Gå till innehåll
söndag 07 september 2025

Rekommendera Poster

Hej

Min AQ170 Går ej upp i temp   60 grader enl mätare, utg rör till limpa går att ta i.

Har bytt termostat, 77 grader från Drevdelar

Även om jag kört fullt en stund och drar av till lågfart blir den inte varmare

Någon ide?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Sjövattenkylning eller sluten färskvattenkylning?

 

Har du en IR-termometer?

Om inte skaffa en, finns från ca 200 kr och uppåt.

Då kan man enkelt kontrollera temperaturen på hela motorn och får en indikation på hur varmt eller kallt det är.

 

Hur ser ditt termostathus ut inuti, rostigt eller?

Har för mig att det finns ett "by-pass" hål i termostathuset som brukar släppa igenom för mycket vatten.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Sjövattenkylning eller sluten färskvattenkylning?

 

Har du en IR-termometer?

Om inte skaffa en, finns från ca 200 kr och uppåt.

Då kan man enkelt kontrollera temperaturen på hela motorn och får en indikation på hur varmt eller kallt det är.

 

Hur ser ditt termostathus ut inuti, rostigt eller?

Har för mig att det finns ett "by-pass" hål i termostathuset som brukar släppa igenom för mycket vatten.

 

Mvh

Pär

Sjövattenkylning, såg att termostaten från drevdelar öppnar vid 55 grader, bypass hålet fixade jag till med med ett rörbit med inv diameter 5mm, vet ej om det är för stort.

Ska prova med en B30 82 graders (om den passar)   har beställt en IR termometer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt inte i en biltermostat...

 

Ska kolla om jag hittar något om by-pass hålet, något svagt minne av 6 mm men jag ska kolla.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hittat något exakt mått på by-pass hålet men hittade först ett annat forum:

https://www.fjordboatclub.se/forum/viewtopic.php?t=1248

 

Sen hittade jag en video på Youtube med ett till synes intakt oskadat termostathus:

 

Där ser termostathuset ut så här:

1113127644_Skrmavbild2025-08-18kl_15_04_37.png.022d2999a84ed822ebe135b86059c5b4.png

Svårt att se på bilden men större än 6 mm verkar det vara...

 

Hittade även en verkstadshandbok:

https://www.scribd.com/document/583899961/AQ130-Workshop-Manual

 

På sidan 49 finns information om termostaten, när den börjar öppna och fullt öppen.

Så ska bli intressant och se när du mäter med IR-termometern vad den ger för värden.

Egentligen tror jag det är svårt att komma över 65–70 grader med sjövattenkyld motor.

Med Martec slutet kylsystem blir det nog lite varmare.

I inlägget på Fjord-forumet låg de ju bara på 55–60 grader...

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Pär för ditt engagemang, ska kolla upp det där

Vad jag förstår är bypasshålet ovan termostat och är till för att kyla avgaserna när inte termostaten är öppen....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en schematisk bild över flödet i kylsystemet på Volvo Penta 4-cyl. B20 resp. 6-cyl. B30 motorer.

1681380943_Skrmavbild2025-08-18kl_16_26_17.png.2769eb3265e8e85407dee7d863e5667e.png

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...