Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
Tewski

Skrapar TBT färg från mitt skrov - Hjälp, det blev fel!!

Rekommendera Poster

Ärligt talat är det skitdåligt av "firman"  som gjort jobbet åt dig att säga att du får fixa det själv.

Brister i underarbetet ärnog orsaken till att det blev bubblor och kratrar.

Nu vet jag ju inte vad ni hade avtalat om underarbetet men skulle du själv stå för underarbetet så skulle de klart och tydligt sagt att det inte duger som det är o.s.v.

Men skulle de göra allt underarbete så är dåligt utfört.

Underarbetet är det viktigaste att det är torrt och rent från ev. rester av bottenfärg och primer som inte går ihop med det som ska läggas på.

Jag har arbetat med reparationer av båtar i glasfiberarmerad polyester och jag vet av erfarehet att epoxi inte alltid fäster till 100% på ett gammalt glasfiberlaminat och detkan bero på flera orsaker som t.ex. rester av gammal färg, felaktigta rengöringsmedel mm. Dessutom fäster mycket epoxi dåligt på glasfibermatta eller rovingtrådar.

Jag tar alltid det säkra före det osäkra och lagar alltid ett laminat av glasfiber och polyester med samma material och mindre repor etc. med gelcoatfiller/gelcoatspackel eller topcoat som är polyesterbaserade produkter. Jag använder aldrig epoxi i någon form direkt på ett gammalt glasfiberlaminat för jag vet att det finns en risk att det inte fäster till 100%.

Men detta är min personliga åsikt sedan får ju var och en laga med vad de vill...

Jag hade aldrig någonsin lämnat ut något till en kund som jag inte själv är nöjd med och definitivt inte som det ser ut på bilderna ovan.

Det är något som "stött bort" epoxin där det bildats blåsor eller kratrar på bilderna ovan, kan jämföras med som att måla med vattenfärg på en fet oljefärg.

Du kommer inte att få böldpest efter en sommar i vatten men håll reda på var alla dessa blåsor är på skrovet och  gör om till hösten. Du behöver inte slipa ner till glasfiberlaminatet om det finns gelcoat under och du behöver bara se till att fritt från ev rester av gammal färg.

Är det däremot öppet glasfiberlaminat så spacklar du upp dessa ytor med gelcoatspckel/gelcoatfiller eller målar på topcoat i flera lager och tvättar med aceton samt slipar jämnt mellan lagren.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Mercury_44XS said:

Du kommer inte att få böldpest efter en sommar i vatten men håll reda på var alla dessa blåsor är på skrovet och  gör om till hösten. Du behöver inte slipa ner till glasfiberlaminatet om det finns gelcoat under och du behöver bara se till att fritt från ev rester av gammal färg.

//Pär

STORT TACK för dina genomförliga svar Per! 
nu har jag spacklat lite hål med Lefant Epoxy Filler, samt sandpapprat bort det för hand.

Firman som jag ändå håller kontakt med gällande detta (och som även lånade spacklet till mig) säger att det bara är att måla över bottenfärg på detta. Jag frågade huruvida det borde slipas ner mer och målas över ett lager Epoxy som barriär innan färg. Svaret var att och att Epoxy spacklet räcker och att det bara är att måla på färg på jobbet jag gjort.

vad tror du gällande xtra epoxy lager eller ej?

nu har jag iallafall lite hopp efter att jag såg att spacklet ändå trängt in i hålen.

Tack!!

//Ted

IMG_0348.jpeg

IMG_0350.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte bra att spackla med varken epoxi eller gelcoatfiller ovanpå bottenfärg men nu är det gjort.

Det är några kratrar kvar kan jag se på bilderna, fyll igen dessa också.

Sen kan du måla på med bottenfärg ovanpå detta.

Bottenfärg tätar inte normalt sett men det finns visst vissa epoxibaserade bottenfärger också, de tätar bättre än vanlig bottenfärg.

Dokumentera med bilder på de områden det rör sig om innan du målar på med bottenfärg om du ska göra om till hösten och det är bara dessa områden där det blivit bubblor/kratrar du behöver åtgärda.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...