Gå till innehåll
onsdag 10 juni 2026
Marty

F350 varvar inte fullt

Rekommendera Poster

Hej,

Har en kompis med en Yamaha F350 från ca 2012, motorn sitter på en Yamarin 80 DC.

Han har problem med att den inte verkar orka varva ut fullt, maxar någonstans runt 4500 varv och är rätt seg upp i planing.

Har testat två olika propellrar, den som finns i Yamaha körfakta och även en som är ett steg mindre men det är i princip ingen skillnad.

Motorn är servad i år på auktoriserad verkstad men felet fanns innan servicen och tyvärr tror jag man missade att nämna det för mekanikern. Skrovet är rengjort, visserligen är där ju några lager bottenfärg men att det ska sänka varvet med 1500 varv/min finner jag osannolikt. Utan belastning orkar den varva ur. Såklart blir det till att ta den till verkstad igen men tänkte att det kunde vara intressant att ställa frågan här först.

Någon som har en idé om vad det är som kan fela?

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

När uppstod problemet med att motorn inte varvar ut?

Finns några misstänkta detaljer på motorn som man bör kolla upp vid service:

• Felkoder lagrade i motorns styrenhet som avser fel på bränsle- eller tändsystem.
  • Variabla ventiltider, funktion
  • Drivaxelbussning, se bild nedan:

514802780_Skrmavbild2025-09-02kl_18_35_33.png.e0420c87dba5c92ebbac66f79452495a.png

Drivaxelbussningen brukar krympa p.g.a. korrosion i uttaget i drivaxelhuset och gör att drivaxeln bromsas men kan även vara beväxt med havstulpaner mm samt full av sand om man kör mycket i grunda vatten med sandbotten.

Kolla på båten:

• Skador på båtens botten eller under vattenlinjen som lagats med bilspackel eller liknande och sedan bara målats över med bottenfärg. Blir inte tätt och vatten sugs upp i laminatet och båten blir tyngre. Kolla om båtens vattenlinje ligger något djupare än normalt.
  • Motorn sitter felaktigt monterad och sticker för djupt under bottens lägsta punkt. Se bild nedan:

1946926188_Monteringshjd.png.ff9fb383201a49eb454a33b1f41d2d64.png

Motorn bör sitta monterad med 1–3" hissning beroende på propellerval. Det är alltså vilket avstånd det är mellan antiventilationsplattan och bottens lägsta punkt. Sitter de i samma linje är det ingen hissning av motorn, sitter antiventilationsplattan 50 mm över bottens är motorn hissad 2".

Är upphängningsbyglarna i kontakt med akterspegelns ovankant är motorn inte hissad.

Brukar ge ca 200 r/min per tum. Vissa propellrar är känsligare än andra gällande monteringshöjd och kan släppa under acceleration eller kraftiga girar.

Kan även vara en kombination av det jag nämnt ovan.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pär,

Stort tack för ditt svar, jag vidarebefordrar informationen så får han kolla upp det.

Felet fanns med när han köpte båten förra året så det är troligen inget nytt. Motorn är monterad med byglarna ca 50 mm över akterspegeln så det bör vara ganska korrekt, vad jag vet finns det inga skador på botten. Lutar nog åt att felet sitter i motorn och det låter inte som att det är något man enkelt kan testa själv. Blir att låta verkstaden ta en titt.

Återigen tack för att du tar dig tid att svara.

Med vänlig hälsning

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...