Gå till innehåll
tisdag 30 december 2025
MellieMelon

GÖTEBORG: Akut hjälp sökes för att rädda mitt hem (Magnificent Midget)

Rekommendera Poster

Hej allesammans,

Jag vänder mig hit för att jag nått en punkt där jag behöver hjälp och goda råd från båtfolk i Göteborgsområdet.

Min resa till sjöss började i total panik. Efter flera år i tält hände något som gjorde att jag inte längre kunde bo kvar där. Jag stod på gatan utan tak över huvudet. I den stressen fick jag tag på en Magnificent Midget via en bortskänkes-annons. Mixen av ADHD, panik och ren överlevnadsinstinkt gjorde att allt hände i fel ordning.

Planen var att flytta runt i naturhamnar med den utombordare jag då hade, tills jag hittat en fast lösning. Men katastrofen blev ett faktum när motorn stals. Nu ligger jag fast, helt utan möjlighet att flytta mig för egen maskin, och har hamnat i en ohållbar konflikt med Grefab som gör att jag inte kan eller vill vara kvar i deras systMin situation idag:

Jag bor på min 'Midget' och har installerat ett ordentligt solcellssystem – jag har mer egen el nu än jag haft på många år och har skapat mig ett värdigt hem.

Jag är van vid att klara mig själv och behöver varken landström eller faciliteter.

Problemet: Jag saknar motor och en trygg plats att ligga på i vattnet.

Min situation idag:

Jag bor på min 'Midget' och har installerat ett ordentligt solcellssystem – jag har mer egen el nu än jag haft på många år och har skapat mig ett värdigt hem.

Jag är van vid att klara mig själv och behöver varken landström eller faciliteter.

Problemet: Jag saknar motor och en trygg plats att ligga på i vattnet.

Det jag söker akut:

Jag letar efter en plats där båten kan få ligga kvar i vattnet (har ej råd med upptagning just nu). En enkel bryggplats hos en privatperson, plats vid en pråm eller liknande. Jag söker inga pengar, utan en lösning för båten. Jag kan hjälpa till med arbete i utbyte mot en billig eller lånad plats. Jag behöver kunna komma åt båten dagligen för att fortsätta rusta den

Målet framåt:

Min dröm är att hitta en plats (arrende eller liknande) där jag kan landa och på sikt införskaffa fler båtar. Mitt mål är att bygga upp en egen verksamhet, bli helt självförsörjande och återigen bli en skattebetalare med stolthet. Båten har gett mig framtidstron tillbaka, men just nu står jag inför ett stup..

Finns det någon i Göteborgsområdet som har en ledig stolpe, en bit brygga eller som kan hjälpa mig med en bogsering bort från Grefabs område till en tryggare plats?

Tack för att ni tog er tid att läsa min historia.

Hälsningar,

Mellie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit!

I vilken GREFAB-hamn har du hamnat?

Näsets båtvarv brukar kunna ställa upp och hjälpa båtfolk med mer eller mindre akuta problem. Men den firman är ju som alla andra vinstdrivande och idkar ju inte någon välgörenhet eller ideellt arbete, men du kan ju alltid höra dig för om dom kan hjälpa dig tillfälligt.

Bogsering…? Så här års har ju de flesta sina båtar uppe på land, så det kan nog vara svårt att få hjälp. MEN just i Näsets båthamn finns det en kille med en mindre fiskebåt som jag vet brukar kunna utföra bogseringar och enklare bärgningar. Han är även timanställd på båtvarvet. Naturligtvis har jag nu glömt vad killen heter och jag raderade i min telefonbok i mobilen ordentligt för ett tag sedan, så då försvann han ur min horisont… Med detta kan du ju själv forska vidare…

Utombordare… kolla på Blocket efter en begagnad.

Sedan finns ju Ringövarvet som kanske kan hjälpa dig, dom har ju iallafall förr tagit hand om såväl båtar som människor som har det svårt på ett eller annat sätt. Nu har man omorganiserat en del så dom kanske inte längre är någon direkt hjälporganisation, men jag tycker ändå att du skall kontakta Ringövarvet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett av problemen är väl just att man bor på båten, det är ett fåtal ställen som vill ha permanentboende i sin hamn, bara frågan kring hantering av toavatten brukar avsträcka de flesta. 

Med det sagt - ge inte upp, jag håller tummarna att det löser sig. Kanske kan du förtöja utanpå ett större fartyg, kan inte Göteborg, men finns ”Lyckans Slip” kvar..? Vilka andra ställen tillåter boende på båt (kan bara Stockholm tyvärr…). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det finns en fb grupp som heter Vinterseglare på Västkusten ställ en fråga där det kanske finns någon som  vet var det finns en plats du kan övervintra på.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

svår grej.

nr 1 är att lägga hela din själ på en gammal utombordare så du kommer iväg.

hade jag haft en hade du fått låna den på stubben.

hoppas att du kan få hjälp här...kanske låna en utombordare av någon vänlig själ?

sen är ju idén med ringövarvet inte fel. kontakta dom och se om dom har något tips att ge dig.

Biser på Blue Marine vid hisingsbron kanske kan hjälpa med plats.

han är jättesnäll men åk dit och prata med honom personligen.

detsamma gäller ringövarvet m fl.

alltid bäst med personligt besök för det är lätt att säga nej på telefon.

all lycka till dig

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...