tamb 2 Postad 13 Augusti , 2025 Har axeltätning enligt bilden. Förr om åren så var oljenivån i plastslangen konstant och jag behövde aldrig fylla på. Efter att jag justerade något på motorn för att minska vibrationer så läcker det minimalt. Inget större problem för det håller sig om jag fyller slangen ca 2 ggr per säsong. Varifrån läcker det egentligen? Vågar man dra åt något varv på slangklämmorna eller ställer jag till det värre då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 310 Postad 13 Augusti , 2025 Även om det inte är orsaken så har jag en första fråga. Hur justerade du motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 079 Postad 13 Augusti , 2025 6 timmar sedan skrev tamb: Har axeltätning enligt bilden. Förr om åren så var oljenivån i plastslangen konstant och jag behövde aldrig fylla på. Efter att jag justerade något på motorn för att minska vibrationer så läcker det minimalt. Inget större problem för det håller sig om jag fyller slangen ca 2 ggr per säsong. Varifrån läcker det egentligen? Vågar man dra åt något varv på slangklämmorna eller ställer jag till det värre då? Slangklämmorna har inget med oljeläckaget att göra, men dom sitter felmonterade. Skall sitta parvis med skruvarna på varsin sida av slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tamb 2 Postad 13 Augusti , 2025 8 timmar sedan skrev Hybro: Även om det inte är orsaken så har jag en första fråga. Hur justerade du motorn? Vi lättade på skruvarna till axeln som man ser i övre delen av bilden för att se om den var rakt monterad. Sedan minns jag inte om vi faktiskt skruvade något på motorfästena eller om vi ansåg att axeln var rak och bara satte tillbaka den. Det var några år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 453 Postad 13 Augusti , 2025 Hej Hade du delat flänsarna på propelleraxel och backslag när ni justerade tassarna? Om inte, lossa alla fyra skruvarna som förbinder flänsarna, dela flänsarna och kolla om de sitter i spänn. Justera därefter motortassarna och kontrollera avståndet mellan flänsarna med ett bladmått så det blir lika avstånd på 90, 180, 270 och 360 grader. Om du delar flänsarna helt och tar bort skruvarna, gör en markering med en rits så de hamnar på samma ställe igen. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tamb 2 Postad 13 Augusti , 2025 1 minut sedan skrev Mercury_44XS: Hej Hade du delat flänsarna på propelleraxel och backslag när ni justerade tassarna? Om inte, lossa alla fyra skruvarna som förbinder flänsarna, dela flänsarna och kolla om de sitter i spänn. Justera därefter motortassarna och kontrollera avståndet mellan flänsarna med ett bladmått så det blir lika avstånd på 90, 180, 270 och 360 grader. Om du delar flänsarna helt och tar bort skruvarna, gör en markering med en rits så de hamnar på samma ställe igen. Mvh Pär Jo det var nog så vi gjorde om jag minns rätt. Det var flera år sedan och gubben jag hade med mig jobbade med dieselmotorer. Det lilla läckaget som sedan uppstått tänkte jag nog inte på förrän 1-2 år efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 310 Postad 14 Augusti , 2025 (redigerade) Den delen av typ mässing har tre packboxar inuti, som tätar. Packboxar med vardera en rostfri fjäder. Dessa finns lösa. Köpte packboxar och fjädrar på Momentum. Den bakersta tätar mot vatteninträngning via propelleraxeltrumman. De två främre tätar runt axeln så att inte oljan från slangen läcker ut. Kolla noga hur packboxarna vänder om det blir byte. För att byta dessa måste man lossa de sex bakre skruvarna på axelkopplingen och föra propelleraxeln bakåt. För att göra detta behövde jag själv lossa rodret och föra det åt sidan. Nu drog jag ut axeln helt och bytte samtidigt det vattensmorda Cutlesslagret. Och en sak när man ändå håller på. Lossa först slangen från axeltrummans främre del och kolla om axeln ligger s a s mitt i trumman. Men om nu oljeläckaget är typ några teskedar per säsong, så kommer det att klara sig många år till. Värre om det börjar tränga in sjövatten. Ska leta rätt på länkar till det jag skrivit om detta. Lägger in dessa senare. Redigerad 14 Augusti , 2025 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 310 Postad 14 Augusti , 2025 (redigerade) Nedan länkar till några sidor jag skrivit. Du kan behöva scrolla nedåt på den sida du kommer till, för att se just det du söker, det jag skrivit. Länk till hur jag bytte axeltätningar: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3617714" \l "p3617714#p3617710 Redigerad 14 Augusti , 2025 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 310 Postad 14 Augusti , 2025 (redigerade) Länk till hur jag linjerade: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4523813" \l "p4523813#p4523813 Länk till hur jag monterade mitt Cutlesslager: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4658006" \l "p4658006#p4658006 Redigerad 14 Augusti , 2025 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 079 Postad 14 Augusti , 2025 Glöm framförallt inte att ha båten uppe på land innan du lossar något !!! 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser