fjord815SSE 6 Postad 15 Oktober Hej har en storö31a där lacken nu har släppt ska nu renskrappa slipas och betsa impregnera m kinaolja,+balsamterpentin och sen lackas ett antal lager. Nu har en del sagt att kör med Owatrol D1D2 istället lättare och enklare att få det snyggt. Någon här som har erfarenhet av detta. Tacksam för input 🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 71 Postad 16 Oktober Jag brukar välja mellan olika ytbehandlingar beroende på hur utsatt för fukt detaljen är och vilka finishkrav jag har. Owatrol (D1 och D2) ger en mer hållbar behandling när saker är väldigt utsatta för fukt, men det blir inte samma finish som en fernissad yta. Jag håller inte med om att det skulle vara lättare att använda Owatrol istället för fernissa. Det är bara olika jobbiga moment. Förarbetet, att ta bort den gamla ytbehandlingen och sedan slipa det trä som ska behandlas så det blir snyggt är exakt samma. Det blir mer penslande med Owatrol då D1-oljan skall läggas vått i vått tills träet är mättat. Sedan ska man lägga D2-oljan 8 gånger eller vad det är. Vill man ha en någorlunda slät yta krävs att man mellanslipar ett par gånger. Med fernissa är det mer slipande, då det kräver mellanslipning på typ vartannat lager för att få ett bra slutresultat. I ditt fall så är det rutramarna som skall ytbehandlas antar jag. Är alla skarvar tighta så att det inte letar sig in fukt den vägen så skulle jag säga att det inte spelar någon roll om du väljer att fernissa eller olja. Glipar det lite i skarvarna så måste det fixas till innan man fernissar, annars så kommer det att komma in fukt under fernissan omgående och då är det bara att göra om. Owatrol är lite mer förlåtande eftersom man mättar träet på ett annat vis, men det är inget undermedel. Det var ett par rader om mina erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 6 Postad 16 Oktober 2 timmar sedan skrev Tristan_301: Jag brukar välja mellan olika ytbehandlingar beroende på hur utsatt för fukt detaljen är och vilka finishkrav jag har. Owatrol (D1 och D2) ger en mer hållbar behandling när saker är väldigt utsatta för fukt, men det blir inte samma finish som en fernissad yta. Jag håller inte med om att det skulle vara lättare att använda Owatrol istället för fernissa. Det är bara olika jobbiga moment. Förarbetet, att ta bort den gamla ytbehandlingen och sedan slipa det trä som ska behandlas så det blir snyggt är exakt samma. Det blir mer penslande med Owatrol då D1-oljan skall läggas vått i vått tills träet är mättat. Sedan ska man lägga D2-oljan 8 gånger eller vad det är. Vill man ha en någorlunda slät yta krävs att man mellanslipar ett par gånger. Med fernissa är det mer slipande, då det kräver mellanslipning på typ vartannat lager för att få ett bra slutresultat. I ditt fall så är det rutramarna som skall ytbehandlas antar jag. Är alla skarvar tighta så att det inte letar sig in fukt den vägen så skulle jag säga att det inte spelar någon roll om du väljer att fernissa eller olja. Glipar det lite i skarvarna så måste det fixas till innan man fernissar, annars så kommer det att komma in fukt under fernissan omgående och då är det bara att göra om. Owatrol är lite mer förlåtande eftersom man mättar träet på ett annat vis, men det är inget undermedel. Det var ett par rader om mina erfarenheter. Nä finns nig inget mirakelmedel men tack för tankarna och din erfarenhet. Så fort man kommer på bena igen så är det renskrapning som gäller tror det får bli den gamla vägen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 294 Postad 16 Oktober (redigerade) Jag använde Benar UVR när jag gjorde nya dörrar av teakfaner med list till kajutan på min Albin Cumulus. Så mycket bättre än att trava tre luckor på varandra, som dessutom ska stuvas undan titt som tätt. På utsidan bör man nog slipa lite lätt och lägga på nytt var tredje år. På insidan har det stått sig mer än 10 år. Redigerad 16 Oktober av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser