Mercury_44XS 725 Postad 9 Maj 6 timmar sedan skrev TubiFast: Båten är en 435 FC och motorn är på 25 hk. Fel av mig om båten men enligt typskylten är din motor på 20 hk eller 14,9 kW. Ryds 435FC såldes oftast med Evinrude/Johnson 30 hk då gick de hyfsat om man inte var för många ombord eller mycket last. Ja den instruktionsboken duger men ska kolla om jag hittar en nyare och bättre upplösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 9 Maj (redigerade) 38 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Fel av mig om båten men enligt typskylten är din motor på 20 hk eller 14,9 kW. Ryds 435FC såldes oftast med Evinrude/Johnson 30 hk då gick de hyfsat om man inte var för många ombord eller mycket last. Ja den instruktionsboken duger men ska kolla om jag hittar en nyare och bättre upplösning. Dra på trissor. Då blev jag antingen lurad, eller så hade försäljarna inte koll... Den såldes till mig som en 25 hk-motor, och det står 25 på kåpan. Skylten hade jag uppenbarligen inte kikat tillräckligt noga på. Redigerad 9 Maj av TubiFast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 9 Maj Men innan du gör något, kolla förgasaren. Den har ett WMC-nummer som brukar stå någonstans på förgasaren, tror det brukar varav på anslutningsflänsen mot bladventilblocket (insuget) på motorn, läs av och skriv upp vad där står så kan jag kolla vad det är för förgasare. Är nämligen bara den som skiljer mellan 20 och 25 hk. 20 hk≈ Mindre gasspjäll och mindre diameter på halsringen 25 hk= Större spjäll och större diameter på halsringen Men det ska stå WMC–xx xx=siffror Om du har den svarta lilla plastkåpan över förgasarens luftintag, demontera den och ta ett foto rakt in i förgasarhalsen. Kan ju vara så att någon bytt förgasare eller bytt powerhead till et från en 25 hk motor... På motorn brukar sitta en aluminiumbricka, stor som gamla 50-öringen ungefär och där står ett serienummer. Kolla om det är samma som på typskylten. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 9 Maj 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Men innan du gör något, kolla förgasaren. Den har ett WMC-nummer som brukar stå någonstans på förgasaren, tror det brukar varav på anslutningsflänsen mot bladventilblocket (insuget) på motorn, läs av och skriv upp vad där står så kan jag kolla vad det är för förgasare. Är nämligen bara den som skiljer mellan 20 och 25 hk. 20 hk≈ Mindre gasspjäll och mindre diameter på halsringen 25 hk= Större spjäll och större diameter på halsringen Men det ska stå WMC–xx xx=siffror Om du har den svarta lilla plastkåpan över förgasarens luftintag, demontera den och ta ett foto rakt in i förgasarhalsen. Kan ju vara så att någon bytt förgasare eller bytt powerhead till et från en 25 hk motor... På motorn brukar sitta en aluminiumbricka, stor som gamla 50-öringen ungefär och där står ett serienummer. Kolla om det är samma som på typskylten. //Pär Jag får försöka kolla på det när jag hämtat båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 12 Maj Förresten, om man inte har härdare i polyesten vid lagning, härdar den ändå men långsammare? Åtminstone verkar det så eftersom den blev hård och gick att slipa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 12 Maj Nej den härdar inte utan härdare, däremot torkar den vilket kan ta lång tid beroende på hur tjockt skiktet är. Men gick det att slipa utan att det fastnade i pappret så är det ju bra. Invänta nu tillräcklig temperatur och glöm inte härdare <2% och vaxlösning 5–6% 😉 Lycka till🤞 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 12 Maj Den härdar, via samma förlopp som ifall du hade tillsatt härdare. Men det går alldeles för långsamt för att plasten ska bli bra. Tillsätter du inte härdare startar kedjereaktionen på några enstaka platser i taget vartefter föroreningar från luften eller solljus kommer åt att dela någon enstaka molekyl. Då härdar alltihop till slut. Men dels hinner plasten förorenas innan den härdat, dels får du inte den värmetopp som man får av ett snabbt härdningsförlopp, och resultatet blir svag plast som kanske inte ens tål en varm dag i solen utan att bli mjuk. Men jätteskönt att den blev slipbar! Att gegga med ohärdad plast gör ingen glad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 21 Maj Tänkte byta ut ratten också. Lättare sagt än gjort, då den sitter fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 21 Maj Avdragarplatta och avdragare. Kan gå med att sätta tillbaka skruven fast dra inte åt, lämna några gängor (5-10 mm). Be någon dra i ratten medan någon annan slår till på skruvskallen med tjock dorn och en tung hammare/knosa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 21 Maj 58 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Avdragarplatta och avdragare. Kan gå med att sätta tillbaka skruven fast dra inte åt, lämna några gängor (5-10 mm). Be någon dra i ratten medan någon annan slår till på skruvskallen med tjock dorn och en tung hammare/knosa. Tack men det gick till slut med WD-40 och lite försiktigt våld. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad tisdag kl 10:27 Nästa problem: motorn startade fint tre gånger, men växeln lades inte i. Motorn varvade upp men båten kom ingenstans. De sa att det skulle kunna vara knappen på gasreglaget som fastnat i sitt intryckta läge, men när jag trycker in den och släpper så åker den ut, och det känns att fjädringen till den funkar. Jag läste att det är ett vanligt problem efter ett impellerbyte om en del i riggen inte hamnat precis rätt. Fjärde gången jag skulle starta hände ingenting när jag vred på nyckeln. Kan vara oxid på kontakterna, sa de, och som syns på bilden skulle de kanske behöva rengöras. De går dock inte att dra isär, och google säger att man kan ta två tänger, bara man inte klämmer sönder nåt. Förstår jag rätt att den rödmarkerade delen är delen med ett rundstift, och den andra är hylsan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad tisdag kl 10:58 24 minuter sedan skrev TubiFast: Nästa problem: motorn startade fint tre gånger, men växeln lades inte i. Motorn varvade upp men båten kom ingenstans. Har du anslutit växelstången uppe under motorn? Är navet i propellern helt? 25 minuter sedan skrev TubiFast: Fjärde gången jag skulle starta hände ingenting när jag vred på nyckeln. Kan vara oxid på kontakterna, sa de, och som syns på bilden skulle de kanske behöva rengöras. De kablar du har på bilden varav en inringad är till tändningen, alltså har inget med starten att göra. Däremot sitter startsolenoiden strax framför, mät upp den med multimeter och kolla säkringen. Hoppas du har haft motorn nedsänkt i en balja när du provstartat, annars är impellerbytet om intet. //Pär PS. Starta helst en ny tråd om det gäller andra ämnen, annars blir det rörigt till slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad tisdag kl 11:15 11 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Har du anslutit växelstången uppe under motorn? Är navet i propellern helt? De kablar du har på bilden varav en inringad är till tändningen, alltså har inget med starten att göra. Däremot sitter startsolenoiden strax framför, mät upp den med multimeter och kolla säkringen. Hoppas du har haft motorn nedsänkt i en balja när du provstartat, annars är impellerbytet om intet. //Pär PS. Starta helst en ny tråd om det gäller andra ämnen, annars blir det rörigt till slut. Båten var inlämnad, så jag har inte anslutit någonting alls. Skulle tro att det är helt. Innan jag lämnade in båten provkörde jag i balja, och då både startade motorn och växeln fungerade. Självklart hade jag motorn i vatten, i sjön rentav, men fick ta upp båten igen. Får kolla upp det där med startsolenoid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad tisdag kl 11:21 (redigerade) 38 minuter sedan skrev TubiFast: Båten var inlämnad, så jag har inte anslutit någonting alls. Skulle tro att det är helt. Innan jag lämnade in båten provkörde jag i balja, och då både startade motorn och växeln fungerade. Självklart hade jag motorn i vatten, i sjön rentav, men fick ta upp båten igen. Får kolla upp det där med startsolenoid. Ja men kör då tillbaka med motorn till "verkstan" som gjort jobbet, de har ju uppenbarligen missat något eller satt en PRYO på jobbet🤔 Är detta en auktoriserad Mercury verkstad? Finns även en neutrallägesspärr som ska förhindra att man kan starta motorn med växel ilagd, kan även vara den som spökar eller ligger den inte i neutralläge. Ska kolla om jag hittar ett elschema, blir enklare att felsöka då. Men den s.k. "verkstan" som bytt din impeller får ju ställa det med växeln till rätta först. Tydligen lämnat ut en motor utan att provköra den först och kolla så att allt fungerar. //Pär Redigerad tisdag kl 12:01 av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad tisdag kl 17:05 5 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ja men kör då tillbaka med motorn till "verkstan" som gjort jobbet, de har ju uppenbarligen missat något eller satt en PRYO på jobbet🤔 Är detta en auktoriserad Mercury verkstad? Finns även en neutrallägesspärr som ska förhindra att man kan starta motorn med växel ilagd, kan även vara den som spökar eller ligger den inte i neutralläge. Ska kolla om jag hittar ett elschema, blir enklare att felsöka då. Men den s.k. "verkstan" som bytt din impeller får ju ställa det med växeln till rätta först. Tydligen lämnat ut en motor utan att provköra den först och kolla så att allt fungerar. //Pär Det är faktiskt en bilverkstad som även gör service och vissa reparationer på båtmotorer då ganska många har båt häromkring. Någon båtverkstad som sådan finns inte här då det är en mycket liten ort. Ska ringa dem imorgon och säga att de får fixa växeln. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad tisdag kl 17:17 Ja och du ska inte betala någonting för detta... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser