20-%20Shopping&utm_term=4587918434085148&utm_content=Ad%20group%20%231

Kylvattenfilter släpper igenom ganska stora partiklar som sätter sig i pumpens backventiler/tryckströmbrytare och vidare i systemet som kan leda till onödigt läckage från tappvattenkranar mm.

Bör helst vara ett filter med ganska finmaskigt nät.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Helleman:

Ok, tack! Jag kikade på en sån där lite enklare sil, men blev fundersam om de är gjorda för att sitta på inlopp för sjövatten? Jag tänker att de måste vara ordentligt tåliga så att inte de orsakar att havet släpps in?

Jag har satsat på mer heavy duty som nog egentligen används för kylning av motorer osv.

Men lite mer svårplacerad kanske… Se bifogad bild. Kollade på en från Vetus för typ 1300kr men hittade en Seaflo som såg likadan ut för 179kr istället. 😊

Jag ska försöka ta bort slang och slangnippel idag och se om kulventilen har r15 gänga, och isf skaffa en t-koppling från Rinkaby rör. Får det plats så kör jag på det istället för att ta upp ett nytt hål.

Sen gäller det att hitta bra plats för filterhusen, ett på inloppet till pumpen och ett till inloppet på toavattnet.

IMG_0025.jpeg

IMG_0026.jpeg

Det är säkert ett jättebra sjövattenfilter, men som du själv antyder ”overkill”. 
Jag skiljer på filter och silar, på olika hemsidor från båttillbehörsbutikerna har man inte gjort den skillnaden utan lagt allt i samma korg. Ett filter är väldigt finmaskigt, jämför då oljefilter och bränslefilter. En sil (i våra sammanhang) är mer grovmaskig någonting man kan se igenom. 

I detta sammanhang duger en sil. 
Jo, den billiga modellen jag visade i bild är ju kanske inte värdens bästa modell, men den mer platta, runda och genomskinliga modellen som var medskickad min pump var ännu sämre, den består av två delar som vrids ihop i en bajonettfattning med en sladdrig O-ring emellan halvorna, en O-ring som tätade bra första gången silen skruvades isär, men inte andra gången.

8 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Vill bara uppmärksamma dig på att det SEAFLO sjövattenfilter som visas på bilden ovan är egentligen avsett som sjövattenfilter för motorns kylsystem och kan vara lite väl grovmaskigt i silen om det är denna pump du tänker använda:

https://www.hylte-lantman.com/pentrypump-seaflo-15l-12v?msclkid=cdc3f5e92e101bac7fc79c30d843d62d&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA%20-%20High%20Prio%20-%20Shopping&utm_term=4587918434085148&utm_content=Ad%20group%20%231

Kylvattenfilter släpper igenom ganska stora partiklar som sätter sig i pumpens backventiler/tryckströmbrytare och vidare i systemet som kan leda till onödigt läckage från tappvattenkranar mm.

//Pär

Ja en definitionsfråga. Jag föreslår då en ”sil” med en maskstorlek som är lika med eller något mindre än 1 mm.

Men jag tror ändra att vi är överens. Min vän Melitta håller iallafall med! 😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

//Pär

Ja det är den pumpen, fast 11l, jag ska ha.

Ok, du tror det är för grovt filter alltså?

Anledningen att jag valde detta är säkerheten mot läckage. De mindre finare filtren känns mer som gjorda för färskvatten och inte för sjövattenintag med allt vad det betyder i robusthetskrav.

Vågar man verkligen använda ett filter som inte konstruerats för att sitta som filter på en bordgenomföring? Eller finns det filter med rätt filtrering som är anpassat för att sitta på en bordgenomföring?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Helleman:

Ok, du tror det är för grovt filter alltså?

Ja, det finns risk att större partiklar slinker igenom och kan fastna i t.ex. pumpens tryckströmbrytare eller backventilerna inne i pumpen. Sen har jag nog inte fått riktigt klart för mig vad pumpen skall användas till, är det pentrypump för disk mm?

33 minuter sedan skrev Helleman:

Ja det är den pumpen, fast 11l, jag ska ha.

Tänk på att dimension på slangar, anslutningar, genomföringar mm. samt längd på ledningar påverkar pumpens flöde i L/min.

Angivet flöde för pumpar är alltid vid 0 m lyft- och tryckhöjd, brukar finnas flödesdiagram i manualen för resp. pump. Köper man en pump som anges 11 L/min så kan detta minska betydligt ner till långt under hälften eller ännu värre att det tar en halvtimme att fylla en kaffekopp.

Det brukar följa med ett filter till pentrypumpar och dessa är ofta inget "lekepykke" såvida man inte handlar via Temu eller någon annan "Kina-skit" sida😉

Googla "filter pentrypump" eller något liknande så hittar du säkert ett bra filter om du inte nöjer dig med det som följer med om det nu gör det. Men kolla så det är ett finmaskigt nät av rostfritt stål i filtret samt kolla flöden innan du köper.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är säkert ett jättebra sjövattenfilter, men som du själv antyder ”overkill”. 
Jag skiljer på filter och silar, på olika hemsidor från båttillbehörsbutikerna har man inte gjort den skillnaden utan lagt allt i samma korg. Ett filter är väldigt finmaskigt, jämför då oljefilter och bränslefilter. En sil (i våra sammanhang) är mer grovmaskig någonting man kan se igenom. 

I detta sammanhang duger en sil. 
Jo, den billiga modellen jag visade i bild är ju kanske inte värdens bästa modell, men den mer platta, runda och genomskinliga modellen som var medskickad min pump var ännu sämre, den består av två delar som vrids ihop i en bajonettfattning med en sladdrig O-ring emellan halvorna, en O-ring som tätade bra första gången silen skruvades isär, men inte andra gången.

Ja en definitionsfråga. Jag föreslår då en ”sil” med en maskstorlek som är lika med eller något mindre än 1 mm.

Men jag tror ändra att vi är överens. Min vän Melitta håller iallafall med! 😀

Ahh, skrev ett svar och när jag tryckte på knappen att skicka svaret så behagade Maringuiden lägga ner… 😩

Men menar du alltså att du har ett filter som nog inte är tillräckligt robust mot läckage, men iaf bättre än det som följde med pumpen? Är inte det lite risky? 😊

Det hade ju varit trevligt med ett smidigare filter rent placeringsmässigt, och som Mercery skriver måste det ju vara fint nog för att skydda pumpen, det är ju trots allt hela syftet.

Men det får inte plötsligt en natt få för sig att släppa in Östersjön i båten…

Ditt filter, eller sil, var köpte du det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Ja, det finns risk att större partiklar slinker igenom och kan fastna i t.ex. pumpens tryckströmbrytare eller backventilerna inne i pumpen. Sen har jag nog inte fått riktigt klart för mig vad pumpen skall användas till, är det pentrypump för disk mm?

Tänk på att dimension på slangar, anslutningar, genomföringar mm. samt längd på ledningar påverkar pumpens flöde i L/min.

Angivet flöde för pumpar är alltid vid 0 m lyft- och tryckhöjd, brukar finnas flödesdiagram i manualen för resp. pump. Köper man en pump som anges 11 L/min så kan detta minska betydligt ner till långt under hälften eller ännu värre att det tar en halvtimme att fylla en kaffekopp.

Det brukar följa med ett filter till pentrypumpar och dessa är ofta inget "lekepykke" såvida man inte handlar via Temu eller någon annan "Kina-skit" sida😉

Googla "filter pentrypump" eller något liknande så hittar du säkert ett bra filter om du inte nöjer dig med det som följer med om det nu gör det. Men kolla så det är ett finmaskigt nät av rostfritt stål i filtret samt kolla flöden innan du köper.

//Pär

Pumpen ska vara en pentrypump för sjövatten. Tanken är att man ska kunna använda sjövatten för att diska (inte skölja disken dock), tvätta händer och liknande, utan att behöva använda färskvattnet. En av de stora begränsarna när vi ligger ute är just färskvattnet.

Pumpen kommer ligga precis under eller precis över vattenlinjen, även filtret. Ska kolla idag om jag kan avgöra var vattenlinjen går inne i båten. Pumpen kommer suga vatten ca 20cm i höjdled och kanske 2m i längdled. Den kommer sedan pumpa vattnet ca 40-50cm i höjdled och kanske 1,5m i längdled. Slangen som används är en armerad slang med 13mm diameter. Anslutningarna på vattenfilter osv följer detta så klart.

Tror du 11l/min är i underkant?

Pumpen är en Seaflo och som jag förstår det på Seasea så är det ”deras” märke som de köper direkt från Kina. Alltså inte det mest premium man kan tänka kanske. Jag ser det som ett billigare alternativ som kan duga för havsvatten. Såg häromdagen att Biltemas lite kraftigare pump ser exakt ut som Seaflo 15l…

Kanske borde jag tänka om och tänka att en pump för havsvatten kanske egentligen har större krav på sig än en för färskvatten?

Hursomhelst så följer det med ett litet filter, men detta litar jag inte på på det sättet. 😊

Inser nu att anslutningarna in mot pumpen kanske inte är de säkraste heller… hmm…

Edit: ser nu att Seaflo ju säljs på anda ställen också. När jag pratade med Seasea-säljaren så pratade vi om filtret och varför det var så oerhört mycket billigare än motsvarande Vetus, och då nämnde han att de köpte filtret direkt från Kina. Jag drog fel slutsats av det… 😊

Redigerad av Helleman
Faktakorrigering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Här länk till SEAFLOs hemsida och den pumpen du tänkte på:

https://seaflodirect.com/seaflo-33-series-water-diaphragm-pump-12v-3-0-gpm-45-psi/

Men jag hittar inget flödesdiagram där.

Hittade flöden för SPX Johnson Aqua Jet WPS 3.5 som motsvarar din tilltänkta pump.

Vid 0 bar flödar den 11,8 l/min och vid 2,0 bar är den nere i 7,4 l/min.

Går man upp ett snäpp till SPX Johnson Aqua Jet WPS 4.0 så flödar den:

Vid 0 bar 13 l/min och vid 2.0 bar 9,1 l/min.

Ytterligare ett snäpp upp till SPX Johnson Aqua Jet WPS 5.2:

Vid 0 bar 19,4 l/min och vid 2,0 bar 13,5 l/min, alltså lika mycket som andra alternativet vid fritt flöde.

0 bar är alltså fritt flöde, 0 m sughöjd och 0 m tryckhöjd.

Synd att de slarvar med att lägga ut flödesdiagram på hemsidorna och även hos de som säljer, det är många som inte tänkt på varken sughöjd, tryckhöjd och systemtryck och det är lite falsk marknadsföring att sälja pumpar med fritt flöde som angivet värde tycker jag.

Det gör stor skillnad att gå upp en storlek på pump men allt hänger ju på sughöjd, tryckhöjd, dimensioner på ledningar mm.

Länk till SPX Johnson pump:

https://www.spxflow.com/johnson-pump-marine/products/aqua-jet-wps-24-29-35-40-52/?_gl=1*149nyyw*_up*MQ..*_ga*MzY2OTE0Mzk5LjE3NzU5ODE1OTI.*_ga_L72FQ5G8SB*czE3NzU5ODE1OTAkbzEkZzEkdDE3NzU5ODE2NjMkajUyJGwwJGgxNTUwMzc1NDMw

Klicka på fliken "RESOURCES" för att komma till manual för dessa pumpar

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Helleman:

Ahh, skrev ett svar och när jag tryckte på knappen att skicka svaret så behagade Maringuiden lägga ner… 😩

Men menar du alltså att du har ett filter som nog inte är tillräckligt robust mot läckage, men iaf bättre än det som följde med pumpen? Är inte det lite risky? 😊

Det hade ju varit trevligt med ett smidigare filter rent placeringsmässigt, och som Mercery skriver måste det ju vara fint nog för att skydda pumpen, det är ju trots allt hela syftet.

Men det får inte plötsligt en natt få för sig att släppa in Östersjön i båten…

Ditt filter, eller sil, var köpte du det?

Jag menade att det ”filtret” som medföljde en spolpump inte gillades av mig.

Det bestod av två delar med ett rostfritt nät emellan, de två delarna satt ihop med en bajonettfattning med en tunn 0-ring som tätning. 
Den spolpumpen är en rätt kraftig membranpump på cirka 20 liter per minut.

Då jag redan hade ett filter, eller snare en sil på toalettens inlopp använde jag det/den även till spolpumpen. Och det är en sådan här, sannolikt inköpt på Erlandssons brygga, den finns i två dimensioner för 13 eller 19 mm slang. 
Vad jag förstår skall du ha en pump som tar upp sjövatten till diskhon, då behöver du inte någon speciellt kraftig pump, och då räcker det med en sådan som jag använder. Men med viss paranoija bör den ju placeras så att man kan kontrollera den, och lätt tömma silen då det fastnat någonting i den. Om du då dessutom placerar bordsgenomföringen lättåtkomligt så kan du ju stänga av med kulventilen då du rensar silen, eller om det skulle uppstå läckage.

Du skriver att du skall ha en elektrisk pump med kapaciteten 11 liter per minut, känns ju spontant som om den blir för kraftig, men jag kan ju ha fel. Du skall ju ha en vattenkran på diskbänken där trycket och framförallt flödet stryps.

Sedan kopplar du ju den pumpen över en strömbrytare så att den vid behov kan stängas av elektriskt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-12 vid 10:55 skrev Mercury_44XS:

Här länk till SEAFLOs hemsida och den pumpen du tänkte på:

https://seaflodirect.com/seaflo-33-series-water-diaphragm-pump-12v-3-0-gpm-45-psi/

Men jag hittar inget flödesdiagram där.

Hittade flöden för SPX Johnson Aqua Jet WPS 3.5 som motsvarar din tilltänkta pump.

Vid 0 bar flödar den 11,8 l/min och vid 2,0 bar är den nere i 7,4 l/min.

Går man upp ett snäpp till SPX Johnson Aqua Jet WPS 4.0 så flödar den:

Vid 0 bar 13 l/min och vid 2.0 bar 9,1 l/min.

Ytterligare ett snäpp upp till SPX Johnson Aqua Jet WPS 5.2:

Vid 0 bar 19,4 l/min och vid 2,0 bar 13,5 l/min, alltså lika mycket som andra alternativet vid fritt flöde.

0 bar är alltså fritt flöde, 0 m sughöjd och 0 m tryckhöjd.

Synd att de slarvar med att lägga ut flödesdiagram på hemsidorna och även hos de som säljer, det är många som inte tänkt på varken sughöjd, tryckhöjd och systemtryck och det är lite falsk marknadsföring att sälja pumpar med fritt flöde som angivet värde tycker jag.

Det gör stor skillnad att gå upp en storlek på pump men allt hänger ju på sughöjd, tryckhöjd, dimensioner på ledningar mm.

Länk till SPX Johnson pump:

https://www.spxflow.com/johnson-pump-marine/products/aqua-jet-wps-24-29-35-40-52/?_gl=1*149nyyw*_up*MQ..*_ga*MzY2OTE0Mzk5LjE3NzU5ODE1OTI.*_ga_L72FQ5G8SB*czE3NzU5ODE1OTAkbzEkZzEkdDE3NzU5ODE2NjMkajUyJGwwJGgxNTUwMzc1NDMw

Klicka på fliken "RESOURCES" för att komma till manual för dessa pumpar

//Pär

Pumpen vi har till färskvattnet är idag en Jabsco som flödar 11l/min. Ser precis ut som JAbsco ParMax 3 som säljs på Erlandssons Brygga. Dvs den har samma prestanda som SeaFlo:n vi nu köpt, även om det är vid 0 bar. :) Men de kommer att sitta placerade bredvid varandra och leverera vatten till samma diskho och suga fårn nästan samma höjd. Jabscon kan leverera bra tryck till 2 öppna kranar samtidigt, SeaFlo:n kommer endast vara till en kran. Så jag tänker att SeaFlo:n måste räcka faktiskt, eller hur? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev Helleman:

Pumpen vi har till färskvattnet är idag en Jabsco som flödar 11l/min. Ser precis ut som JAbsco ParMax 3 som säljs på Erlandssons Brygga. Dvs den har samma prestanda som SeaFlo:n vi nu köpt, även om det är vid 0 bar. :) Men de kommer att sitta placerade bredvid varandra och leverera vatten till samma diskho och suga fårn nästan samma höjd. Jabscon kan leverera bra tryck till 2 öppna kranar samtidigt, SeaFlo:n kommer endast vara till en kran. Så jag tänker att SeaFlo:n måste räcka faktiskt, eller hur? :)

Jo det borde den ju göra

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-12 vid 18:06 skrev Georg_Ohm:

Jag menade att det ”filtret” som medföljde en spolpump inte gillades av mig.

Det bestod av två delar med ett rostfritt nät emellan, de två delarna satt ihop med en bajonettfattning med en tunn 0-ring som tätning. 
Den spolpumpen är en rätt kraftig membranpump på cirka 20 liter per minut.

Då jag redan hade ett filter, eller snare en sil på toalettens inlopp använde jag det/den även till spolpumpen. Och det är en sådan här, sannolikt inköpt på Erlandssons brygga, den finns i två dimensioner för 13 eller 19 mm slang. 
Vad jag förstår skall du ha en pump som tar upp sjövatten till diskhon, då behöver du inte någon speciellt kraftig pump, och då räcker det med en sådan som jag använder. Men med viss paranoija bör den ju placeras så att man kan kontrollera den, och lätt tömma silen då det fastnat någonting i den. Om du då dessutom placerar bordsgenomföringen lättåtkomligt så kan du ju stänga av med kulventilen då du rensar silen, eller om det skulle uppstå läckage.

Du skriver att du skall ha en elektrisk pump med kapaciteten 11 liter per minut, känns ju spontant som om den blir för kraftig, men jag kan ju ha fel. Du skall ju ha en vattenkran på diskbänken där trycket och framförallt flödet stryps.

Sedan kopplar du ju den pumpen över en strömbrytare så att den vid behov kan stängas av elektriskt.

Tack för den länken! Har hittat ett par filter som liknade ditt, men som hade slanganslutning på 19mm, och jag har slang på 13mm, vilken den du länkade till nu också finns att få tag i.

Kollade på filtret som följde med pumpen, och det är ett väldigt robust filter med en fin metallsil i. Funderar faktiskt på om jag rent av endast ska köra på den. 

image.png.48283b19d917a9e1aff6948bca42cc12.png

Det jag nu också landar tillbaka på är att montera en ny bordgenomföring så att jag enkelt kan stänga av den om det skulle läcka eller strula på annat sätt, samt att jag kan stänga av den på natten om jag vill vara extra försiktig. Då slipper jag behöva stänga av vattnet till toan samtidigt. Jag behöver inte heller greja med skarvar och rörförminskningar från toans bordgenomföring.

Dessutom kommer jag kunna placera den nya bordgenomföringen på ett ställe där jag snabbt kommer åt den. Silen och pumpen kommer sitta i ett stuvfack, där färskvattenpumpen också sitter idag, så filtret kommer vara lätt att komma åt. Skulle det läcka vatten ur filtret så kommer det vattnet att rinna ner dit borgenomföringen är, så enkelt att se det också.

Vill jag montera ett kraftihgare filter typ det som du länkar till, så finns det bra med utrymme för det också.

Tror det blir bra faktiskt.

Den kommer att ha en separat knapp också. Antingen en knapp i närheten av pentryt, eller så tar jag ett av reläna som styrs från kontrollpanelen som sitter vi förarplats. I samma kontrollpanel styrs vattenpumpen till färskvattnet idag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni ska ha stort tack för era idéer och synpunkter. Fick en hel del bra saker att fundera över!

Ni får gärna komma med fler funderingar och synpunkter så klart. Tycker det är otroligt värdefullt med forum som dessa och personer som er.

Tack! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...