Gå till innehåll
måndag 29 juni 2026
JokerPrincess

Frågor om Yamaha 60hk 1988

Rekommendera Poster

Har lite funderingar angående min Yamaha 60hk från 1988 som jag precis har köpt. 

1. När man lägger i backen så är det som att den inte läggs i riktigt, propellern snurrar bakåt men den hackar till lite då och då.

Växelpinnen är ganska rostig och tunn, kan det ha någonting att göra med detta?

Vad kan det vara?

2. Kan växelhuset vara utbytt? Kavitationsplattan ser ut att ha en annan form än original (se bild.) Isåfall, från vilken årsmodell kan det vara?

3. Jag provade att starta den, jag hade den igång med spolmuff i ca 5-10 minuter, det var bra kylstråle men strålen blev aldrig varm.
Vad kan det vara?

IMG_2348.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Till att börja med, kan du ta en bild på motorns typskylt så man kan läsa modellbeteckning, typkod, serienummer samt bokstaven (versal) i hörnet på skylten.

Det är betydligt enklare att kontrollera specifiktationer, reservdelar mm. om man har tillgång till dessa uppgifter.

Svar på fråga 1:

Kan du ta en bild på "växelpinnen" så det går att se hur det ser ut.

Yamaha har inte rostfritt material i växelaxeln och fäller/tiltar man inte upp motorn när den inte används så rostar dom i den del som är under vatten.

Kan vara en orsak till att du har svårt att få i backen då axeln fjädrar lite när den tunnats ut i godset.

Men det kan även bero på andra orsaker som t.ex. feljusterad vajer, slitet reglage, sliten klokoppling, slitet backdrev, sliten plunger, sliten växelkam eller att propellernavet har släppt totalt.

Svar på fråga 2:

Antiventilationplattan kan se olika ut, inom ett visst serienummerintervall kan den vara mer rundad i bakkant medan i ett annat efterföljande serienummer intervall kan den vara mer rak. För att reda ut detta behövs modellbeteckning, typkod, serienummer och bokstaven som indikerar tillverkningsår. Men det kan vara skillnad inom ett tillverkningsår och därför behövs oftast serienummer för att reda ut sådana detaljer. Visst kan någon förre ägare bytt ut växelhuset och detta kan man se på reservdelsnummer och då kan man även se från vilken eller vilka modeller växelhuset kommer.

Varför är ditt växelhus lite "vitaktigt"?

Svar på fråga 3:

Det är inte på alla utombordare skvallerstrålen blir särskilt varm, oftast är det kylvatten som tas via en by-pass kanal innan kylvattnet passerat termostaten. På vissa är alltid skvallerstrålen kall (vattentemperatur) då inget vatten passerar termostaten och på vissa andra blir strålen först kall sedan lite "fesljummen" när termostaten öppnat. Kör man en motor med spolmuffar och bara låga varvtal så tar det lång tid innan den komer upp i normal arbetstemperatur.

Har för mig att termostaten i 60F 6H2 är fullt öppen vid 50 C (122 F).

Har du en IR-temometer kan du kolla motorns temperatur, kommer den inte upp i rätt temperatur (ca 45 C på termostathuset, så kan det vara idé att kolla termostaten. Köp ny packning i så fall, den går oftast sönder och går inte att laga eller ersätta med packningsklister eller flytande packning (RTV silikon).

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några bilder på växelpinnen:

Jag verkar ha ett utbytt växelhus till ett växelhus från typ 2004, det på bilden är från 2004 iaf. Det är samma form som mitt. 

IMG_2360.jpeg

IMG_2361.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Växelaxeln hade jag bytt ut direkt för rätt som det är så går den av och värst brukar det vara vid vattenlinjen där mer syre kommer i kontakt med metallen och det börjar rostar mer, så den kan ju vara tunnare en bit upp i svivelröret.

Fäll upp motorn när den inte används.

Länk till reservdelskatalog om du inte redan har:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/60-7209/60-18424/60feo-60feto-753935

Växelaxeln är nummerändrad vilket du kommer att se i katalogen och har numera bättre material (dock inte rostfritt)

Du får kolla de andra punkterna jag angav för dålig växling, börja med det enklaste som är injustering av reglagekabeln. Känn även om du kan känna något glapp i kabeln eller reglaget.

Framväxel brukar inte vara några problem eftersom den lägger i växel med fjäderbelastning på klokopplingen men bakåt skall man även övervinna fjäderkraften.

Har du kollat oljan i växelhuset, hur ser den ut?

Vems är Searidern, SSRS eller har varit?

De kan nog skicka upp motorerna ett hål och ta bort bromsklossarna😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...