Gå till innehåll
söndag 17 augusti 2025
DanAnd

Ombyggnad av akterspegel för större motor terhi 410r

Rekommendera Poster

Hejsan, jag har en Terhi 410r som jag håller på renovera. Jag har som plan att montera en 40hk utombordare på den (båten är specad för 30hk) men märkte att akterspegeln var rutten. Så därför håller jag nu på byta ut och förstärka den. Jag har som plan att limma fast 5-6st 10mm vattenfast faner och sedan plasta in det. Jag har även tänkt laminera in "knän" mot botten av båten med 25mm vattenfast fanerskiva. 

Eftersom akterspegeln orginal också är för låg hade jag tänkt montera en manuell jackplate för att få upp motorn (behövs ca 70mm för att köra kort rigg optimalt). En annan tanke är annars att skruva ner en 70mm träkloss ovan på akterspegeln då den är nybyggd, plasta in det och sedan bocka en rostfri plåt över allting. Vad hade ni som är erfarna gjort och tror ni detta kommer hålla????

Jag är bara en glad amatör som börjar bli nervös att jag tagit mig vatten över huvudet nämligen:D

IMG_1901.JPEG

IMG_1902.JPEG

IMG_1920.JPEG

IMG_1921.JPEG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ser bra ut så här långt men är du helt 100 på att formplyfan är WPB-limmad?

Eller är det bara en mall?

Det är bättre att ta två eller tre lite tjockare plyfaskivor än 5–6 tunna

Tror inte du behöver bocka en rostfri plåt över allting som du skriver.

En alumniumplåt på utsidan och ev. en på insidan, det beror lite på vilken motor du tänkt och om du ska ha en jack plate eller inte.

Jag hade inte byggt upp akterspegeln med en träklots som du beskriver det, blir 

Vad är det för motor du ska sätta där?

Det skiljer i rigglängd mellan Amerikanska och Japanska utombordare.

De äldre Amerikanska brukar hålla 15" ganska exakt medan Japanerna har allt från 16–17".

Jag kan kolla exakt mått när jag vet vilken motor du tänkt ha.

Här en Finsk annons med en Mariner 40 Magnum (samma som Mercury XR40) med lång rigg ser det ut som. Sidan har 1 miljon j....a cookies som jag inte orkar sitta och ta bort manuellt😡

Så vill du roa dig med det i en kvart eller acceptera cookies så kolla lite om det finns några bilder.

https://kauppapaikat.net/Tori/Terhi+410r

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Ser bra ut så här långt men är du helt 100 på att formplyfan är WPB-limmad?

Eller är det bara en mall?

Det är bättre att ta två eller tre lite tjockare plyfaskivor än 5–6 tunna

Tror inte du behöver bocka en rostfri plåt över allting som du skriver.

En alumniumplåt på utsidan och ev. en på insidan, det beror lite på vilken motor du tänkt och om du ska ha en jack plate eller inte.

Jag hade inte byggt upp akterspegeln med en träklots som du beskriver det, blir 

Vad är det för motor du ska sätta där?

Det skiljer i rigglängd mellan Amerikanska och Japanska utombordare.

De äldre Amerikanska brukar hålla 15" ganska exakt medan Japanerna har allt från 16–17".

Jag kan kolla exakt mått när jag vet vilken motor du tänkt ha.

Här en Finsk annons med en Mariner 40 Magnum (samma som Mercury XR40) med lång rigg ser det ut som. Sidan har 1 miljon j....a cookies som jag inte orkar sitta och ta bort manuellt😡

Så vill du roa dig med det i en kvart eller acceptera cookies så kolla lite om det finns några bilder.

https://kauppapaikat.net/Tori/Terhi+410r

Mvh

Pär

Hej, tack för svar. Jag är på jakt efter en yamaha 40hk men vet inte exakt vilken motor det blir då det kommer bli det jag får tag på till ett vettigt pris. Men 40hk är planen, du tror inte påfrestningen kommer bli för stor med jack plate då? Tänker främst att det blir mera bryt än ifall man bygger upp den befintliga akterspegeln. 

Skivorna jag använder bör vara WBP limmade, jag hade tänkt använda 10mm skivor dels eftersom det är dom och 25mm jag har hemma men också för att dom ska gå att forma efter akterspegeln. Är det stor skillnad mellan 3 tjockare mot 6 tunna skivor tror du?

Redigerad av DanAnd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan skrev DanAnd:

Jag är på jakt efter en yamaha 40hk men vet inte exakt vilken motor det blir då det kommer bli det jag får tag på till ett vettigt pris.

Blir nog svårt, speciellt om du är på jakt efter en motor med kort rigg.

Kort rigg försvann redan i början/mitten av 1970-talet på utombordare över 50 hk.

Några år senare i början på 1980-talet sjönk effekten på kortriggade motorer till ca 30 hk.

Visst har det både tillverkats motorer upp till 40 hk med kort rigg men det är endast ett fåtal motorer som sålts efter 1980 med kort rigg. Detta beror på att nya båtar fick inte säljas med kort rigg och motorstyrka över 30 hk, idag har båtar godkända för 10 hk och uppåt lång rigg.

Skall man ha en motor med kort rigg så får man ta vad som erbjuds på begagnatmarknaden men 2-cylindriga 40 hk bör man undvika. Motorer med cylindervolym över 550 cc får en stötig gång på låga varvtal om de är 2-cylindriga och en Evinrude/Johnson 40 hk med sina 737 cc tillhör de värsta skakarna med mycket vibrationer över hela varvtalsregistret.

3 cylindrar är idealet för en 2-taktsmotor med en silkeslen gång och noll vibrationer.

Finns betydligt fler motorer med lång rigg på begagnatmarknaden och här kan man även få med Powertrim & Tilt. Stirra dig inte blind och begränsa dig till Yamaha, det finns andra märken...

Men välj en 3-cylindrig motor med en vikt på max ca 70 kg, den Mariner (Mercury) som satt på båten i Finland är mycket bra (en av de bästa) men i tyngsta laget för din båt.

Jack Plate + lång rigg + PTT=👍

Men undvik de billiga Kina-kopiorna som håller en förmiddag.

Ett alternativ är att du bygger upp hela akterspegeln till lång rigg (+125 mm), det har jag gjort ett flertal gånger åt kunder som hade en äldre sportbåt som ville ha en modernare motor med elstart, PTT och separatoljesmörjning som inte finns med kort rigg.

Går du in på 4-takt kan du inte gå över 30 hk då vikten drar iväg och Yamaha 30 hk 4-takt väger hela 94–98 kg.

1 timme sedan skrev DanAnd:

Skivorna jag använder bör vara WBP limmade, jag hade tänkt använda 10mm skivor dels eftersom det är dom och 25mm jag har hemma men också för att dom ska gå att forma efter akterspegeln. Är det stor skillnad mellan 3 tjockare mot 6 tunna skivor tror du?

Ja det är klart om akterspegeln inte är helt rak är det bättre med flera tunna skivor men använd vattenfast polyuretanlim när du limmar dom. Mot befintligt glasfiberlaminat kan du använda SIKA 591 eller liknande (PL400) och dra ut limmet med tandad skrapa (vilket kan vara svårt) eller lägg flera tunna limsträngar. Använder du formplyfa, slipa ytan...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Blir nog svårt, speciellt om du är på jakt efter en motor med kort rigg.

Kort rigg försvann redan i början/mitten av 1970-talet på utombordare över 50 hk.

Några år senare i början på 1980-talet sjönk effekten på kortriggade motorer till ca 30 hk.

Visst har det både tillverkats motorer upp till 40 hk med kort rigg men det är endast ett fåtal motorer som sålts efter 1980 med kort rigg. Detta beror på att nya båtar fick inte säljas med kort rigg och motorstyrka över 30 hk, idag har båtar godkända för 10 hk och uppåt lång rigg.

Skall man ha en motor med kort rigg så får man ta vad som erbjuds på begagnatmarknaden men 2-cylindriga 40 hk bör man undvika. Motorer med cylindervolym över 550 cc får en stötig gång på låga varvtal om de är 2-cylindriga och en Evinrude/Johnson 40 hk med sina 737 cc tillhör de värsta skakarna med mycket vibrationer över hela varvtalsregistret.

3 cylindrar är idealet för en 2-taktsmotor med en silkeslen gång och noll vibrationer.

Finns betydligt fler motorer med lång rigg på begagnatmarknaden och här kan man även få med Powertrim & Tilt. Stirra dig inte blind och begränsa dig till Yamaha, det finns andra märken...

Men välj en 3-cylindrig motor med en vikt på max ca 70 kg, den Mariner (Mercury) som satt på båten i Finland är mycket bra (en av de bästa) men i tyngsta laget för din båt.

Jack Plate + lång rigg + PTT=👍

Men undvik de billiga Kina-kopiorna som håller en förmiddag.

Ett alternativ är att du bygger upp hela akterspegeln till lång rigg (+125 mm), det har jag gjort ett flertal gånger åt kunder som hade en äldre sportbåt som ville ha en modernare motor med elstart, PTT och separatoljesmörjning som inte finns med kort rigg.

Går du in på 4-takt kan du inte gå över 30 hk då vikten drar iväg och Yamaha 30 hk 4-takt väger hela 94–98 kg.

Ja det är klart om akterspegeln inte är helt rak är det bättre med flera tunna skivor men använd vattenfast polyuretanlim när du limmar dom. Mot befintligt glasfiberlaminat kan du använda SIKA 591 eller liknande (PL400) och dra ut limmet med tandad skrapa (vilket kan vara svårt) eller lägg flera tunna limsträngar. Använder du formplyfa, slipa ytan...

//Pär

Tack för utförliga svar, känns lite mindre som att jag gjort bort mig nu :D

Hur skulle du gå tillväga för att bygga upp akterspegeln, jag skulle gärna undvika att kapa bort hela bakstycket på båten, borde man kapa ut högre skivor för att sedan plasta in allt? Känns som att det blir ett ganska kraftigt bryt då eller har jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt går att fixa bara man vill.

Ta en bild rakt akterifrån så man ser hela akterspegeln, så ska jag skissa lite på bilden.

Har du redan sågat ut plywoodbitarna eller?

Nej det blir inget bryt om du gör rätt🤔

//Pär

PS: Om du inte vill citera en hel text, markera texten du vill citera så visas en liten ruta där det står citera. Klicka på den så får du bara med det du vill.

Blir rätt mycket utrymme som tas upp annars...

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Allt går att fixa bara man vill.

Ta en bild rakt akterifrån så man ser hela akterspegeln, så ska jag skissa lite på bilden.

Har du redan sågat ut plywoodbitarna eller?

Nej det blir inget bryt om du gör rätt🤔

//Pär

Tack för tipset, är mitt första inlägg här hehe

Jag har inte möjlighet at ta en bild just nu men jag har fixat en bild på en likadan så jag kan förstå lite hur du tänker, jag har bara kapat ut en plywood bit den man ser på sista bilden.

Akterspegeln är endast 37cm från lägsta punkt till där motorn ska hänga så den blir ju rejält höjd om man bygger om för långrigg, typ 14cm?!

terhi.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej du räknar fel...

Kort rigg: 15"= 381 mm

Lång rigg: 20"= 508 mm

508–381= 127 mm

Akterspegelshöjd:

985771733_Akterspegelhjd.thumb.png.044e04f768d5a31b18d08e48d7fca279.png

Men det är ingen motortillverkare som följer dessa höjder längre, därför måste man montera motorn i rätt höjd.

Monteringshöjd:

1385969824_Monteringshjdutombordare.png.d4ca8744e100493911ef81011a2c1d86.png

Ska se om jag hittar en annan bild och rita på.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Nej du räknar fel...

Kort rigg: 15"= 381 mm

Lång rigg: 20"= 508 mm

508–381= 127 mm

Akterspegelshöjd:

985771733_Akterspegelhjd.thumb.png.044e04f768d5a31b18d08e48d7fca279.png

Men det är ingen motortillverkare som följer dessa höjder längre, därför måste man montera motorn i rätt höjd.

Monteringshöjd:

1385969824_Monteringshjdutombordare.png.d4ca8744e100493911ef81011a2c1d86.png

Ska se om jag hittar en annan bild och rita på.

//Pär

Okej, ska mäta akterspegeln ordentligt ikväll.

Jag hade tänkt använda plyfa skivor i ungefär samma form som de röda strecken på bilden jag bifogat. Borde jag istället göra högre skivor typ som röda och blåa strecken ihop för att höja akterspegeln till lämpligt mått?

Eller har du några andra tips på hur man skulle kunna göra. Att laminera en 120x45mm ovanpå plyfan eventuellt att båda yttre plyfa skivorna är 120mm högre för att få regeln mellan dom och skruva genom allt för att sedan plasta in det.

terhi 1.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid svårt att komma med råd när man inte ser det hela framför sig.

Jag hade nog gått ut längre mot sidorna och byggt upp akterspegeln inifrån mot en form på utsidan, se orange linje på skissen nedan. Formen kan vara av metall eller plast men den måste vara slät på sidan där du skall plasta samt ha en vaxad yta så att laminatet släpper formen.

263790494_Skrmavbild2025-08-15kl_09_27_40.png.40eb68f053810262beb63da4c4d8381a.png

Måttet A skall vara 125-127 mm.

Måttet B skall vara 508–510 mm.

Om du inte väljer att höja upp akterspegeln skall du nog inte överstiga 55–60 kg motorvikt men om du höjer upp akterspegeln kan du gå upp mot 80 kg.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev DanAnd:

Jag hade tänkt använda plyfa skivor i ungefär samma form som de röda strecken på bilden jag bifogat. Borde jag istället göra högre skivor typ som röda och blåa strecken ihop för att höja akterspegeln till lämpligt mått?

Helt rätt👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...