Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026
Toorben

Ekolodsgivare

Rekommendera Poster

Hej på forumet! Tänkte placera min ekolodsgivare inne i ruffen på min uttern 6300! Har införskaffat en plastburk 1 liters som jag tänkt lägga givaren i och fylla med vätska och placera denna på lämpligt ställe på ruffgolvet. Kan jag använda silikon för att fästa den på ruffgolvet ? Låter detta vettigt eller tänker jag fel?

Tacksam för tips  Torben I Varberg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Golvet” … nej det fungerar inte att sätta den på durken.

Men det kan fungera att kladda fast den med vanlig marintätningsmassa på ett bra ställe direkt mot skrovets insida.

Tänk på att givaren måste sända sina signaler rakt nedåt.

Du kan testa olika ställen med båten i sjön, tryck givaren hårt mot skrovets insida och se om du får några bra signaler, flytta runt vid behov. Om det är en planande båt måste du välja en plats där skrovet ligger i vattnet även när båten planar.

Ibland kan man behöva lägga givaren i en påse med vatten, utan luftbubblor, och sedan mot bottens insida för att det skall funka. Det traditionella metoden är ju annars att limma en ”burk” som är fylld med någon vätska som inte fryser, mot botten och i denna montera givaren. Men jag vet att det kan fungera att limma den med marintätningsmassa, utan luftbubblor. Det går bra på båtar med homogena skrov, men inte om det finns något distansmaterial i skrovet.

-Men testa först!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Jorgen01:

Sika är mitt förslag.

Biltema har ett likvärdigt marintätningsmedel som fungerar minst lika bra, och här är det ju inget kritiskt användningsområde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...