Natrixx 6 Postad onsdag kl 17:41 Det har kommit in fukt under lackeringen på akterdäcket och följderna ser inte bra ut. Jag har dessvärre inte tid att försöka lägga om (delar av) däcket i vår. Finns det någon quick temporary fix, typ krafsa bort det murkna och fylla hålet med någon massa. För att sedan göra ett grundligare arbete i höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 522 Postad onsdag kl 18:09 Hej Hur stor är ytan? Svårt att se på bilden... Tjocklek på däcket? Hur ser det under däck? Kan du sätta någon form av träbit, plywood eller liknande på undersidan och fäst med korta skruv? Kan vara möjligt att sätta något på undersidan och sedan fälla in en ny bit. Är det inte för murket utåt nåtningen kan det även vara möjligt att fylla upp med epoxi om "hålet" inte är allt för stort. Kan vara möjligt att få dit en bit väv med epoxi på undersidan och låta detta härda. Sedan fylla upp "hålet" med epoxi men väven måste vara helt mättad innan du kan fyll upp. Ser att nåtningen ligger högt och det gör att vatten står kvar och kryper sakta men säkert under lacken och sedan ner i träet. Nivåskillnad mellan längsgående och tvärgående? Vad är det för lack? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Natrixx 6 Postad onsdag kl 19:03 Tack för snabbt svar! Området är inte *så* stort, kanske 2cmx2cm. Dina förslag låter goda, jag ska granska läget lite noggrannare. Jag har lackat med Epifanes. Är det något speciellt epoxy du skulle rekommendera? Vanligt Hempel eller något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 522 Postad onsdag kl 19:58 Enda problemet med epoxi är att det är ett "dött" material och stenhårt till skillnad från träet som är "levande" och rör sig. Så det finns en viss risk att de kan separareras men det gäller ju en temporär nödlösning... Jag håller även på med möbelrenovering och renovering av gamla trägolv och är det sprickor i träet så brukar jag blanda vanligt trälim (vitt) av utomhuskvalitet med sågspån från samma träslag till en massa som jag sedan spacklar med. Kan kanske vara en lösning men man måste bottna med något på undersidan i detta fallet så det inte rinner igenom men man kan ju anpassa tjockleken själv. Detta "limspackel" har en viss flexibilitet till skillnad från epoxi. Om du väljer epoxi kan du använda vanlig lamineringsepoxi eller t.o.m. epoxilim. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 72 Postad torsdag kl 05:24 9 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Enda problemet med epoxi är att det är ett "dött" material och stenhårt till skillnad från träet som är "levande" och rör sig. Så det finns en viss risk att de kan separareras men det gäller ju en temporär nödlösning... Jag håller även på med möbelrenovering och renovering av gamla trägolv och är det sprickor i träet så brukar jag blanda vanligt trälim (vitt) av utomhuskvalitet med sågspån från samma träslag till en massa som jag sedan spacklar med. Kan kanske vara en lösning men man måste bottna med något på undersidan i detta fallet så det inte rinner igenom men man kan ju anpassa tjockleken själv. Detta "limspackel" har en viss flexibilitet till skillnad från epoxi. Om du väljer epoxi kan du använda vanlig lamineringsepoxi eller t.o.m. epoxilim. har du använt Lignu nån gång? använter det själv att impregnera före spackling men aldrig hört någon annan använda det men det har fungerat bra när det har varit kris. https://lignu.se/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 522 Postad torsdag kl 06:13 (redigerade) 1 timme sedan skrev Zaphir: har du använt Lignu nån gång? använter det själv att impregnera före spackling men aldrig hört någon annan använda det men det har fungerat bra när det har varit kris. https://lignu.se/ Tack för tipset, var inne på deras hemsida och kollade. Säljs via egen webbutik eller Hjertmans butiker. Har sett något liknande på TV om det var "Salvage Hunters – The restorers" eller vad det var för program där de injekterade murket eller orätet trä. Hittade även en gammal tråd här på MG om att spackla med epoxi: https://www.maringuiden.se/forum/topic/60775-epoxispackla/ //Pär Redigerad torsdag kl 06:42 av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser