Gå till innehåll
söndag 22 februari 2026
Georg_Ohm

Restaurangbåt har sjunkit.

Rekommendera Poster

Räddningstjänsten i Stor Göteborg har meddelat via  Göteborgs Posten om att ytterligare en restaurangbåt vid Kvarnkajen vid Eriksberg på Hisingen har sjunkit.

Måhända hade det före detta fiskefartyget inte sålt slut på alla lutfisk innan jul, då det fick en svär slagsida innan det sjönk.

För ett år sedan höll man på att bärga den före detta fiskebåten från Rörö, Svanen, som var ombyggd till fiskaffär och restaurang. Nu idag är det en annan båt, ”Fiskar Brittas Kro” som gått till botten. Jag vet ingenting om den båtens historia. Båda dessa fartyg ägs av samma företag, vilket kan sätta igång en och annan konspirationsteori.

Vi har ju annars en fin tradition av ”matvrak” i Göteborg. Restaurangbåtar som förlist.

Ingen minns längre hur många gånger som ”Åtta Glas” i hamnkanalen vid Kungsportsplatsen har fått slagsida och ställt sig tillrätta i bottensedimentet, sannolikt lika många gånger som den bytt namn och ägare. ”Åtta Glas” har en historia som kanalbåt på Nilen.

Maritiman, Göteborgs fartygsmuseum säger sig vara världens största i sitt slag. Jag tvivlar på det.

Även här har båtar förlist vid kajen, men det var ett tag sedan senast.
Däremot gör man sitt bästa för att radera stadens sjöfartshistoria. Man skrotar sina fartyg. Senast var det lastfartyget Fryken som bogserades i bort på sin sista resa, och dessförinnan var det fyrskeppet Fladen rönt samma öde, jag får heller inte ihop det tycker att det saknas ytterligare ett fartyg men kan inte komma på vilket. Kan tänkas att det var en gammal ”Paddanbåt” som försvunnit.

Jag ser också att en och annan av de få kvarvarande hamnkranarna på hisingssidan håller på att demonteras, man kan ju hoppas att det är ett led i ett renoveringsarbete, men det är nog bra ett önsketänkande. Salige sportreportern och programledaren Ingvar Oldsberg köpte ju en kran och betalade för underhållet, det var ju ett lyft. Men efter hans bortgång tog förfallet över.
Göteborgs Posten skrev härförleden att ”Ingvar Oldsberg” är skrotad, ja alltså M28 755, men det är fel.

M28 är en spårvagnsmodell som levererades i 70 exemplar av i mitten av sextiotalet, innan högertrafikomläggningen. 2021 ansågs de kvarvarande vagnarna vara i så dåligt skick att dom var trafikfarliga. Men Spårvägssällskapet Ringlininien sparade (minst) två ex, man säger att 755 skall renoveras till det utförandet den hade 2021, men utan rosthål. Det sägs också att den skall vara på spåret redan i år. Och Den andra vagnen 770 skall renoveras till leveransutförande, och det lär ju ta sisådär 5-10 år.

Vart är vi på väg?

Jag har ju i gott minne alla hamnarna i älven, det kom och avgick mindre lastfartyg från och till hamnar i när och fjärran. Det kunde vara små fraktskutor med varor dill dagligvaruhandeln på öarna, och det kunde vara större styckegodsfartyg som lastade med kullager och boforskanoner, eller lossade kaffebönor.

Dom sista amerikabåtarna fanns förvisso inte kvar, men däremot båtar man kunde åka till London eller till Amsterdam med. 
Många av oss pôjkar som var uppvuxna på Hisingen har jobbat extra på bananpiren, med att lossa och sortera bananer som kom i olika kylfartyg.

Det gick alltid historier, någon slags vandringssägen, om stora spindlar med ludna ben, som hade gömt sig bland bananerna. Jag såg aldrig någon sådan spindel där, men visst fanns det en del mindre insekter, döda insekter, dom klarade vare sig kylan eller insektsgifterna som bananerna var besprutade med.

Engelska Flottan…

Det förekom ju en del flottbesök, örlogsfartyg, ja sådana gästar ju hamnen även nuförtiden. Men numera ser ju dessa örlogsfartyg ganska tråkiga ut.

Många gånger är dom byggda för att inte synas varesig på radar eller med hjälp av värmekameror. Och när dom har ett sådant kamouflage som även gör dom osynliga för blotta ögat är dom inget att se, det kan kvitta. Några i min mening ”riktiga” örlogsfartyg är sådana däringa stora pansarskepp, samtida med WWI, som är överlastade med minst sagt grovkalibriga kanoner. Men några sådana finns det väl inga kvar, dom är väl antingen sänkta i Skagerack eller skrotade. 
Maritiman har ju jagaren Småland, men den är ju rätt så ”nybyggd” den var ju inte ens med under WWII, däremot om ”kalla kriget”.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att Göteborg inte längre är en hamnstad. Vi får dock hoppas att verksamheten med gamla fartyg fortsätter på Eriksbergskajen. Där ligger Ostindiefararen Götheborg, Ingo, Mathilda och några andra fina fartyg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Algot_R:

Tråkigt att Göteborg inte längre är en hamnstad. Vi får dock hoppas att verksamheten med gamla fartyg fortsätter på Eriksbergskajen. Där ligger Ostindiefararen Götheborg, Ingo, Mathilda och några andra fina fartyg. 

Jag är dåligt uppdaterad, men senast jag hörde någonting om ostinidifararen Götheborg skulle den säljas till Kina… men hoppas att det är osant.

Vi har ju kvar S/S Bohuslän iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...