Gå till innehåll
onsdag 03 december 2025
TonyJ

Motorstorlek Solvigg 18

Rekommendera Poster

Halloj, skulle behöva lite råd om motorstorlek på en Solvigg 18, sitter idag en 2-taktare på, men planen är att byta till 4-takt.

Så min fundering är helt enkelt vad ni tror är det minsta antal hästkrafter som behövs för att den ska plana.

Jag gissar väl på att 40 kanske är det minsta, men jag behöver råd från mer erfarna båtare 😊

Tack på förhand! 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Behöver lite mer info för att kunna komma med ett vettigt förslag, skulle ju kunna säga att ni skall köpa en 60 hk som är max men:

Vad är det för motorfabrikat, modellbeteckning och ungefärligt tillverknings år idag?

Jag vet att det är 40 hk 2-takt men det skiljer ganska mycket mellan de olika fabrikaten.

Vad har den gjort för fart med befintlig motor?

Önskad toppfart med ny motor?

Önskad marschfart med ny motor?

Antal personer ombord (oftast)?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag sitter det en 90-hk på, vet inte toppfart med denna.

Vi kommer vara 3-4 personer på den.

Någon galen toppfart önskar jag inte, men om man kan få upp den på plan iallafall utan att motorn behöver slita ihjäl sig vore väl optimalt..

Helt oerfaren med just denna båt och storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev TonyJ:

Någon galen toppfart önskar jag inte, men om man kan få upp den på plan iallafall utan att motorn behöver slita ihjäl sig vore väl optimalt.

40 hk blir nog i minsta laget. En het sommardag med hög luftfuktighet kan motorn tappa 10–15% effekt och det går tungt med fullastad båt.

50 hk blir bättre och man kan hålla den i planing med ett lägre varvtal och marscha runt 18–20 knop även med 4 personer ombord.

60 hk klarar mer belastning och marschvarvtalet vid 18–20 knop kommer att bli lägre än med 50 hk.

De flesta 40–60 hk motorer väger runt 100–125 kg, så viktmässigt lika oavsett fabrikat men vissa fabrikat är 60 och 70 hk samma motor och vikten sticker upp mot 150 kg. Så kolla vikten.

Sen är det frågan om du ska köpa en helt ny motor eller leta efter en begagnad?

Tänk på att en 4-cylindrig motor går jämnare än en 3-cylindrig när det gäller 4-taktare och har bättre bottendrag (vridmoment). Motorer med EFI går jämnare och drar mindre bränsle än en förgasar-motor.

Propellern är viktig. Med 1 person ombord skall man hamna så nära max varvtal som möjligt, då finns marginal då man är fler ombord.

Om du köper ny motor, köp ett fabrikat där du har nära till service och reservdelar. Köp ett välkänt märke och ingen "Kina-kopia" bara för att den är billig, du kommer att få vänta på reservdelar i flera månader om inte mer och garantier är obefintliga.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt, tack så mycket!

Då ska jag leta efter en 50 eller 60, helst 60.

Jag kommer satsa på en ny eller bättre begagnad av något känt märke, det känns som att en i den klassen kan vara trogen i många år med rätt service.

Tack så mycket, nu känner jag mig klokare! 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...