BjLind 1 Postad tisdag kl 11:45 Hej Bytt propeller på min Mercury 50PT4S från 2006. Ersatte den gamla med en Black Max 10.5x13 (816704A45). Har följt anvisningen förutom att jag inte använt någon momentnyckel utan dragit åt den så hårt jag orkade. Frågan är nu huruvida det är normalt med ett visst ”glapp”? Det går att ”vicka” propellern i alla riktningar kanske en millimeter. I anvisningen står det ”A small amount of rotation play is normal”. Hur ska man tolka det? Var kanske lite dumdristig och startade motorn och körde framåt och bakåt lite långsamt utan att ”glappet” ökade eller några andra konstigheter inträffade. tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 245 Postad tisdag kl 11:57 Hej Den nya har väl löst, utbytbart nav i propellern? Är det axiellt glapp? Har du satt tryckbrickan på rätt håll? Läst installationsanvisningarna fullständigt? Filma gärna glappet... Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjLind 1 Postad tisdag kl 12:41 35 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Den nya har väl löst, utbytbart nav i propellern? Är det axiellt glapp? Har du satt tryckbrickan på rätt håll? Läst installationsanvisningarna fullständigt? Filma gärna glappet... Mvh Pär Hej Ja, precis det var en nav som jag monterade. Skulle inte säga att glappet är ”axiellt” i den bemärkelsen att propellern går att flytta in/ut längst axelns riktning. Vilket är tryckbrickan? Är det brickan längst ut på axeln som har två piggar där ”lådbrickan” fäster i? Den borde sitta åt rätt håll då piggarna bara finns på en sida. Ska bege mig dit och filma sedan! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjLind 1 Postad tisdag kl 13:38 Jag försökte filma glappet men det var så litet att det i vågorna inte kunde ses. När jag nu kollat på ett par ytterligare filmer som visar propellerbyten funderar jag på om jag fått i nav/hub i rätt läge. I anvisningen och på någon av filmerna har man använt hammare för att banka ner nav/hub i bottenläge. Jag hade ingen hammare med mig utan slog ett par gånger med spärrskaftet. Ska åka tillbaka och demontera propellern och se om det gör skillnad… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 245 Postad tisdag kl 13:47 Tryckbrickan är den längst in mot växelhuset på propelleraxeln men den har du kanske inte haft borta. Kolla nog igenom monteringsanvisningarna när det löst nav, det skall passa flera märken/modeller därför är det viktigt att man läser igenom och gör rätt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 579 Postad onsdag kl 07:46 ”A small amount of rotation play is normal” betyder att man även med växelvis kan rotera propellern lite grann fram och tillbaka. Det får absolut inte gå att vicka propellern. Om det gör det så är något felmonterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjLind 1 Postad 3 timmar sedan 2025-08-05 vid 15:47 skrev Mercury_44XS: Tryckbrickan är den längst in mot växelhuset på propelleraxeln men den har du kanske inte haft borta. Kolla nog igenom monteringsanvisningarna när det löst nav, det skall passa flera märken/modeller därför är det viktigt att man läser igenom och gör rätt. //Pär Hej Tryckbrickan bytte jag mot den nya som följde med. Har en bild på den nya monterad. Åkte ut till båten igår igen. Demonterade den nya och gjorde om momenten. Tog och slog till ”hubben” med en liten hammare så den bottnade i propellern. ”Glappet” är fortfarande kvar trots det. Har filmat hur stort/litet det är. Bifogade även en bild som visar hur mycket av axeln som sticker fram innan man sätter på ”brickan” och mutter. Mvh IMG_5130.mov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 245 Postad 2 timmar sedan Brickorna sitter rätt och har du följt anvisningarna enlig beskrivning så är det inte mycket mer man kan göra men ska egentligen inte vara något axiellt glapp. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 579 Postad 16 minuter sedan Så där ska det inte glappa. Går det inte dra hårdare? Kan du ha vänt navet bakfram? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser