Gå till innehåll
måndag 16 mars 2026
Georg_Ohm

Techimpex båtspis?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

IMG_1327.png.8aae58a7ef8c459af6b5631af6e99cbc.png

Hej!

Vinterjobb.

Har tagit in spisen och en gasolflaska i verkstaden.

Anledningen är att den elektroniska tändningen till den mindre brännaren inte tänt eld på gasen.

IMG_1328.jpeg.15a1708a67d001128de75f5c20f61a8a.jpeg

Bildtext, det lilla mässningsfärgade i centrum på brännarens underdel till vänster i bild, är det jag avser i texten.

I-landsproblem, kan man ju tycka, men lätt irriterande att det antingen inte fungerar alls eller fungerar dåligt.

Att tända den stora brännaren är inga som helst problem. Den piezoelektriska tändapparaten köptes ny för några år sedan, och det hjälper inte att byta batteri (1,5 volt AA). Brännarna, de yttre delarna, är glaspulverblästrade så att det skall bli bra ”jord” åt gnisttändren.

Alltså bra gnista, men gasen når liksom inte fram till gnisttändren vid den lilla brännaren.
Efter att ha skruvat isär i princip allting och blåst delarna med tryckluft var resultatet detsamma.

Då kom jag på den briljanta idén att byta det lilla mässingmunstycket mellan brännarna (dessa är rengjorda och blåsta) och då jäklar anamma blev det bra blås i den lilla brännaren, som lät sig tändas med tändapparaten, sannolikt för mycket gasflöde, och i den stora blev det mest ”sparlåga” inget som duger att koka potäter på.

Så med stor sannolikhet är det då för dåligt flöde i den lilla brännarens munstycke. Jag har då petat med en tråd och blåst med tryckluft, utan att det blir bättre.

Bara att köpa ett nytt… ja den lilla grejen tycks inte finnas som reservdel, utan man får köpa hela brännaren för 850 kronor, och det är ju klart att jag kan göra det, men det retar mig, att en liten mässingsgrej, stor som en pekfingernagel inte kan köpas utan att få med hela brännaren i paketet.
En helt ny spis av samma fabrikat och modell kostar 3.995 kr. Min spis är antagligen av samma årsmodell som båten, 2003.

Så nu funderar jag på att plocka fram mina jättesmå tandläkarborr som jag brukar använda till min Dremel och manuellt vrida in ett av dessa i hålet i munstycket… man jag är tveksam, har gjort så med munstycken till förgasare för att kompensera för den utspädda etanolbensinen, nån gång har det gått bra, någon annan gång blev det inte bra alls. Jag tycker ju att en ordentlig blåsning med tryckluft efter det att jag petat med en mässingstråd skulle hjälpa…

Någon som har bättre idéer?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första tanke var att det är fel på gnistapparaten och att byta den. Jag fick fel på min piezotändare och fick byta den i somras och sedan fungerade allt som vanligt igen.

Om det är problem med tändaren så finns de att köpa från ITALRES för ca 6 Euro.

bild.png.2b7fd1a5f49bc775e074d4fd08633933.png

https://www-italres-com.translate.goog/categories/316/products/37611?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=wapp

Nästa tanke. Dina brännare är väldigt lika de som sitter på min spis. Det är nog inte så många tillverkare av själva brännarskålen så flera spistillverkare använder nog komponenter från samma tillverkare. Jag har en trelågig Gascogne från Thermoprodukter i Kalmar. Jag har kollat specen avseende gasolförbrukningen på mina tre brännare som är olika stora. Det är olika åtgång för de tre brännarna. Mät hur stor din brännare är (diametermått på din brännare för att jämföra med deras brännare) så kanske de kan hjälpa dig att hitta rätt storlek. Thermoprodukter brukar vara väldigt tillmötesgående med att hjälpa till med råd när deras produkter krånglar. Deras minsta brännare kostar knappt 400:- så det är en "billig" reservdel för att få en fungerande spis.

bild.thumb.png.4d7c00ba054b2dc0190e9cb5cdc1178e.png

Här finns länk till brännarna som reservdel (det finns tre storlekar)

https://thermoprodukter.se/collections/reservdelar-spisar-hallar-ugnar/products/brannarskal-liten-brannare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Lintott:

Min första tanke var att det är fel på gnistapparaten och att byta den. Jag fick fel på min piezotändare och fick byta den i somras och sedan fungerade allt som vanligt igen.

Om det är problem med tändaren så finns de att köpa från ITALRES för ca 6 Euro.

bild.png.2b7fd1a5f49bc775e074d4fd08633933.png

https://www-italres-com.translate.goog/categories/316/products/37611?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=wapp

Nästa tanke. Dina brännare är väldigt lika de som sitter på min spis. Det är nog inte så många tillverkare av själva brännarskålen så flera spistillverkare använder nog komponenter från samma tillverkare. Jag har en trelågig Gascogne från Thermoprodukter i Kalmar. Jag har kollat specen avseende gasolförbrukningen på mina tre brännare som är olika stora. Det är olika åtgång för de tre brännarna. Mät hur stor din brännare är (diametermått på din brännare för att jämföra med deras brännare) så kanske de kan hjälpa dig att hitta rätt storlek. Thermoprodukter brukar vara väldigt tillmötesgående med att hjälpa till med råd när deras produkter krånglar. Deras minsta brännare kostar knappt 400:- så det är en "billig" reservdel för att få en fungerande spis.

bild.thumb.png.4d7c00ba054b2dc0190e9cb5cdc1178e.png

Här finns länk till brännarna som reservdel (det finns tre storlekar)

https://thermoprodukter.se/collections/reservdelar-spisar-hallar-ugnar/products/brannarskal-liten-brannare

Tack för tipsen!

Nu fann jag ett väldigt tunt slipstift, 0,55 mm, hålet var 0,5mm så jag slipade upp försiktigt.

Nu blev det en för stor låga för den lilla brännaren, så jag skiftade munstyckena. Jag tror det blir bra, möjligen kanske båda brännarna blir litet för generösa, men ”kökschefen” får inspektera innan spisen återmonteras i byssan.

Ja det ser ju precis ut som mina brännare. Så om det nu bedöms att brännarna är för effektiva så kollar jag med Thermoprodukter.

Angående den där ”gnisgeneratorn” så är det en sådan du tipsade om som jag satte in, den gamla hade endast två utgångar, den nya har tre, eller om det är fyra. 

Det har blivit mer ”köksarbete”, mer om det i en annan tråd.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...