mikaojje 61 Postad 26 Mars Hej Ilandsproblem.. Västkusten.. Köpt en ny propeller till till bogen, Side-power i plast, nylon eller vad det nu är. Bör jag måla den med antifouling eller kan man komma undan utan att de växer igen fullständigt? Brukar gå ner med borste några gånger per år. Tunneln etc är målat sen tidigare Vad hade ni gjort? Har även drevfärg på sprayburk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 762 Postad 26 Mars (redigerade) Jag vet ingen som målat själva propellern på en bogpropeller, någon här på MG som gjort det? Färg brukar släppa ganska snabbt från plastmaterial och speciellt propellrar som kaviterar. //Pär Redigerad 26 Mars av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 61 Postad 26 Mars Min är målad sen tidigare och har sett flertalet målade, men låter ju lovande i så fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 762 Postad 26 Mars Kan ju ifs vara annat material i den nya för Side-Power gick ju upp i Sleipner 2021 men är det Side-Power Original och samma som du haft innan så testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 261 Postad 26 Mars Jodå, jag måste måla både bogpropellern och tunneln, liksom den delen av växelhuset som är under vattenlinjen. När jag köpte båten på ostkusten för omkring 11 år sedan var den omålad, eller kanske målad med ”oskustfärg” så den tappade snabbt effekt här i Skageracks kustnära farvatten, vid okulär besiktning medels cyklop såg jag att dom förbaskade havstulpanerna bildat stora kolonier på propellern och i hela tunneln. Så jag rekommenderar att måla dessa delar ordentligt! Nu växer det ju iallafall, men hade väl varit etter värre om det var omålat. Om det finns en offeranod så se till att maska den innan målning! Sedan finns ju fenomenet att havstulpanerna gillar offeranoder och gärna bildar bosättningar alldeles intill dessa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser