Luddelurr 1 Postad 14 Februari Hej Jag har precis köpt en yamaha f40 från ca 00. Där jag har bytt povertrimmotor o den rörde sig upp och ner när jag hade den avmonterad från båten. Nu när jag monterat motorn på båten händer inget. Jag hör att trimmotorn går men det händer inget. Några förslag på vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 492 Postad 14 Februari Om rätt mängd olja och rätt olja är påfylld, börja med att: Kolla så att den manuella sänkningsventilen är åtdragen Lufta systemet enligt anvisningar i instruktionsboken //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 14 Februari Det ska jag testa. Vart sitter den skruven? Är det den som sitter på sidan av kolven? Har tyvärr ingen instruktionsbok och hittar ingen info som ser ut som min bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 492 Postad 14 Februari Finns säkert instruktionsböcker online, kolla bara så att den stämmer med vad som står motorns typskylt. Hittar du inget, ta en bild på typskylten så kan jag kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 14 Februari Tack. Problemet är att typskylten är oläsbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 14 Februari Hur fyller man olja i den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 14 Februari Det va skruven. Tack för hjälpen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 747 Postad 14 Februari 1 timme sedan skrev Luddelurr: Det va skruven. Tack för hjälpen Bra att du återkopplar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 492 Postad 14 Februari Vad bra att det löste sig... Instruktionsbok är mycket bra att ha men tyvärr slarvas de bort eller kastas då vissa manfolk tror att de inte behöver den🤣 Sök efter Yamaha F40A manual om du har en 4-cylindrig motor eller Yamaha F40B manual om den har 3-cylindrar. Alternativet är att du kontaktar din närmsta Yamaha återförsäljare men tror de får svårt att hjälpa dig om du inte har tillgång till serienummer, modellkod o.s.v. Försök att tyda typskylten, utan den informationen är det mycket svårt (i stort sett omöjligt) att hitta reservdelar. Reservdelskataloger för utombordare går inte efter "årsmodell" utan är nästan helt beroende på ett serienummer och en modellkod samt ett tillverkningsår om det gäller Yamaha och denna information finns på typskylten. Så här ser en typskylt ut för Yamaha utombordare (kan finnas vissa variationer): Vid röda pilen längst nere i hörnet finns en versal bokstav vilken talar om tillverkningsår. 1= Serienummer 2= Modellbeteckning t.ex. F40A ET 3= Rigglängd S=kort L=lång XL= extra lång 4= Modellkod t.ex 66W På cylinderblocket på din motor sitter (skall sitta) en aluminiumbricka lite större än en 50-öring men mindre än en 1-krona (de gamla mynten) där står motorns serienummer instämplat. Kan även stå instämplat på någon annan stans på motorblocket. Anteckna allt du hittar, du kommer att behöva den informationen förr eller senare. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 14 Februari Tack för info, jag har 4 cylindrar. Jag har ett nummer som sitter längst upp på motorn. Ett runt svart märke med siffrorna 401618 på. Bifogar bild på vad jag tror kan vara typskylten. Lite svårt o tyda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 492 Postad 14 Februari (redigerade) 1 timme sedan skrev Luddelurr: Tack för info, jag har 4 cylindrar. Jag har ett nummer som sitter längst upp på motorn. Ett runt svart märke med siffrorna 401618 på. Bifogar bild på vad jag tror kan vara typskylten. Lite svårt o tyda. Ja då har du en F40A modellkod 66W Nej det du tagit bild på är CE märkningen och inte typskylten, tror den sitter på upphängningsbyglarna. Brickan på motorblocket brukar vara blank aluminium och påminner lite om en "frostplugg". Hittade till slut rätt, 66W 401618 är en F40A tillverkad 1999. Anteckna ovanstående och spara på säkert ställe. Redigerad 14 Februari av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 14 Februari Ska ut o leta efter fler nummer imorrn 😊 Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 492 Postad 14 Februari (redigerade) Satt med iPaden och tittade på damernas curling samtidigt som jag sökte efter ditt serienummer som jag memorerat (inte kopierat) och dessutom svara på var jag lagt tvättpåsarna. Såg att jag bytt plats på två siffror och insåg att simultanförmågan inte är på samma nivå som förr🤣 Ska kolla i morrn om jag hittar en instruktionsbok och inte göra flera saker samtidigt Redigerad 14 Februari av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 14 Februari Haha, ja så kan det lätt bli. Nu har jag kollat motorn o de enda numren jag hitta var gjutna i blocket. Misstänker att de inte har med saken o göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 492 Postad 15 Februari Hittar tyvärr ingen lämplig instruktionsbok för nedladdning, de flesta som jag hittade var för den 3-cylindriga 747 cc motorn eller nyare 4-cylindriga med EFI. Fanns någon på suspekta sidor eller på udda språk. Kontakta din närmsta Yamaha återförsäljare så hjälper de dig att få fram korrekt instruktionsbok. Din motor är tillverkad 1999 har modellkod 66W och serienumret är 401618. Bifogar länk till Yamaha original online reservdelskatalog: https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/service-support/parts-catalogue/ Klicka dig vidare till söksidan, där skriver du in modellkod och serienummer och klicka sedan på "SEARCH" så hamnar du i rätt katalog. Se bild nedan: //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 15 Februari Tack för all hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser