Anders061 4 Postad måndag kl 20:18 Hej! Jag köpte båten häromdagen allt funkade klockrent efter tvättning skulle jag köra in för dagen och jag körde trim och tilten lite upp och ner för att testa och plötsligt så blir det ett jäkla konstigt ljud ifrån den och den kan inte trycka upp motorn längere utan bara neråt och det låter inte bra och efter en stund så bara står det och klickar i relät. Jag mätte fram till sista kontakten innan kablarna går ner till elmotorn och jag har 12v fram när jag klickar på tilten så jag antar att det inte är relät som gått sönder utan elmtorn. Efter många om och men fick jag loss hela elmotorn förutom en bult som sitter kvar jag har försökt värmt och svetsat på mutter och massa grejer men bulten går av det sitter alltså såpass fast i powertrim paketet om man säger. Så sista utvägen vad jag ser är att borra men man måste ju borra sprikrakt och dragaren får inte plats där och jag har försökt ta bort hela powertrim pakektet men genomgående bulten i mellan kolv och motor sitter helt sjukt fast. Vad ska jag göra, jätte snällt om någon har något tips eller liknande? Mvh Anders, tack på förhand!! IMG_0353.HEIC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 520 Postad måndag kl 21:02 (redigerade) Hej Du har nog inget annat val än att demontera fästbyglarna från svivelfästet och försöka få loss hela PTT-paketet så du kommer åt att borra ut resterna av skruven. Vad har du för skruvutdragare? Vanliga "ornapittar" kan stuka ut skruven och göra det värre men RIDGID funkar oftast bra. I värsta fall får man borra ut så mycket som det bara går av skruvj....ln, vilket jag gjort många gånger då skruvutdragare inte funkat och rensa ut resterna med gänggtapp. Bifogar länk till reservdelskatalog, kolla så modellkoden är korrekt. https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=2006&hp=50&model=E50DPLSDA //Pär Redigerad måndag kl 21:02 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 520 Postad tisdag kl 06:57 Denna har du säkert nytta av: https://www.manualslib.com/manual/3854033/Evinrude-E-Tec-50-Hp.html Skrolla i innehållsförteckningen (blå) till vänster tills du kommer till rätt sektion. Var vad jag hittade som gratis, annars finns det som kostar ca 500–600 kr. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 117 Postad tisdag kl 18:06 Om du mäter och får endast 12 volt är batteriet i princip tomt,börja med att ladda det.Tror allt fungerar efter en laddning av batteriet.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 520 Postad tisdag kl 18:34 22 timmar sedan skrev Anders061: Efter många om och men fick jag loss hela elmotorn förutom en bult som sitter kvar jag har försökt värmt och svetsat på mutter och massa grejer men bulten går av det sitter alltså såpass fast i powertrim paketet om man säger. Kan du lägga upp bilden som vanligt, det är inte alla som kan se att en skruv är sönderdragen i pumphuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 520 Postad tisdag kl 18:49 38 minuter sedan skrev Ronnienr10: Om du mäter och får endast 12 volt är batteriet i princip tomt,börja med att ladda det.Tror allt fungerar efter en laddning av batteriet. Ja jag håller med 12V är lite lite men tror inte det hjälper att ladda batteriet i detta fall då en skruv som fäster motorn vid pumphuset är sönderdragen. Sedan vill jag varna för att tvätta med högtryckstvätt och spruta direkt mot elmotorn, de klarar inte det. Brukar t.o.m. stå i instruktionsboken att man ska iaktta försiktighet när man tvättar med högtryckstvätt men det är väl som vanligt, instruktionsbok finns inte... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 117 Postad tisdag kl 19:03 22 timmar sedan skrev Anders061: Efter många om och men fick jag loss hela elmotorn förutom en bult som sitter kvar jag har försökt värmt och svetsat på mutter och massa grejer men bulten går av det sitter alltså såpass fast i powertrim paketet om man säger. Om man svetsar en mutter på en avdragen bult med Mig/mag försämrar man möjligheten att kunna borra ut den pga att den blir härdad .Du behöver speciella borr för rostfritt.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders061 4 Postad tisdag kl 20:00 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ja jag håller med 12V är lite lite men tror inte det hjälper att ladda batteriet i detta fall då en skruv som fäster motorn vid pumphuset är sönderdragen. Sedan vill jag varna för att tvätta med högtryckstvätt och spruta direkt mot elmotorn, de klarar inte det. Brukar t.o.m. stå i instruktionsboken att man ska iaktta försiktighet när man tvättar med högtryckstvätt men det är väl som vanligt, instruktionsbok finns inte... //Pär Hej! Stort tack för engagemanget verkligen. Jag tänkte också som du att få bort hel Powertrim paketet men har försökt att få bort bulten som sitter i hydralkolven och i motrn men får inte ut den. Har värmt bankat, avlastat den så inte motorn trycker på den har ni något tips på det. Sedan vet jag inte hur den genomgående längere bulten om det är det du menar svivelfästet hur den sitter om jag ens får loss den. Jag antar att den endast sitter plast bussningar i hålet med bulten vid hydralkolven om det är det som har blivit en jäkla korresion. Här kommer en bild, eller hur menar du att jag skickar den? Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders061 4 Postad tisdag kl 20:01 57 minuter sedan skrev Ronnienr10: Om man svetsar en mutter på en avdragen bult med Mig/mag försämrar man möjligheten att kunna borra ut den pga att den blir härdad .Du behöver speciella borr för rostfritt.Ronnie Hej! Okej det visste jag inte men tack då vet jag det till nästa gång!! Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 520 Postad tisdag kl 20:18 Du hade lagt upp bilden som bifogad fil i HEIC format som kan vara svårt att öppna i PC eller Android men nu är den synlig för alla. Öppna länken till reservdelskatalogen jag skickade tidigare och öppna sidan "Swivel Bracket" På bilden ser du hela upphängningen och demontera fästbygeln (26) på BB-sidan men du måste ha motorn demonterad från båten. När du fått loss fästbygeln kommer du lättare åt de brustna skruven. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders061 4 Postad igår kl 16:49 20 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Du hade lagt upp bilden som bifogad fil i HEIC format som kan vara svårt att öppna i PC eller Android men nu är den synlig för alla. Öppna länken till reservdelskatalogen jag skickade tidigare och öppna sidan "Swivel Bracket" På bilden ser du hela upphängningen och demontera fästbygeln (26) på BB-sidan men du måste ha motorn demonterad från båten. När du fått loss fästbygeln kommer du lättare åt de brustna skruven. //Pär Yes okej, tror du inte det är lättare att jag kapar bulten som sitter i hydralkolven och motor samt försöker få hur den långa bulten på powertrimmets nedre del där det rör sig. Då kan jag få loss hela powertrim paketet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 520 Postad igår kl 17:21 Vet inte varför du skulle vara hjälpt av att kapa tappen som fäster kolvstången i svivelfästet. Se nr 10 i reservdelskatalogen, sidan "Swivel bracket", är det den du menar du skulle kapa. Har en krage på SB-sida (om ingen vänt på den) och en låssprint på BB-sida. Skall alltså ut mot SB-sidan. Demonterar du fästbygeln på BB-sida kommer du åt skruven som är brusten. Då behöver du inte ens demontera tappen (10) utan allt kan sitta kvar. Har du demonterat motorn från båten? Om inte gör detta, blir svårjobbat annars... Vill du tvunget ta ut tappen (10) så värm lite försiktigt i området där tappen (10) går i genom svivelfästet men inte för mycket, det är pressgjutgods eller kan t.o.m. vara sintrat= ömtåligt... Antagligen har tappen korroderat fast i svivelfästet och rostlösning hjälper nog inte. Absolut inget kopparfett när du monterar ihop delarna sen, inte någonstans. Aluminiumpasta eller vanligt vattenfast fett går bra. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders061 4 Postad 22 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Vet inte varför du skulle vara hjälpt av att kapa tappen som fäster kolvstången i svivelfästet. Se nr 10 i reservdelskatalogen, sidan "Swivel bracket", är det den du menar du skulle kapa. Har en krage på SB-sida (om ingen vänt på den) och en låssprint på BB-sida. Skall alltså ut mot SB-sidan. Demonterar du fästbygeln på BB-sida kommer du åt skruven som är brusten. Då behöver du inte ens demontera tappen (10) utan allt kan sitta kvar. Har du demonterat motorn från båten? Om inte gör detta, blir svårjobbat annars... Vill du tvunget ta ut tappen (10) så värm lite försiktigt i området där tappen (10) går i genom svivelfästet men inte för mycket, det är pressgjutgods eller kan t.o.m. vara sintrat= ömtåligt... Antagligen har tappen korroderat fast i svivelfästet och rostlösning hjälper nog inte. Absolut inget kopparfett när du monterar ihop delarna sen, inte någonstans. Aluminiumpasta eller vanligt vattenfast fett går bra. //Pär Ja precis menar det bulten men jag gör så som du säger att jag tar bort motorn från båten och tar loss fästet på bb sida så kommer jag åt sedan tänker jag. Har nog fått i lite skit i oljan till powertrimmet borde jag suga upp det och byta? Jag tror grundproblemet är relät egentligen tyvärr… Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 520 Postad 22 timmar sedan (redigerade) 13 minuter sedan skrev Anders061: Har nog fått i lite skit i oljan till powertrimmet borde jag suga upp det och byta? Ja definitivt men först ner med en liten neodymagnet på en pinne för att få upp det mesta av spånorna och hoppas att inga metallspån eller annat skit kommit in i systemet. Kolla verkstadshandboken hur systemet fungerar och flödesschema och om där finns tips på rengöring av hydralsystemet. I värsta fall får du ta isär allt och rengöra. Fyll upp med tygtrasor (luddfria) och täck för "hålet" ner i hydraulsystemet med flera lager kraftig tejp innan du ger dig på resterna av skruven. Redigerad 22 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser