Gå till innehåll
lördag 06 september 2025
ossiansson

Backslag läcker olja från svarta packningen vid axeln Hur byter man den

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det som visas är väl en flexibel axelkoppling av något slag? Fastbultad i backslagets fläns på utgående axel.

Kan väl inte vara större mängd som läckt?

Troligen fylld permanent med fett. Så som drivknutar på en bil.

Själva backslaget är blått.

Vi får se om någon annan vet.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte här det läcker?

744860706_Skrmavbild2025-09-02kl_19_23_02.png.3df3b1d490115b7ee23f83865b34c45f.png

Det som sitter bakom backslaget och propelleraxelflänsen är någon form av CV-knut men brukar inte ha någon olja i sig, möjligen fett som @Hybro skrev. Jag har ifs. aldrig sett den typen av  "CV-knut" tidigare.

Kanske lättare om man kan få reda på vad det är för motor och backslag...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Vad är det för motor och backslag?

Mvh

Pär

Hej Merceders 135 h peragon gears backslag. Den läcker vid den svarta packningen mot axeln 😊

Redigerad av ossiansson
Lagt till uppgifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Vad är det för motor och backslag?

Mvh

Pär

IMG_21471.jpg.06cdd666790efe4aa35fe0f34d1cbcf2.jpg

IMG_21471.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte sett denna typ av CV-knut tidigare, känner inte alls igen den.

Någon annan här på MG som sett denna typ?

Du får helt enkelt demontera den från backslag och propelleraxeln samt ta isär den och se efter vad det är för tätning och hur den ser ut inuti.

Står motorn på gummitassar eller står den stumt monterad på bädden?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då behöver du även dra propelleraxeln bakåt, motsvarande längden på knuten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Den står på gummitassar. Kikar på den när hon står på land.Tack för inf.  Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan skrev ossiansson:

Ok Den står på gummitassar.

Ja det är där för den läcker och den kommer inte att hålla i längden.

Hade motorn varit stumt monterad i bädden hade det räckt med en enklare CV-knut eller Hardyskiva men står den på gummitassar blir det för hög påfrestning både axiellt och radiellt.

Finns inget som tar upp de axiella krafterna från propellern och inget som tar upp motorns vibrationer.

Nu vet jag inte exakt vilken motor du har, du skrev bara 

2025-09-02 vid 21:08 skrev ossiansson:

Merceders 135 h

Vilket inte är en motorbeteckning utan mer effektangivelse och motorns cylinderantal har också en viss betydelse för vibrationer. En rak 4:a vibrerar rejält medan en rak 6:a går näst intill vibrationsfritt men måste ändå avvibreras med en dubbel CV-knut med trycklager för att det skall bli optimalt.

Sitter en motor på gummitassar men propelleraxeln är stel eller bara en simpel CV-knut eller Hardyskiva så får propellerhylsan, tätningen och cutlesslagret mycket stryk.

Du behöver en dubbel CV-knut med trycklager, se exempel nedan:

https://www.walterscheid-service.de/kataloge2024/Aquadrive_Catalogue_2019/6/index.html

Det finns fler fabrikat än Aquadrive, Googla "CV-knut propelleraxel båt" så får du fram resultat.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt från 79 en encylindrig YSM12 stående på gummitassar. Dessa motorer vibrerar normalt mycket.

Backslaget är fast kopplat till propelleraxeln.

Har varit noga med att kontrollera motor och backslagets linjering mot propelleraxeln. Och axelns läge i axeltrumman.

Ser inga problem med detta.

Gissar att CV-knuten kan ta upp ett visst vinkel fel.

Varför den läcker fett, beror väl på att den svarta tätningen är utsliten.

Kan inte vara speciellt svårt att plocka isär.

Men sen kan man ju fråga sig, hur ska motor med backslag optimalt justeras i förhållande till propelleraxeln?

Även om CV-knuten tar upp ett visst vinkel fel.

Jag tror att man får utgå ifrån hur propelleraxeln ligger i förhållande till axeltrumman. Bör väl vara mitt i.

En sak är säker motortassarna sjunker ihop med åren.

Så allt detta är lite komplext.

Nu har ju inte TS lagt upp några bilder

s a s bakåt från det vi tror är en knut. Finns det möjligen en knut till?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om man lyckas byta tätningen kommer den inte hålla speciellt många timmar eftersom CV-knuten (om det nu är en CV-knut) vinklas lite medan propelleraxeln är i stort sett stum, då trycker man sönder tätningen igen och smörjfettet slungas/pressas ut.

Det är kanske en synvilla men på bilden nedan ser det ut som tätningen "glappar" lite mer upptill vid röda pilen än vad den gör vid de gula pilarna.

1507220652_Skrmavbild2025-09-04kl_19_21_55.png.f39a83801bb33be4fc4eacdf2fc21743.png

Så det blir kanske bättre om man justerar in propelleraxeln mot backslagsflänsen så bra det bara går och sedan hoppas på det bästa att det håller.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Jag har inte sett denna typ av CV-knut tidigare, känner inte alls igen den.

Någon annan här på MG som sett denna typ?

Du får helt enkelt demontera den från backslag och propelleraxeln samt ta isär den och se efter vad det är för tätning och hur den ser ut inuti.

Står motorn på gummitassar eller står den stumt monterad på bädden?

//Pär

Har pysslat en hel del med drivlinor och även andra typer av axelkopplingar för pumpar etc, men den där känns inte bekant. Jag tvivlar på att det är en cv-knut, jag tror mer på att det är en axelkoppling innehållande någon form av gummielement. Men att det läcker olja talar emot den teorin. Kanske läcker det från backslaget, och lite olja letar sig vidare in i axelkopplingen, vem vet.

Det skulle vara intressant att se en översiktsbild på drivlinan, från backslag till axeltätningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...