Storsjobusen 11 Postad 18 Augusti Hej Min AQ170 Går ej upp i temp 60 grader enl mätare, utg rör till limpa går att ta i. Har bytt termostat, 77 grader från Drevdelar Även om jag kört fullt en stund och drar av till lågfart blir den inte varmare Någon ide? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 307 Postad 18 Augusti Hej Sjövattenkylning eller sluten färskvattenkylning? Har du en IR-termometer? Om inte skaffa en, finns från ca 200 kr och uppåt. Då kan man enkelt kontrollera temperaturen på hela motorn och får en indikation på hur varmt eller kallt det är. Hur ser ditt termostathus ut inuti, rostigt eller? Har för mig att det finns ett "by-pass" hål i termostathuset som brukar släppa igenom för mycket vatten. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storsjobusen 11 Postad 18 Augusti 50 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Sjövattenkylning eller sluten färskvattenkylning? Har du en IR-termometer? Om inte skaffa en, finns från ca 200 kr och uppåt. Då kan man enkelt kontrollera temperaturen på hela motorn och får en indikation på hur varmt eller kallt det är. Hur ser ditt termostathus ut inuti, rostigt eller? Har för mig att det finns ett "by-pass" hål i termostathuset som brukar släppa igenom för mycket vatten. Mvh Pär Sjövattenkylning, såg att termostaten från drevdelar öppnar vid 55 grader, bypass hålet fixade jag till med med ett rörbit med inv diameter 5mm, vet ej om det är för stort. Ska prova med en B30 82 graders (om den passar) har beställt en IR termometer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 307 Postad 18 Augusti Sätt inte i en biltermostat... Ska kolla om jag hittar något om by-pass hålet, något svagt minne av 6 mm men jag ska kolla. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 307 Postad 18 Augusti Har inte hittat något exakt mått på by-pass hålet men hittade först ett annat forum: https://www.fjordboatclub.se/forum/viewtopic.php?t=1248 Sen hittade jag en video på Youtube med ett till synes intakt oskadat termostathus: Där ser termostathuset ut så här: Svårt att se på bilden men större än 6 mm verkar det vara... Hittade även en verkstadshandbok: https://www.scribd.com/document/583899961/AQ130-Workshop-Manual På sidan 49 finns information om termostaten, när den börjar öppna och fullt öppen. Så ska bli intressant och se när du mäter med IR-termometern vad den ger för värden. Egentligen tror jag det är svårt att komma över 65–70 grader med sjövattenkyld motor. Med Martec slutet kylsystem blir det nog lite varmare. I inlägget på Fjord-forumet låg de ju bara på 55–60 grader... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storsjobusen 11 Postad 18 Augusti Tack Pär för ditt engagemang, ska kolla upp det där Vad jag förstår är bypasshålet ovan termostat och är till för att kyla avgaserna när inte termostaten är öppen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 307 Postad 18 Augusti Här en schematisk bild över flödet i kylsystemet på Volvo Penta 4-cyl. B20 resp. 6-cyl. B30 motorer. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser