Gå till innehåll
torsdag 26 februari 2026
SkrikandeSkarven

Kreosot träbåt?

Rekommendera Poster

Ska eventuellt renovera en klinkbyggd eka i barrträ, men paranoid som man är undrar jag om den kan vara behandlad men kreosot. Luktar inget men den är beckad invändigt och plankorna närmast kölen är täckta med en svart hinna, jag är rätt säker på att det rör sig om tjära/bitumen men som sagt jag är väldigt paranoid när det gäller starka kemikalier. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet vad det finns i MIN båt.

Du får skicka in prov. Annars kommer du att lida kval, resten av livet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kreosot? Ja det är ju inte helt omöjligt men sannolikt, nej...

Luktar inget skriver du men när det är kallt ute så avger det ingen lukt eller minimalt med lukt.

Luktar det likadant som gamla järnvägsslipers, telefontrådstolpar eller en gammal vedpanna som någon snåleldat med diverse rivningsvirke och sur ved med minimal tilluft, då är det kreosot.

Är inget direkt "livsfarligt" om man låter bli att rota i det men om man slipar, skrapar mm. så det dammar och ryker omkring och man inte har skyddsutrustning, då är det ohälsosamt.

Men är du som du själv skriver "paranoid", strunta i projektet och hitta något annat istället.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att du skall noja nu - men jag skulle vara mer orolig över att stöta på blymönja. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev SkrikandeSkarven:

Jag har använt värmepistol när jag skrapade lite men det luktade ingenting då heller. 

Vanlig trätjära smälter vid ganska låg värme och avger då tydlig tjärdoft.

Beck (eller beg som vi säger i Skåne) är kondenserad tjära, betydligt mer värmetålig och kräver ganska hög värme för att smälta och avge doft som inte är den samma som trätjära. Morfar hade en stor järngryta som hade använts för att smälta beck som de sedan använde på draggar och ankare, försökte göra ren denna gryta men det var omöjligt.

Bitumen är en petroluemprodukt, smälter vid lägre temperatur än trätjära och luktar som asfalt.

Kreosot är en biprodukt vid tillverkning av trätjära och liknar inte varken trätjära, beck eller bitumen (kallasfalt) i sin grundform utan mer lättflytande och gulbrun kulör. Kan bilda svarta utfällningar/kristaller (nästan glasaktiga) på träets utsida som på slipers eller stolpar, alltså inget jämnt lager som när någon målat med tjära eller beck.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Beläggningen är helt svart i princip, trätjära är väl en aningen gyllenbrun i färgen? Bitarna som skrapas av smälter inte även under en industriell värmepistol och de beter sig som papper när de eldas. Luktar inget vid förbränning heller. 

Redigerad av SkrikandeSkarven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...