1stPeregrine 122 Postad tisdag kl 15:26 Hej, Drog av snöret på min Yamaha 4hk & har problem med att få det att funka igen. Fjädern lossnad naturligtvis men tror den är rätt återmonterad. Den skall ju passa ihop med piggen på "snörplattan" vilket jag fått till men vad som händer är att vid sista 3/4 varvet, när jag dra ut snöret, så fastnar snörplatta & måste vridas tillbaka för hand ~1 varv sedan snurrar det in som det skall, vad gör jag för fel? Jag har fått för mig att piggen på "snörplattan" skall passa in vid röd pil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad tisdag kl 15:49 Bara den yttersta böjen på fjädern vid röda pilen ska vara kvar. Resten ska var lika snyggt upplindat som övriga varv på fjädern. Kan aldrig tänka mig att alla dessa kringelkrokar ska finnas på en fungerande fjäder. Böj rätt eller köp ny. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 271 Postad tisdag kl 16:07 Hej Den startfjädern har sett sina bästa dagar, bara att hotta i skrotbingen. Nu kan jag inte se bokstaven men för en 4AS 6E0 tillverkningsår 1985 och framåt har den reservdelsnummer: 90510-08M03-00 Googla på Yamaha 90510-08M03-00 så får du fram resultat och ser hur den ska se ut. Finns även på Mariner och kollade i reservdelskatalogen för 6E0-001011 & Up då heter den 24-95484M alt. 95484M och är lite billigare än Yamaha fast det är samma motor. Det går tyvärr inte att räta ut och bocka till, den har förlorat sin ursprungliga form och kommer med all sannolikhet att släppa igen och se ut som på bilden. När den har sin ursprungliga form så är det busenkelt att linda upp startsnöret och spänna fjädern. Mvh Pär 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad igår kl 06:08 Undrar just hur fjädern fått den form som visas i bilden. Kan det möjligen vara så att nya snöret lindats upp åt fel håll? Tror jag gjorde nåt sånt på en motorsåg för typ 40 år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 271 Postad igår kl 07:35 (redigerade) 1 timme sedan skrev Hybro: Undrar just hur fjädern fått den form som visas i bilden. Brukar bli så när startsnöret brister långt in och man har fullt utdraget snöre. Då får linskivan hög fart på returen och det finns inget som stoppar linskivan som fortsätter snurra och går över sitt viloläge. Inte alltid detta händer men är vanligare ju äldre fjädern är, d.v.s. många starter men kan även ske om man monterat fel. //Pär Redigerad igår kl 07:36 av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 122 Postad igår kl 15:11 7 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Brukar bli så när startsnöret brister långt in och man har fullt utdraget snöre. Då får linskivan hög fart på returen och det finns inget som stoppar linskivan som fortsätter snurra och går över sitt viloläge. Inte alltid detta händer men är vanligare ju äldre fjädern är, d.v.s. många starter men kan även ske om man monterat fel. Det kan förklara det, för jag fattade inte varför fjädern såg så konstigt böjd ut när jag plockade isär den. Det var ett helsike att få den i tappen igen. Utombordare är inte min grej men den behövs och är inte så attraktiv att stjäla, vi har blivit av med ett par under åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser