ABBA 4 Postad 22 Mars (redigerade) Haft knepigt läckage från rodergenomföringen. Upptäckte nu på land att ”roderhylsan” lossnat från skrovet och snurrar med roderaxeln! Hylsan börjat kärva vid muttern och axeln vridit loss hylsan? Försökt hålla roderhylsan och vrida muttern motsols. Orkade inte få muttern att röra sig på hylsan. Hur är det tänkt att fungera? Båten en gammal snipa. Redigerad 22 Mars av ABBA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 22 Mars Hej Jag hade demonterat allt och börjat om från början. En riktig bra rodergenomföring har en tätning som kan liknas vid en propelleraxeltätning och gärna med smörjning. Det som sitter där ser mer ut som ett vanligt galvat vattenledningsrör med en hemmabyggd "tätning". Hylsan som hjärtstocken går igenom måste ju sitta fast ordentligt, ser att "någon" gjort ett tappert försök att fästa den med någon form av glasfiberspackel. Vad är det för båt? Hur ser det ut på utsidan? //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABBA 4 Postad 22 Mars Hehe, detta ”någon” är undertecknad innan jag till fullo förstått felet😅 Hylsan går högt över vattenlinjen och fungerar lite som ett centerbord. Så tätningen mot hjärtstocken (tack för facktermen) är lite lyxigt men säkert för att liksom få det säkert… Jo, får värma och lossa muttern och sedan gräva ner och plasta om. Hylsan är inte magnetisk så kanske mässing eller riktigt rostfritt. Arkeologin får fortsätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 726 Postad 22 Mars 4 timmar sedan skrev ABBA: Hylsan börjat kärva vid muttern och axeln vridit loss hylsan? Ja sannolikt har axeln nypigt eller på annat sätt fastnat. Normalt finns en smörjnippel eller liknande på hylsan så man kan trycka in fett, men kan inte se det på denna. Har du smörjt den någon gång? Om inte är det utebliven smörjning som är boven. Om ja så kanske den fått för lite fett. Som förrgående nämndd så är det nog bara att kavla upp ärmarna och försöka göra om det från början tyvärr😟 Och då även fixa hylsa med smörjning🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 224 Postad 22 Mars (redigerade) Under den ”långa muttern” som man ser i mitten av bilden, brukar det vara så att det finns en tätning av ett garn som är indränkt i något slags fett, förr i tiden var det fårtalj, men sannolikt något annat fett numera. Passa på att kolla hur det ser ut när du ändå håller på med att skruva med dom här grejerna. Albin Marin säljer det där garnet, det kan ju tänkas att det saluförs annorstädes också. Detta garn, skall då ligga i en spiral runt hjärtstocken, och försiktigt tryckas ned en bit i hylsan av ”den långa muttern”. Den skall alltså bara dras lagom hårt. Att sedan hylsan inte sitter fast i båten är ju bekymmersamt, sannolikt kärvar det då för mycket i hjärtstocken. Om du kan få ur hela hjärtstocken ur båten och se till att det inte kärvar och då se till att hylsan plastas fast i skrovet är det ju mycket vunnet. Delvis samma problem i min förra båt, där fick jag gräva ett hål i marken för att få ut rodret med hela hjärtstocken, litet jobbigt men ingen hi-tech precis. Men se till att fixa detta, det känns ju som om det skulle kunna läcka in en hel del vatten denna vägen. Redigerad 22 Mars av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 23 Mars Om du nu vill behålla lösningen som sitter på din båt så måste du se till att få fast hylsan ordentligt vilket kan vara svårt om hylsan inte har en fläns. Att bara försöka plasta den kan hjälpa tillfälligt men jag tror det kommer att lossna med tiden. Finns många sätt att fästa hjärtstockshylsan och förr på träbåtar satt det en platt fläns på utsidan som fästes i skrovet med skruvar. På en plastbåt kan detta vara svårt då ett glasfiberlaminat inte har samma fästegenskaper för skruvar som trä. Nedan en skiss på hur det kan se ut i moderna plastbåtar: På skissen ovan har jag skrivit "glandpackning", det finns lösningar med radialtätning (packbox) eller O-ring och då finns det ingen spännhylsa. Du behöver i vilket fall som helst limma hylsan hela vägen där den går igenom skrovet med t.ex. Sika 591, PL400 eller liknande som är vattentåligt och fäster bra både mot hylsan och skrovet. Använd inte silikon, inte ens det de kallar "Marinsilikon", det kan man använda ovan vattenlinjen men aldrig under. Kan vara så illa att det läckt in vatten där hylsan gått igenom skrovet och därför behöver du ta ut hylsan för att detta skall torka upp. Är hålet i skrovet där hylsan går igenom rent glasfiberlaminat finns en risk att laminatet sugit till sig vatten och risken för frostsprängning ökar. Därför mycket viktigt att det får torka upp innan reparation och hylsan limmas på plats. Det finns flera trådar på MG om rodertätningar mm. bara att använda sökfunktionen och sök med flera olika benämningar så får du fram dessa trådar. Du kan även söka på internet med olika benämningar så får du fram flera resultat även där. Nedan ett exempel på vad Vetus har att erbjuda: https://vetusonline.se/swedish/catalog/category/view/s/hjartstockshylsa/id/285/ Finns andra tillverkare, det är bara att börja söka. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABBA 4 Postad 23 Mars Tack för kunniga svar👍 Ser att moderna konstruktioner har O-ring längst ner för att även täta hylsan uppåt. Jag kommer nog nöja mig med existerande dåliga lösning😆 Men plasta/limma/täts fast röret ordentligt på utsidan och låta vattnet gå upp i röret. Och med hjälplig lättroterande tätning upptill. Röret slutar som sagt en bra bit över vattenlinjen. OK? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 103 Postad 23 Mars 24 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Du behöver i vilket fall som helst limma hylsan hela vägen där den går igenom skrovet Varför skall hylsan limmas? Hade samma problem i min plastsnipa och jag rensade på insidan och plastade fast röret med polyester och glasfiber. Gjorde förstärkningar och stöd med trekanter i papp som mallar åt fyra håll. Grundproblemet är att tillverkarna inte insåg att rören måste "repas" ordentligt för att inte lossa vid skrovgenomföringen med tiden. Sen skall naturligtvis roderaxeln smörjas för att inte kärva. Min reparation har funkat problemfritt i ca trettio år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 23 Mars 4 minuter sedan skrev ABBA: Men plasta/limma/täts fast röret ordentligt på utsidan och låta vattnet gå upp i röret. Och med hjälplig lättroterande tätning upptill. Röret slutar som sagt en bra bit över vattenlinjen. OK? Ja men ta ut hylsan och rengör ordentligt. Limma hela hylsans längd som den går igenom skrovet, du måste få hylsan att sitta fast ordentligt och det skall vara 100% tätt mot skrovet. Se till att det är rent och torrt innan du börjar återmontera. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 23 Mars 2 minuter sedan skrev Rascal: Varför skall hylsan limmas? Den måste sitta fast och det skall vara tätt mellan skrov och hylsa. precis som en bottengenomföring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABBA 4 Postad 23 Mars 3 minuter sedan skrev Rascal: Varför skall hylsan limmas? Hade samma problem i min plastsnipa och jag rensade på insidan och plastade fast röret med polyester och glasfiber. Gjorde förstärkningar och stöd med trekanter i papp som mallar åt fyra håll. Grundproblemet är att tillverkarna inte insåg att rören måste "repas" ordentligt för att inte lossa vid skrovgenomföringen med tiden. Sen skall naturligtvis roderaxeln smörjas för att inte kärva. Min reparation har funkat problemfritt i ca trettio år. Trettio år räcker för mig😅 Tack för din erfarenhet av detta problem 🙏 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 103 Postad 23 Mars Just nu skrev Mercury_44XS: Den måste sitta fast och det skall vara tätt mellan skrov och hylsa. precis som en bottengenomföring. Det är klart att det ska vara tätt, men det viktiga är att hylsan/röret sitter fast och har stöd i sidled i skrovet mot dom ganska stora påkänningar som blir på ett roder. Oftast sitter rören endast plastade genom ett relativt tunt skrov och hävarmen blir ganska stor när styrvajern sitter högt upp och röret är långt för att få toppen över vattenlinjehöjd för att slippa vatteninträngning den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 224 Postad 23 Mars Att hylsan lossnat kan ju härröra från en grundkänning, men det kan ju även bero på åldersslitage eller båda delarna, exempelvis då att hjärtstocken kärvat i hylsan och vridit med sig den när du styr. Du bör nu öven kolla upp hur det ser ut på utsidan av skrovet, både där hylsan går in i skrovet och vid rodrets nedre lagringspunkt i skäddan. Slipa bort bottenfärgen där hylsan går in i skrovet och leta efter sprickor. Ställ dig rakt bakom båten och se om du kan se om hjärtstocken och rodret är snett, be någon vrida på ratten samtidigt som du kollar och se hur det rör sig. Om det blivit litet skevt kan det ju nypa i hylsan och då få den att lossna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser