Gå till innehåll
onsdag 21 januari 2026
Ancan-af-Argos

Systemrens färsk/sjövatten

Rekommendera Poster

Tänkte ge mig på att köra Systemrens (Hjertmans) i mina D3 190 -07. Både på färsk och sjövattensidan.

Har aldrig gjort det tidigare.

Haft en tendens av att den ena motorn gått lite varmare än tidigare  den här säsongen.

Kommer lite frågor nu 🙂

Var tömmer man lättast ur på färskvattensidan på dessa motorer?

Måste man köra motorerna så pass varma så att termostaten öppnar för att få den effekt av systemrens som önskas?

Kanske någon som har erfarenhet av att använda Systemrens?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Systemrens i sjövattensystemet. Jag har axel-båt och ett sjövattenintag som sitter åtkomligt så jag gjorde bara så att jag öppnade locket så att allt sjövatten rann ur, stängde bottenventilen och fyllde på 8 liter utblandad (dvs 1 l koncentrerad och resten vatten) Systemrens i intaget medans motorn gick. Frun fick starta och stänga av på mina kommandon. Lät det stå i drygt 24 timmar.

Funkade fint men ska man göra det "enligt boken" så ska man tömma sjövattensystemet först.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har du instruktionsbok?

Om inte, klicka på länken och skriv in serienummer, produktnummer eller modellbeteckning och välj språk. Klicka sedan på sök och välj manual, sen är det bara att ladda ner och skriva ut samt sätta in i en pärm. Är betydligt mer lättläst på papper än i mobilen eller iPad men det är ju en smaksak.

https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/

Finns visst bara en avtappningspunkt på motor för färskvattensidan (slutna sidan), se nedan:

1830237189_Skrmavbild2025-09-29kl_17_50_06.png.669e99b210fec10d70a20abbfba8790a.png

I instruktionsboken finns även anvisningar för tömning av sjövattensidan samt rengöring av kylsystemet och konservering inför vinterförvaring.

Jag hade kollat sjövattenfilter och demonterat gaveln på värmeväxlaren (inkommande sida) före körning med systemrens för att säkerställa att det inte finns sjögräs, alger eller annat skräp som blockerar rören i värmeväxlaren och speciellt på den motorn som gått lite varmare än den andra.

Sen vet jag inte om det behövs en körning med bara vatten efter det "Systemrens" från Hjertmans du tänker köpa för att få ut så mycket slam/skit som möjligt, finns inga speciella anvisningar om detta på deras hemsida. Vissa typer av kylsystemrengöring kräver renspolning eller körning med bara vatten efter rengöring av kylsystemet. Detta skall sedan tappas av och ersättas med glykolblandat vatten i färskvattensidan.

Jag rekommenderar att använda färdigblandad kylvätska som som består av 50% glykol och 50% destillerat vatten och är betydligt mer skonsamt än vanligt kommunalt vatten som innehåller både salter och andra kemikalier. Vill man blanda själv så är det ju bara att köpa en dunk destillerat/avjoniserat vatten och blanda.

Enligt Volvo Pentas instruktionsbok:

863380667_Skrmavbild2025-09-29kl_18_08_13.png.f2ab32eb9d7884bb23de928d39ad953f.png

Lycka till

Mvh

Pär

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kört Systemrens både på färsk och sjövattensidan.

Stort tack till @Mercury_44XS för tips och länk till instruktionsbok så jag visste var jag skulle tömma färskvattensidan 🙏

Har varmkört efter att sköljt med färskvatten och fyllt glykolblandning, blir intressant att se resultatet i vår 😊

Har haft en service/tvätthelg nu efter lyft i fredags så nu ska ANCAN II stallas in för vintervila 👌

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara lite nyfiken, såg du att det vatten med systemrens eller "sköljvattnet" var skitigt när du tappade ur detta?

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Bara lite nyfiken, såg du att det vatten med systemrens eller "sköljvattnet" var skitigt när du tappade ur detta?

//Pär

Det fanns nyansskillnad på vattnet ja, vet inte om jag kan säga att det var skitigt i den bemärkelsen men lite gråaktig var det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...