Robert_Ristrom 0 Postad 18 Februari Jag blir inte klok. Enligt Garmin skall man kunna sammankoppla Echomap och Fishfinder för att man skall kunna få djupet även på Echomapen. Jag har givaren Airmar P70 som är inkopplad till Fishfinder 300C. Både den och Echomap 52DV är kopplad med plus och minus mot samma kopplingsplintar. Blå kabel kopplad mot brun och vice versa. RXD+ respektive RXD- kopplade mot varandra, dvs out mot in enligt NMEA 0183. Trots alla försök får jag inte in djupet i Echomapen. Någon som sitter med kunskap för att det skall bli rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 922 Postad 18 Februari (redigerade) 27 minuter sedan skrev Robert_Ristrom: RXD+ respektive RXD- kopplade mot varandra, dvs out mot in enligt NMEA 0183. RxD = Receive Data, och som standard är den s.k. differentiell och har en plus och en minusledning. Ibland kopplar man dock bara den ena (RxD+) och har minus som referens. RxD är alltså ett lyssnande par, och det som den lyssnar på brukar vara benämnt TxD (=Transmit Data), sändande paret. Har du kopplat ihop ena sidans RxD+ med andra sidans RxD- har du alltså kopplat ihop två lyssnare med varandra, dessutom vänt polariteten på ettorna och nollorna. Inte "out" mot "in". Exempel på en NMEA 0183-koppling (där man struntat i diffsignalering som jag nämnde ovan): EDIT: Nu när jag läser en gång till så skriver du att du kopplat ihop blå och brun, dvs TxD och RxD - på samma enhet ?!? Det funkar ju inte. Sedan brukar man ibland behöva ställa in vilka meddelandetyper som skall skickas via NMEA 0183, som default skickas oftast ingenting. Redigerad 18 Februari av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robert_Ristrom 0 Postad 18 Februari Jag har kopplat enligt manualerna, se bilder, men får ändå inte datan till Echomapen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 922 Postad 18 Februari (redigerade) 4 minuter sedan skrev Robert_Ristrom: Jag har kopplat enligt manualerna, se bilder, men får ändå inte datan till Echomapen. Jag ser bara en manual och en bild. Och om du kopplat ihop blå och brun som finns på den bilden (eller RxD+ och RxD-. som du skrev innan) så är det ju fel. För att kunna ge ett vettigt svar så behöver du ju åtminstone visa oss BÅDA enheternas kablage och den ihopkoppling av dessas signaler du gjort. Redigerad 18 Februari av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robert_Ristrom 0 Postad 18 Februari På fishfindern är det inställt enligt detta NMEA ut - Gör att Fishfinder 300C kar sända information till annan NMEA 018 kompatibel elektronisk utrustning. Skall rita upp hur jag kopplat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robert_Ristrom 0 Postad 18 Februari Här är Fishfinder kopplingsschemat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robert_Ristrom 0 Postad 18 Februari 7 timmar sedan skrev IngemarE: Jag ser bara en manual och en bild. Och om du kopplat ihop blå och brun som finns på den bilden (eller RxD+ och RxD-. som du skrev innan) så är det ju fel. För att kunna ge ett vettigt svar så behöver du ju åtminstone visa oss BÅDA enheternas kablage och den ihopkoppling av dessas signaler du gjort. Givaren in i Fishfindern (Ff). Blå (ut) från Ff och ihop med brun (Rx in) Echomap (Em). Ff bruna (in) ihop med Em blå (Tx ut). Enligt skissen. Skall Ff bruna kopplas bort från Em blå? Det är ju förstås bara Ff som skall skicka signalen och Em skall läsa den. Kan det bli heltokigt om båda kablagen är ihop dvs blå/brun och brun/blå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robert_Ristrom 0 Postad 19 Februari 2026-02-18 vid 14:18 skrev IngemarE: RxD = Receive Data, och som standard är den s.k. differentiell och har en plus och en minusledning. Ibland kopplar man dock bara den ena (RxD+) och har minus som referens. RxD är alltså ett lyssnande par, och det som den lyssnar på brukar vara benämnt TxD (=Transmit Data), sändande paret. Har du kopplat ihop ena sidans RxD+ med andra sidans RxD- har du alltså kopplat ihop två lyssnare med varandra, dessutom vänt polariteten på ettorna och nollorna. Inte "out" mot "in". Exempel på en NMEA 0183-koppling (där man struntat i diffsignalering som jag nämnde ovan): EDIT: Nu när jag läser en gång till så skriver du att du kopplat ihop blå och brun, dvs TxD och RxD - på samma enhet ?!? Det funkar ju inte. Sedan brukar man ibland behöva ställa in vilka meddelandetyper som skall skickas via NMEA 0183, som default skickas oftast ingenting. Jag har kopplat Fishfinderns TxD (blå kabel) ihop med Echomaps RxD (brun kabel) inte samma enhet, så förklarar jag bättre. Även också tvärtom dvs Ff brun kabel ihop med Em blå kabel - skall dessa sistnämnda kopplas ifrån varandra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser