Gå till innehåll
söndag 17 augusti 2025
DanAnd

Ombyggnad av akterspegel för större motor terhi 410r

Rekommendera Poster

Hejsan, jag har en Terhi 410r som jag håller på renovera. Jag har som plan att montera en 40hk utombordare på den (båten är specad för 30hk) men märkte att akterspegeln var rutten. Så därför håller jag nu på byta ut och förstärka den. Jag har som plan att limma fast 5-6st 10mm vattenfast faner och sedan plasta in det. Jag har även tänkt laminera in "knän" mot botten av båten med 25mm vattenfast fanerskiva. 

Eftersom akterspegeln orginal också är för låg hade jag tänkt montera en manuell jackplate för att få upp motorn (behövs ca 70mm för att köra kort rigg optimalt). En annan tanke är annars att skruva ner en 70mm träkloss ovan på akterspegeln då den är nybyggd, plasta in det och sedan bocka en rostfri plåt över allting. Vad hade ni som är erfarna gjort och tror ni detta kommer hålla????

Jag är bara en glad amatör som börjar bli nervös att jag tagit mig vatten över huvudet nämligen:D

IMG_1901.JPEG

IMG_1902.JPEG

IMG_1920.JPEG

IMG_1921.JPEG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ser bra ut så här långt men är du helt 100 på att formplyfan är WPB-limmad?

Eller är det bara en mall?

Det är bättre att ta två eller tre lite tjockare plyfaskivor än 5–6 tunna

Tror inte du behöver bocka en rostfri plåt över allting som du skriver.

En alumniumplåt på utsidan och ev. en på insidan, det beror lite på vilken motor du tänkt och om du ska ha en jack plate eller inte.

Jag hade inte byggt upp akterspegeln med en träklots som du beskriver det, blir 

Vad är det för motor du ska sätta där?

Det skiljer i rigglängd mellan Amerikanska och Japanska utombordare.

De äldre Amerikanska brukar hålla 15" ganska exakt medan Japanerna har allt från 16–17".

Jag kan kolla exakt mått när jag vet vilken motor du tänkt ha.