bemek 76 Postad 29 September , 2025 Nästan allt fungerar men i toppläget öppnar inte överströmningsventilen så trycket ökar okontrollerat var sitter ventilen sett två så en bild med vilkeen vore bra , behällaren ngt rektangulär med gult ventilerat lock jo man kan köpa allt nytt men ,, nu har jag ställt trimbegr att bryta nära toppläget , inga detaljnr serienr tillgängliga i nuläget. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 492 Postad 29 September , 2025 Kolla runt lite i reservdelskatalogen och varje serienummerintervall eftersom det finns några olika utföranden. Kolla Hydralic pump och Pump / Motor om du känner igen något. https://www.marineengine.com/parts/mercruiser-sterndrive-parts/bravo-three Jag ska kolla i morrn om jag har ett hydraulikschema. Men det behövs serienummer om du ska beställa delar. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 492 Postad 30 September , 2025 Här kommer en bild på "UP" kretsen för Oildyne Series V (19) är överströmningsventil för UP och skall öppna vid 2200–2600 psi (154–182 bar). Ventilen som sitter till vänster om (19) är en termisk avlastningsventil och öppnar vid 2800–3200 psi (196–225 bar) och håller kvar oljan i cylindern om stötdämpningsventilen i cylinder löser ut. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 76 Postad 30 September , 2025 0M100001 - 0W249999 ser ut att vara men detaljer svåra se tack nr 19 den bytte jag .. efter felsökn då jag fann att en cylinder var ngt trög . tog isär och fann att tiltbegränsaren (plast)var krossad ,städade noga spolade/blåste alla ledn behållare körde pump upp/ner med 2 , 3, 5 demont mm kollade att kolv flöt i båda cyl sedan ventilbyte fyllde med olja i cyl ledn mm . inte märkt att det är luft i systemet ned överströmventilen öppnar i nedre läget . inga läckage utv båda cyl funkar in/ut även olastade .trim funkar även vid full gas , bör jag mäta hydraultrycket? ps jag har bok 11 bravo där visas "adapter" 2,3,5 ingår där .kan den vara boven lutar åt bra begagnad kpl pump.. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 492 Postad 1 Oktober , 2025 22 timmar sedan skrev bemek: inte märkt att det är luft i systemet ned överströmventilen öppnar i nedre läget . inga läckage utv båda cyl funkar in/ut även olastade .trim funkar även vid full gas , bör jag mäta hydraultrycket? Kan du förtydliga lite... Har du köpt en ny överströmningsventil till uppkretsen men öppnar den när du trimmar in? 22 timmar sedan skrev bemek: ps jag har bok 11 bravo där visas "adapter" 2,3,5 ingår där .kan den vara boven lutar åt bra begagnad kpl pump.. Förstår inte riktigt vad du menar här. Bok 11 Bravo? 2 och 5 är riktingsventilerna, 3 är skytteln som öppnar riktningsventilerna. Kan du lyfta drevet lätt när hydraulcylindrarna är demonterade, jag menar det är inget som går trögt eller tungt i ledbultarna som förbinder gimbalringen med bälghuset? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 76 Postad 1 Oktober , 2025 ja otydlig sorry felets har funnits en tid, 2 säsonger .undviker meka sommartid I våras bytte jag uppkretsens överströmningsvetil Mercury orginaldel . nej inte den som öppnar det är nedkretsens överströmningsventil som öppnar när drevet är nere helt normalt. bok jag hintade om på ryggen står det MerCruiser #11 Bravodrev 90-17431K-4 . bra bok på svensk ja drevet är lättrörligt tar ner drevet varje höst .bytt allt som varit slitet genom åren,du vet om det vore trögt skulle väl överströmningsventilen (upp) öppna . kanske ide att blockera drevets upprörelse och prova försiktigt.. ps en månad kvar på vattnet sedan mek B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser