larsa461 0 Postad onsdag kl 10:16 Efter en helt normal fisketur där motorn gått både i trollingfart och marschfart 20 knop stannar jag motorn normalt vid bryggan. Går sedan inte att starta igen. Efter att ha kollat batteri, startmotor, startrelä m.m. konstaterar jag att motorn sitter fast. Kan endast dras runt manuellt med stor svårighet och en lång förlängare på svänghjulet. Vad kan rimligen ha hänt eftersom den gått helt normalt förut. Inga andra problem förut överhuvudtaget, välservad, oljan perfekt etc. Begriper inte. Finns några idéer. LarsA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 90 Postad onsdag kl 11:00 Ut med tändstiften och kolla om det är vatten i cylindrarna. Är den tung att dra runt utan tändstift ska du avbryta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 273 Postad onsdag kl 11:34 Hej Förutsätter att motorn ifråga är en Yamaha F80B eftersom du anger 2013 som tillverkningsår. Fick du inga alarm från summern? Värsta scenario: Motorn har skurit p.g.a. dålig smörjning, överhettning eller hydraulisk låsning genom vatteninträngning i någon av cylindrarna. Hydraulisk låsning= Vatten eller vätskor kan inte komprimeras och därför går det inte att dra runt motorn om ventilerna är stängda. Näst värsta scenario: Växelhuset har skurit Vad du kan göra själv är att ta upp båten ur sjön och först kolla växelhusoljan om den är normal eller vattenblandad. Kommer det bara vatten, vattenblandad olja eller mörkt gråsvart olja som luktar illa är det med största sannolikhet växelhuset som havererat. Detta kan bero på flera orsaker men en av de vanligaste är att fiskelinor lindas upp runt propelleraxeln och skadar packboxarna som tätar vid propelleraxeln. Är växelhusoljan normal kan du demontera växelhuset från riggen/motorn och går det fortfarande inte att dra runt motorn för hand med växelhuset borttaget, då är det motorn som gett upp. Då demonterar du samtliga 4 tändstift och kontrollerar så att det inte trängt in vatten i någon av cylindrarna. Finns inget vatten i cylindrarna är det troligen någon komponent som skurit inne i motorn. Låg tomgång är bland det värsta man kan utsätta en 4-taktsmotor för, nedan anledningarna: 4-taktsmotorer är trycksmorda och har glidlager som är beroende av oljetryck och oljeflöde. På låga varvtal är oljetryck och oljeflöde lågt vilket ger sämre smörjning och värst utsatt är komponenter som ligger långt ifrån huvudoljekanalen som t.ex. kamaxel och vipparmar (om sådana finns) men även de övre vev- och ramlagren får sämre smörjning. Belastningen på motorn är högre på låga varvtal eftersom vridmomentet är lågt. Kör man en båt som vanligen planar i deplacementfart så är motståndet genom vattnet högre än när den planar och motorn får jobba hårt. Jämför men en personbil som körs på tomgång och 1:ans växel (manuell) och en uppförsbacke, det behövs inte många graders lutning förrän motorn börjar protestera och man börjar gasa direkt för att minska belastningen. Det är alltså bristande/dålig smörjning som är den största faran med att köra en 4-taktsmotor för länge på låga varvtal. Oavsett storlek på motorn om det är en 4-taktsmotor bör man aldrig köra under 1200–1500 r/min om det gäller längre perioder. Redan vid 1000–1200 r/min är oljeflödet och oljetrycket betydligt högre än det är på låg tomgång <900 r/min. För att undvika problem med dålig smörjning på stora 4-taktsmotorer bör man ha en liten hjälpmotor som man använder vid t.ex. trollingfiske. En liten motor får jobba med lite högre varvtal en en stor som måste gå på absolut lägsta möjliga varvtal. Dessutom är kylvattenflödet betydligt lägre på låga varvtal vilket kan göra att motorn blir överhettad och speciellt om impellern i vattenpumpen är gammal och sliten. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsa461 0 Postad igår kl 15:20 Stort tack för goda tips. Efter besök på två verkstäder har man kommit fram till att axeln har kärvat i riggen. Hur detta går till begriper jag inte men det finns tydligen en stödbussning i Nylon/plast på drivaxeln, vilken i princip är vattensmord. Metallen kan tydligen oxidera med tiden tiden och klämma ihop bussningen så att denna vid körning blir het och mer eller mindre smälter fast i axeln, därav stoppet. I mitt fall sitter det så fast att det är omöjligt även med grovt våld att få av riggen. Verkstan har gett upp och förordar ny motor!!!!!!!! Jag behöver nu några intelligent förslag på hur jag skall få isär riggen, annars känns det helt kört. LarsA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 273 Postad 23 timmar sedan Kan det vara den här? Nr 23 på bilden är "Bushing, Driveshaft" enligt beskrivningen men svårt att se om det är plast eller gummi med inlägg om man tittar på bilderna. Just denna med reservdelsnummer 67F-45318-00, används på F75, F80, F90 och F100 från tillverkningsår 1999 och framåt. Borde kunna gå att lyfta "powerhead" först och sedan försöka knacka försiktigt på drivaxeln och sätta kilar på flera ställen i skarven mellan växelhus och rigg. Sitter med en låsring (24), så det finns en viss risk att ge sig på denna med våld uppifrån om man lyfter av "Powerhead" från riggen. Jag har aldrig bytt denna bussning på någon av ovan uppräknade modeller. Har du alltid motorn nerfälld? Kan vara boven i dramat... Sedan får man ju ta i beaktning vad denna reparation kommer att kosta, motorn är ju 12 år gammal och vem vet hur länge den har kvar för övrigt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsa461 0 Postad 9 timmar sedan skall göra ett sista försök att tvinga isär riggen med hjälp av kilar (om det går). Får se vad det leder till. Återkommer med slutrapport LarsA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 273 Postad 9 timmar sedan Ju fler kilar desto bättre och helst lite bredd på dem så trycket fördelas på större yta. Mercurys gamla motorer före 1970-talet hade drivaxlar i kraftigt axelstål (inte rostfritt som var svagre på den tiden) och hade en tendens att rosta ihop med vevaxeln om man inte smörjde splinesen varje år. Kilar och ett stort tålamod var enda sättet att få isär dessa och ibland krävdes det många kilar runt om hela skarven så det blev jämnt tryck. Vet inte varför de satt en lagring där nere men det är nog inte värt att köra utan. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser