Gå till innehåll
måndag 08 juni 2026
tobiaslej

Koppla Webasto och länspump så dom alltid har ström

Rekommendera Poster

Jag har förstått att det är rekommenderat att både Webasto värmare och den elektriska länspumpen med nivåvakt ska kopplas så att de fungerar utan att huvudbrytaren är på.

Jag tittar på min brytare och kablaget och tänkte fråga om ngn kan hjälpa mig hur dom ska kopplas. Bifogar bild på hur dom är kopplade nu. Brytaren är en Blue Series (bif kopplingsschema). Bifogar även en bild på hur mitt är kopplat: 'kl 12' är till startbatteriet. Kl 3 är till ngt jag inte vet och jag inte direkt kan se vart det går. Gissar motorn. Kl 9 är förbrukarbatteriet tillsammans med separata pluskablar för webaston och länspumpen. Där ligger också en gemensam pluskabel för övriga förbrukare. Kl 6 är inget kopplat på.

Eftersom webaston (och länspumpen med antar jag) ska gå på förbrukarbatteriet så tycker jag det ser ut som att dom borde få ström hela tiden eftersom dom ligger på samma pinne som plus från förbrukar batteriet ligger på. Men så verkar det inte vara. 

Någon som ser hur det ska kopplas?

Tack på förhand!!

Screenshot_20260324-170852.png

IMG_20260324_153125480.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inget är väl enklare.

”Ström hela tiden” är ju inte bra alls. Men däremot spänning hela tiden!

Ström flyter ju bara genom kablarna då länspumpen och värmaren är igång.

MEN, så här kopplar du:

Identifiera den tjocka kabeln som går från batteriplus till huvudbrytaren/batterifrånskiljaren, på den ingående ”terminalen” alltså den grova kopparskruven på brytaren kopplar du en kabel med ringkabelsko, sannolikt en gul sådan, som du klämmer på en förslagsvis 2,5 mm kabel, eller litet grövre. Den kabeln kopplar du sedan till en säkringsdosa, på den säkringsdosans utgångar kopplar du sedan värmaren och länspumpen. Jag förutsätter att du behåller länspumpens och värmarens minuskablar så som dom är.

Det är ju klart att du kan koppla denna säkringsdosa direkt mot batteriplus också, men det är sällan bra att ha extra kablar kopplade till batteriets polskor.

Även larm, om du har sådant, samt radions minneskrets (den som ”kommer ihåg” inställda kanaler). Följ tillverkarens anvisningar angående säkringarnas märkvärden, men jag kan tänka mig att 15A värmaren, 10A för länspumpen, och 2,5A (eller mindre) för minneskretsen.

Det är ju kablarna fram till dess förbrukare som du skyddar med säkringar.

Anledningen till att jag inledningsvis skrev som jag gjorde, var att en elektronisk nivåvakt till min länspump havererade, den matade länspumparna med en liten ström hela tiden så liten att pumparna inte pumpade något, men batteriet laddades ur på några dygn.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Inget är väl enklare.

”Ström hela tiden” är ju inte bra alls. Men däremot spänning hela tiden!

Ström flyter ju bara genom kablarna då länspumpen och värmaren är igång.

MEN, så här kopplar du:

Identifiera den tjocka kabeln som går från batteriplus till huvudbrytaren/batterifrånskiljaren, på den ingående ”terminalen” alltså den grova kopparskruven på brytaren kopplar du en kabel med ringkabelsko, sannolikt en gul sådan, som du klämmer på en förslagsvis 2,5 mm kabel, eller litet grövre. Den kabeln kopplar du sedan till en säkringsdosa, på den säkringsdosans utgångar kopplar du sedan värmaren och länspumpen. Jag förutsätter att du behåller länspumpens och värmarens minuskablar så som dom är.

Det är ju klart att du kan koppla denna säkringsdosa direkt mot batteriplus också, men det är sällan bra att ha extra kablar kopplade till batteriets polskor.

Även larm, om du har sådant, samt radions minneskrets (den som ”kommer ihåg” inställda kanaler). Följ tillverkarens anvisningar angående säkringarnas märkvärden, men jag kan tänka mig att 15A värmaren, 10A för länspumpen, och 2,5A (eller mindre) för minneskretsen.

Det är ju kablarna fram till dess förbrukare som du skyddar med säkringar.

Anledningen till att jag inledningsvis skrev som jag gjorde, var att en elektronisk nivåvakt till min länspump havererade, den matade länspumparna med en liten ström hela tiden så liten att pumparna inte pumpade något, men batteriet laddades ur på några dygn.

Tack för svar. Rätt ska vara rätt och det är spänning jag vill ha hela tiden! :)

Jag läser ditt inlägg och jag får det till att det är så det är kopplat. 'Kl 9' på brytaren i bilden är både pluspolen från förbrukarbatteriet och pluskablarna från Webaston och länspumpen kopplade på. Sedan går dom kablarna till varsin säkring i säkringslådan. Minus matas till dom från en annan kabel såklart.

Dom fungerar dock bara om brytaren är påslagen. Brytaren är ju lite speciell med 3 lägen: On, Off, Combined. Kanske det som gör det lite mer komplicerat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådana brytare gillar inte jag och jag brukar få medhåll av andra elkunniga på forumet.

Risken är att man glömmer att man kopplat ihop batterierna när man ligger i hamn och förbrukar båda och sedan har man ingenting kvar i startbatteriet när man skall lämna hamnen.

Gissningsvis har du nu ett läge för förbrukarbatteri, ett för startbatteri och då att läge där båda är inkopplade, ihopkopplade.

Du får då flytta kablarna till inkommande kabel från förbrukarbatteriet. Din brytare ser ut som du har två ingångar, en från varje batteri och en utgång, den kl 9. Kolla med en testlampa eller voltmeter (multimeter) om du alltid har spänning på anslutningarna kl 12 och kl 3, för att jag tror att det är en av dessa du skall använda.

Det kan vara så att generatorn bara laddar det batteriet som är inkopplat, det syns inte på bilden, men jag blir fundersam när jag ser den tecknade bilden, iofs är ju inte anslutningen kl 6 inkopplad…

Som sagts finns det fallgropar med sådana huvudbrytare, som elektriskt sett egentligen är en strömställare, en ”väljare” och det gäller ju att välja rätt.

Det hade varit bättre med två huvudbrytare/batterifrånskiljare, en för varje batteri, och en kopplat till båtens elsystem, och den andra bara till motorn, sedan ett enkelt skiljerelä mellan båda batterietnas pluspol, ett relä som kopplar ihop batterierna när generatorn laddar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skiljerelä mellan batterierna finns.

Jag får testa mig fram med en multimeter och se om det ligger konstant spänning ngnstans. Gissar dock att det inte gör det för det är kopplat nu så att Webaston och Länspumpen ligger på samma pin som plus från förbrukar batteriet.

Lite märkligt att dom inte har kontinuerlig spänning då.

Hursom, jag mäter och ser vad jag kommer fram till.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev tobiaslej:

Skiljerelä mellan batterierna finns.

Jag får testa mig fram med en multimeter och se om det ligger konstant spänning ngnstans. Gissar dock att det inte gör det för det är kopplat nu så att Webaston och Länspumpen ligger på samma pin som plus från förbrukar batteriet.

Lite märkligt att dom inte har kontinuerlig spänning då.

Hursom, jag mäter och ser vad jag kommer fram till.

Bra med skiljerelä, då är generatorn kopplat till ett av batterierna (får man ju hoppas).

Ja du får väl mäta och vrida på den där brytaren och se var du får spänning vid ”avstängt”…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...